BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1
K&N « Thread started: May 2nd, 2003, 01:15 am »
  • Bruno V

    K&N « Thread started: May 2nd, 2003, 01:15 am »

    door Bruno V » ma maart 22, 2004 7:11 pm

    Heb enkele dagen geleden een K&N 57i besteld en reeds aangekregen (thx B&G). Ik kreeg al vele tips van Erik en David (Thank you guys). Toch had ik nog één vraag.

    Men spreekt van het inkorten van de darm tussen gasklep en eigenlijke filter. Erik zei ooit in een topic, dat dit dient te gebeuren om de "Dip" weg te werken bij non-VVC Mg's (dacht ik !?).
    David spreekt over een inkorting van 15cm.
    De vraag is:
    Dient dit echt te gebeuren (ik heb wel een VVC), en zo ja, waarom. En is het belangrijk dat het juist een bepaalde lengte is, zoals bv. 15cm , zoals David zegt ? Of is het gewoon om montage te vergemakkelijken, en speelt de lengte niet echt een verdere rol.
    ------------Reply ErikB ---------------
    en speelt de lengte niet echt een verdere rol


    euh... no comment

    Dient dit echt te gebeuren (ik heb wel een VVC),


    Neen, zoals je zelf aanhaalt... je hebt een VVC en de K&N 57i is eigenlijk ontwikkeld voor de VVC. De inkorting is dus enkel "nodig" bij MPi-tjes

    ------------Reply ldp ---------------

    Hi,

    m'n K&N zit er ondertussen al een heel tijdje op en behoefd dus een poetsbeurt.
    Waar kan je die producten bestellen, en weet iemand hoe dit moet gebeuren ?


    mvg,

    lieven.
    ------------Reply Bruno ---------------
    Je hebt 2 producten nodig. Een detergent (ontvet) en een olie om het geheel terug in te olieen. Waar te vinden ? Een winkel waar ze auto-stuff verkopen zeker ,al bedoel ik hier geen auto5 natuurlijk, maar eerder een winkel waar je ook race-benodigheden vindt, Bv. Roes in Lichtaart, racing shop Piessens ...
    Daar vind je het dus zeker !

    Succes

    ------------Reply ErikB ---------------
    De producten zijn vrij eenvoudig te vinden... en misschien heb je zelfs kans bij een Auto5. Grotere kans heb je echter bij elke Autoshop die maar iets met Tuning/Styling te maken heeft.

    De kit omvat 2 producten:
    - een filter cleaner (soort detergent)
    - een air filter oil (dat wat de "roze kleur" aan de K&N geeft)

    Zelf heb ik twee kits (op twee lokaties), die een beetje van vormgeving verschillen (spuit- of druppelbusjes), partnumber van degene die het dichtst bij de hand is: 99-5050

    oh ja... als je de handleiding niet zou lezen, maar wel het forum:
    laat bij het uitspoelen het water in de filter naar buiten vloeien, andersom zou het vuil in de filter "ge-pushed" worden

    HTH,

    ------------Reply Bruno ---------------

    Voila, eindelijk staat hij er op (de K&N op mijn F dus)

    Enkele bemerkingen :

    - Inderdaad poepsimpel om te monteren. Op minder dan een uur stond alles erop. Maar ja, ik had dan ook een brug en alles ter beschikking,... en goede tips van David en Erik

    - Geluid met een K&N is FENOMENAAL. Vooral in 2 de vanaf 4000 toeren, waan je je in een echte grootse sportwagen. Een plezier om het gaspedaal in te duwen, maar dat was vroeger eigenlijk ook al, nu krijg je er gewoon een extraatje bij (the sound)

    - PK-winst voel ik echter niet echt, maar +/- 15pk is percentage gewijs gezien op 145 pk dan ook niet veel.

    - Nog even dit: Zoals gezegd (dixit Erik) treed er geen DIP op op een VVC, omdat de K&N daarvoor is ontwikkeld. Straffer nog, volgens een kenner zou er zelfs geen DIP mogen zijn op een gewone 18mpi met een NIET ingekort tussenstuk. Dit fenomeen zou zich volgens die kenner alleen maar voordoen bij wagens die een carburator hebben. "DIP" zou volgens die persoon niet kunnen op een injectie motor.....

    - Enfin , tenslotte, al wie twijfelt om een K&N of gelijkwaardige (betere ?) filter Mod. te doen.... Niet twijfelen, deze mod bezorgt je ongeloofelijk veel plezier, en is mijns inziens één van de leukste en gemakklijkste mod's die je kan doen op je F'je....(LUC ? Sluit je aan bij de darkside !)

    Ik las op de engelse BBS een bericht ontrent de K&N, meer bepaald over de 2 flexibele "luchtaanzuig-buizen".
    In de B&G-handleiding stond dat de buizen op minimum 10 cm van de filter mochten uitmonden. Bij mij monden ze op een dikke 5 cm uit op de filter. Is dit om het "waterprobleem" te vermijden, dat men dit zegt, waardoor de motor water zou kunnen zuigen ? Indien dat mogelijk is, moet dat toch ook zo zijn als je de pijpen op de voorgeschreven 10 cm monteert, want stel dat je door een plas rijdt, zouden die paar cm het hem dan doen ?
    Heeft er iemand al problemen met dat fenomeen gehad, of moet ik mij hier echt geen zorgen maken ?
    Is het misschien veiliger om de buizen i.p.v. beneden te laten "happen", lucht te laten zuigen langs de zij-inlaten, waar de originele filter op aangesloten zat ?

    ------------Reply ErikB ---------------
    ivm. 5 en 10cm:
    Naar mijn mening heeft het meer te maken met de verdeling van de lucht rond de filter. Men gaat van het 'ram-effect' vanuit, dus de lucht wordt in eerste instantie (door de snelheid van de wagen) door de buizen naar de luchtfilter geduwd. De spreiding van de lucht rond die filter is dan belangrijk.

    Aanzuigen van water wordt naar mijn mening pas echt tricky als het om een gesloten systeem gaat.

    ------------Reply Bruno ---------------

    m.a.w. Is de afstand minder belangrijk of beter nog is het verschil tussen 5 of 10 cm afstand tussen buizen en k&n verwaarloosbaar ?

    Hhhmmmm, b.t.w. Er is een nieuw filtertje op de markt.
    Ziet er vrij impressionant uit :
    de "vader" van mike !
    220 pond is echter niet niks !
    check it out !!
    http://www.mikesatur.co.uk/images/vader.jpg
    ------------Reply ErikB ---------------
    m.a.w. Is de afstand minder belangrijk of beter nog is het verschil tussen 5 of 10 cm afstand tussen buizen en k&n verwaarloosbaar ?


    Hoezo "m.a.w." ??

    't Zou kunnen dat de afstand of het verschil tss. 5 en 10cm juist wel belangrijk is. Zo kan ik me voorstellen dat de verdeling van de lucht rond de filter n het 'rameffect' groter zijn bij 10cm dan bij 5cm.

    De afstand is echter onbelangrijk als je zal kijken naar de kans om water binnen te krijgen.

    'k Vermoed dat Bompa Mike niet in King Cone 1 II is opgenomen.... dus voor die filter zal ik dan ook passen. Mike is eveneens vrij vaag bij de omschrijving van het product.

    gr.
    Erik

    1 King Cone is de populaire naam voor een onafhankelijke test van een stel (konische) luchtfilters. De test wordt uitgevoerd door een stel MGF-freaks en verschijnt in MG-World.

    ------------Reply Bruno ---------------
    De F'jes van de mayflower race zijn allemaal uitgerust met een andere luchtfilter (itg, k&n,viper...), doch de meeste zuigen de lucht aan via de zijdelinkse inlaat. Deze zou beter zijn, daar onder de wagen een vacuum wordt gecreerd, waardoor er zeer weinig lucht op de filter wordt geblazen. Zijn we dan allemaal verkeerd bezig, met de pijpen onder de wagen te laten "happen" ? want dat vacuum-verhaal lijkt me eigenlijk bij nader inzien vrij logisch. Origineel hapt hij immers ook opzij. Zou een splitter daarenboven dat "vacuum zijn" niet nog vermeerderen, dus nog minder lucht voor de filter ?

    ------------Reply ErikB ---------------
    Vacuum en vacuum . . . Het is inderdaad wenselijk dat er een "onderdruk" onder de wagen wordt gecreerd o.a. door de lucht zo efficient (lees: snel) mogelijk, zonder wervelingen onder de wagen te laten passeren (vandaar de splitters).

    Op het Engelse BBS heeft er iemand eens een test gedaan met een stel papiertjes in (de buurt) de luchthappers opzij en kwam tot de ontdekking dat er tijdens het rijden amper lucht naar binnen gaat. Dat de standaard luchtfilter langs daar zijn lucht aanzuigt is minder een probleem, aangezien ie zuigt en het niet zozeer van de "ram air" moet hebben.

    Cheers,

    ------------Reply Bruno ---------------
    Best mogelijk, en ook aannemelijk, maar op de BBS zijn ze weer volop aan't experimenteren met opzij lucht te happen op de TF 160

    zie thread "great induction mods for TF160"

    Alhier een foto van één van die mannen van de BBS zijn modificatie ("nen Duits")

    http://www.xpower-mg.com/gallery/showphoto.php?photo=4408&size=big&password=&sort=1&thecat=

    ------------Reply ErikB ---------------
    't verschil tussen een open en gesloten systeem.

    Bij de K&N 57i moet de lucht door de twee pijpen naar de filter gebracht worden. Bij de 160 (en Viper, e.a.) wordt de lcuht door de buis aangezogen.

    cheers
BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten