Gas bleef hangen / autoalarm
  • Haarlem
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 9
    GeregistreerdCOLON zo mei 07, 2006 5:55 pm
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

    Gas bleef hangen / autoalarm

    door Haarlem » zo mei 07, 2006 10:50 pm

    Beste experts,

    Begin van de middag heb ik een berichtje geplaatst m.b.t. een defect motortje van het electrische raam. Nog geen paar uur later dient het volgende probleem zich aan (heeft overigens niet met elkaar te maken)....
    .
    Na een half uurtje te hebben gereden bleef mijn gas hangen en het toerental stijgt langzaam verder naar 4000 toeren en verder...Omdat ik op dat moment geen geschikte plek kon vinden om te stoppen heb ik maar doorgeschakeld tot en met de 5e versnelling. Ik reed tot zo'n 50 km per uur.
    een halve minuut later heb ik de MGF langs de kant gezet en Routemobiel maar gebeld. Ondertussen heb ik het e.e.a. gecontroleerd. zoals het oliepeil e.d. Na 20 minuten heb ik de auto weer gestart en de MGF vertoonde geen defecten meer. Toch maar even gewacht op Routemobiel. Bleek dat ze alleen een sleepwagen hadden gestuurd (geen technicus dus). Dit even ter informatie. Daarna naar huisgereden en de auto in de parkeergarage neergezet en opslot gedaan. Toen ik weg liep spontaan het alarm af. Het alarm maar weer uitgezet en de auto opnieuw op slot gezet. Zelfde probleem, het alarm ging weer af.

    Ben zelf geen expert maar ik denk dat het e.e.a. te maken heeft met het motormanagement systeem. Hebben jullie hier ervaring mee. En kan iemand wellicht een indicatie geven van de kosten? Heb de laatste tijd al redelijk wat centen uitgegeven aan mijn MGF'je (heb hem nu 5 weken en gekocht bij een gerenomeerde MG-dealer)

    Alvast bedankt,

    Chris
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    door Emile » zo mei 07, 2006 11:00 pm

    garantie???
  • Cédric
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 122
    GeregistreerdCOLON zo apr 09, 2006 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Zedelgem [B]

    door Cédric » zo mei 07, 2006 11:11 pm

    Toen ik mijn F gekocht had nu 3 jaar terug kreeg ik 6 maand garantie. In die 6 maand is zowat alles vervangen op kosten van de dealer :D
    Alle rekeningen bedroegen in totaal ongeveer €5000.
    Onderandere HGF, versnellingsbak en differentieel, startermotor, bougiekabel doorgebrand, catalysator en nog veel meer... Nu rijd ie perfect :P
    En zo moet het ook, ga maar eens langs bij je dealer!
    Laatst bijgewerkt door 1 op Cédric, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF
    Brooklands
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » zo mei 07, 2006 11:12 pm

    Emile schreefColongarantie???


    Binnen vijf weken lijkt mij garantie wel op z'n plaats. Zeker als het een dealer betreft.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo mei 07, 2006 11:52 pm

    Cédric schreefColonToen ik mijn F gekocht had nu 3 jaar terug kreeg ik 6 maand garantie. In die 6 maand is zowat alles vervangen op kosten van de dealer :D
    Alle rekeningen bedroegen in totaal ongeveer €5000.
    Onderandere HGF, versnellingsbak en differentieel, startermotor, bougiekabel doorgebrand, catalysator en nog veel meer... Nu rijd ie perfect :P
    En zo moet het ook, ga maar eens langs bij je dealer!


    De dealer zal u graag zien komen :roll: , Van zijn winst schoot ook niets meer over, integendeel, maar inderdaad, zo hoort het eigenlijk.
    Uw dealer verdient een pluim op zijn hoed.

    En inderdaad wat het probleem van Haarlem betreft, ga even langs uw dealer langs, want dit kan niet.
    T'zou natuurlijk ook kunnen zijn dat alle problemen die je hebt met je F, niks met elkaar te maken hebben.
    - Uw alarm bijvoorbeeld, dat steeds aanslaat, heeft IMO te maken met de periferische unit achter de T-bar, die denkelijk stuk is (Vervangen, of uitschakelen door kabletje uit te trekken)
    - Toerental dat ongekontroleerd de hoogte ingaat : t'lijkt dom, maar ben je zeker dat je voetmat er niet voor zorgde dat het pedaal een beetje blijft hangen... dit gebeurd wel meer namelijk, trek steeds de mat naar je toe als je instapt, alvorens te starten.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma mei 08, 2006 12:21 am

    Of de welbekende "sticky throttle". Heb je nog een plastic gasklephuis ?
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma mei 08, 2006 12:29 am

    De sticky throttle zorgt voor een ongelijkmatig toerental, of te hoog.... maar niet voor een toerental dat omhoog blijft gaan zonder te stoppen. Sterker nog, een duw op het gas, zou immers in dat geval ervoor moeten zorgen, dat het ongecontroleerd stijgen van het toerental stopt.
    Maar ik geef toe dat de symptomen van een warme motor, en dan het optreden van het probleem, mij ook even deed denken aan een sticky throttle.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma mei 08, 2006 10:03 am

    Nee hoor, als je gas ver genoeg open blijft hangen stijgt het toerental wel degelijk als je de motor onbelast laat.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma mei 08, 2006 10:51 am

    Dan kun je toch ook het draadje voor het gas vlakbij de TTB afstellen zoals Tomas toen bij Elly deed in Houten?
    Lotus Elise S2 111s
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » ma mei 08, 2006 10:51 am

    kan je makkellijk controleren, doe de koffer open en kijk naar het stuk dat net voor het inlaatspruitstuk zit. Is het zwart, dan is het plastic. Als je dealer dan toch een nieuwe moet steken zou ik eens onderhandelen om een alu 52mm te steken ipv de originele 48mm, je zal het je niet beklagen.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » ma mei 08, 2006 10:52 am

    Coen schreefColonDan kun je toch ook het draadje voor het gas vlakbij de TTB afstellen zoals Tomas toen bij Elly deed in Houten?

    enkel als het stationair toerental wat hoog is en de kabel wat teveel spant, soms klemt de throttle zelf en niet de kabel.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma mei 08, 2006 11:25 am

    Sander schreefColonNee hoor, als je gas ver genoeg open blijft hangen stijgt het toerental wel degelijk als je de motor onbelast laat.


    Je zegt het zelf : "onbelast", maar als je aan het gaspedaal komt, moet het ongecontroleerd stijgen dus stoppen. Dus hier niet van toepassing IMO.


    Anyway:

    Meestal geeft een sticky TTB, dus eerder een onregelmatig stationair...(dit kan ook door een slechte steppermotor)
    Het gaskabel ontspannen zoals Thomas deed is goed voor een te hoog toerental ( maar dat heb je in dat geval dan altijd ) Meestal is die gaskabel echter goed van spanning en dient enkel de regelschroef van de TTB zo te worden geregeld dat de stepperpositie mooi binnen de marges valt (te zien op een T4), maar dit is hier allemaal niet het probleem.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma mei 08, 2006 12:58 pm

    Bruno schreefColonJe zegt het zelf : "onbelast", maar als je aan het gaspedaal komt, moet het ongecontroleerd stijgen dus stoppen. Dus hier niet van toepassing IMO.


    Nee want in de klacht staat dat het toerental deed steeg naar 4000rpm en dat hij in 5 verder reed bij 50km/u. Onbelast dus 4000rpm, belast veel lager; 50 in 5 is 1500rpm ? Het sticky throttle probleem betekend dat door de hitte je gasklephuis onevenredig deed uitzetten waardoor de gasklep niet volledig terug valt als je het gaspedaal los laat.

    Onregelmatig stationair draaien komt vaker door de IACV i.c.m. de TPS.

    M.a.w. een tikje geven op het gaspedaal wil niet per definitie zeggen dat je toerental weer daalt. Afkoelen van de motor en het is weer goed daarintegen (zie klachtomschrijving) is karakteristiek voor de sticky throttle.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma mei 08, 2006 2:02 pm

    Ik volg Sander volledig ....

    En wat het afgaan van het alarm betreft, moet je even nagaan wanneer je dit probleem hebt (bij gewoon sluiten of enkel bij superlock). Verifieer daarvoor ook de toestand van de kabels daar waar het kofferdeksel scharniert.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma mei 08, 2006 2:54 pm

    Dat is nu het verschil tussen theorie en praktijk.
    In praktijk zag ik dus bij de Sticky TTB's die ik heb gezien, dat wanneer je het gas aanraakte, een andere possitie door de gasklep werd aangenomen (meestal weer een verkeerde). Een beetje zoals een defecte steppermotor, maar nooit dat het toerental ongecontroleerd bleef stijgen....
    in theorie, zou het dus wel kunnen kloppen, maar ik hoorde, of zag nog nooit dat dit probleem optrad bij een S. TTB in praktijk.

    Anyway, ons "welles-nietes" gepost, zullen we wel eens houden voor bij de volgende gelegenheid, want daar is Haarlem, dus geen stap mee vooruit natuurlijk.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 8 en 0 gasten