Het heeft dus voorbije week tamelijk hard geregend, ik was op weg en stopte voor een licht, toen zag ik dat er rechts boven aan het passagiersraam water binnenliep.
Ik dacht dat mijn ruit ofzo niet goed gesloten was, dus alles nagekeken, kap nog eens hersloten maar nog steeds hetzelfde?
Is dit een gekend probleem? Het lek is dus bovenaan rechts aan het passagiersraam, zo ter hoogte van de spiegel maar dan bovenaan. Ik heb dit wel alleen als ik stil sta.
Alvast bedankt voor de hulp.
Mvg Christophe
----------------- Reply Bruno -------------------
Mmmh, het al om gekende probleem met waterinfiltratie op Cabrio's. En zeker ook gekend bij MG.
Het feit dat het alleen voorkomt als je stilstaat en net op die plaats (boven de spiegels), is een goed teken en dus heel eenvoudig op te lossen. Ja, ik heb dit euvel ook de baas gekregen. Zie hier mijn oplossing:
Ofwel verstel je de ramen iets hoger. Hier moet de deurbekleding worden voor weggehaald. stel de ramen net zo hoog af dat de deuren probleemloos sluiten, maar toch zo hoog mogelijk.
Eenvoudiger en dikwijls ook al een oplossing is het voeden van de deurrubbers. Door de jaren zakken deze een beetje in, en krijgen ze een glazuur laagje. De oplossing : 100 % Siliconenspray. Spaarzaam vernevelen over de rubber en uitwrijven met een doek. Gebruik bv. S100 (100%) van Kent of Z43 (43%) eveneens van Kent. Doe dit 2X.
Ik stel voor dat je eerst dat laatste doet, alvorens de raamhoogte te veranderen.
Indien je een lekkage had daar waar de kap het de voorruitframe raakt, hadden we een veel groter probleem: Nieuwe rubbers, daar de eerste generatie rubbers, niet perfect sloten. De nieuwe generatie heeft een andere vorm in de hoeken, en sluit beter af. Gelukkig heb je dat probleem niet.
Indertijd hadden ze bij MG in Engeland iemand in dienst die niets anders deed dan MG-F'en waterdicht maken. Een nieuw stel rubbers en zelfs een nieuw dakframe waren geen aardigheid. Gelukkig hebben de MG's daar nu bijna geen last meer van.
Veel succes.
----------------- Reply ldp -------------------
hallo christophe,
betreft je waterinsijpeling, is het een mkI?
(aan je foto te zien wel).
Als dit zo is kan het nog aan iets anders liggen.
(ik moet wel nog uitzoeken hoe het precies benoemd is).
mvg,
lieven
----------------- Reply ErikB -------------------
Mijn ondervinding: water kan ook nog vlotjes binnenkomen (of te voorschijn komen) als een kwartier geleden de deur is open geweest en het toen ook al regende.
Je kan natuurlijk ook gewoon de kap dicht leggen.... niemand verplicht je nog altijd open te rijden hé
----------------- Reply Bruno -------------------
Lieven, het probleem van waterinfiltratie ter hoogte van de zijspiegels, heeft weinig te maken met model MKI of MKII. Ze hebben er na enkele jaren allemaal last van. Trouwens is de rubber al verandert op een MKI na 2 jaar. Alleen model 95 en 96 hebben een andere rubber rond het voorruitframe (hoeken), en een andere manier van sluiten ter hoogte van de achterkant van de portieren. Daar situeert Christophe zijn probleem dus niet, maar ter hoogte van de zijspiegels en heus, dat is een veel voorkomend probleem. Gewoon een beetje siliconenspray doet wonderen, geloof me . (en ja Erik, het mag ook van een ander merk zijn) Ofwel dus de raamhoogte verstellen.
Nog een bewijs dat de rubbers te droog zijn of een keramische laag vertonen.
----------------- Reply Ivan -------------------
Christophe,
Siliconenspray op de rubber is een zeer goed idee (mag op alle rubbers), en zou je regelmatig moeten doen (om de 4 maand of zo).
Ik had het probleem vroeger toen ik de wagen waste en met de waterslang afspoot dat er een paar druppels water doorgingen naar de binnenkant op die plaats (en dan nog enkel de bestuurderszijde). Je kan het waarschijnlijk oplossen door de positie van het venster bij te regelen, maar dat is wschl. niet zo eenvoudig. Ik heb het opgelost door tussen de rubber een overlangs doorgesneden kunststof darmpje te steken over de volle lengte van de spiegel. Belangrijk is dat het afwateringskanaal uiteraard nog open blijft. Moeilijk om hier uit te leggen, maar als je het ziet is het zeer simpel. Ik kan je anders een foto ervan opsturen. Heb je een E-mail adres ? De bedoeling is om de rubber beter tegen de kunststof van de spiegel te laten aansluiten. Nu mag ik er met de hogedrukreiniger opzitten, er komt nog geen drup door !!!
Ivan
----------------- Reply Christophe -------------------
Jazeker mijn e-mail is
christophe.de.smet2@pandora.be
Kheb dus nog een probleem, nu komt het water niet meer vanboven aan het raam naar beneden maar vanonder uit de spiegel.
http://users.pandora.be/projectb/waterlek.jpg
----------------- Reply ldp-------------------
Hi guys,
Ik blijf er toch bij dat het wel iets te maken kan hebben met het model mkI, bruno.
Ik had namelijk vroeger ook last van waterinsijpeling, en m'n mgf dateert van '97, dus met nieuwe rubbers.
Nu - na wat zoekwerk betreffende het probleem - heb ik gevonden dat er in de tijd een schrijven is geweest van rovermgf - naar al hun dealers - dat de aanslag van de ruiten vervangen moest worden door een ander type. De range van de chassisnummers dat daarvoor in aanmerking kwam weet ik niet meer. Ik heb dit overigens ook niet in garantie gehad, aangezien ik m'n wagen particulier had gekocht.
In ieder geval bleek bij mij dat met de nieuwe aanslag de dichting van de ramen op hard- en softtop veel beter was, en dat de waterinsijpeling verdwenen was (behalve als je er de hogedrukreiniger op los laat - maar dit is geen natuurgetrouwe situatie).
De kostprijs van dit alles was 242 oude belgische franken, + wat montagewerk.
Het fabricatienummer is CUQ100140.
Dit neemt uiteraard niet weg dat je er met siliconespray + het idee van Ivan er ook niet komt, zulle.
Ivan, kan je je idee ook eens doormailen naar m'n adres ?
Ik ben er wel benieuwd naar !
lieven.depaepe@pandora.be
mvg,
lieven.
----------------- Reply ldp-------------------
Christophe, je laat een foto zien waar het water nu binnendringt. De oorzaak van de waterinfiltratie ligt echter waarschijnlijk op dezelfde plaats, net boven de spiegel, maar water zoekt zijn weg, in dit geval waarschijnlijk daar waar je het aanduidt op de foto. Het is niet omdat daar het water te zien is dat het daar binnenloopt. Dus nogmaals ik denk dat je het moet situeren boven de spiegel, want dat is een gekende waterinfiltratieplek
----------------- Reply lvan-------------------
Christophe en Lieven,
Mailke met foto zou onderweg moeten zijn. Ik hoop dat het een beetje duidelijker is nu : als je het in het echt ziet is het simpel, maar 't is verdorie niet gemakkelijk om uit te leggen (dat is dikwijls zo met simpele dingen).
Ivan
----------------- Reply Christophe -------------------
Het probleem ivm het water is nog niet opgelost, kheb eens wat grondiger bekeken (kben er zelfs voor nat geworden in de regen ) en ben tot de conclusie gekomen dat het probleem dus (volgens mij) niet aan de rubbers of dergelijke ligt maar aan de positie van mijn raam.
Ook denk ik niet dat het aan de hoogte van het raam ligt maar het komt gewoon teveel naar buiten waardoor (zie foto) ik daar een lek heb.
Als het echt hard regent en ik sta stil stroomt het water dan ook echt naar binnen. Het is niet drupje per drupje.
De oplossing kan ik al raden zeker, het verstellen van de positie van het raam of is er nog een andere mogelijkheid?
Alvast bedankt voor de vele tips en hulp.
----------------- Reply Bruno -------------------
Als het echt binnen stroomt , zie ik geen andere oplossing dan de raamhoogte te verstellen. Klein lekkages kunnen worden verholpen door siliconenspray op rubber, of "methode-ivan". De "douche-infiltratie" kan je alleen verhelpen door raamhoogte te verstellen. Of ze misschien dicht te doen
----------------- Reply ldp-------------------
Christophe,
ga eens naar jouw garage en vraag welke range van chassisnummers er indertijd aangepast geweest ivm nieuwe stopping ruiten (zie mijn vorige reply).
Als jouw chassisnummer binnen die range valt dan weet je wat te doen.
mvg,
lieven
----------------- Reply ErikB -------------------
Als je met "stopping ruiten" die plastiek rommel dingetjes bedoeld, die zijn tijdens de carriere van den F al een aantal keren ge-redesigned. In Februari/maart 1998 werden de oranje kleurige vervangen door een nieuw model, nu in wit plastiek.
----------------- Reply Bruno -------------------
Het enige probleem met die oranje stoppertjes is dat ze gemakkelijk afbreken bij demontage, of zelfs bij dagdagelijks frequent gebruik. Maar verder is er bij mijn weten echt geen ander probleem met die stoppertjes. Ze zijn enkel verandert van soort plastiek. Ik dacht dat ze vroeger van ABS waren en nu van TPU (thermo plastic polyurethaan). En dit gebeurde dacht ik omdat die steviger zijn. Dat is de enige reden bij mijn weten. Verbeter me als ik fout ben