BUTTON_POST_REPLY 2 berichten Pagina 1 van 1
startproblemen « Thread started: Apr 28th, 2003 »
  • Geert

    startproblemen « Thread started: Apr 28th, 2003 »

    door Geert » ma maart 22, 2004 12:25 pm

    We zijn in het paasverlof met onze MGF VVC voor een weekje naar Slovakije gegaan.

    De heenreis in 2 dagen verliep zonder problemen. Maar ginds aangekomen hebben we niets anders dan startproblemen gekend.

    's Morgens start de wagen normaal, we doen een korte rit (3 à 4 km) gaan een half uurtje winkelen, willen terug vertrekken, starten de wagen maar na een 2-tal seconden draaien valt hij stil, bij direct herstarten slaat hij zelf helemaal niet meer aan. Na een paar keer met de afstandsbediening de wagen te sluiten en te openen start hij wel maar om na 2 seconden terug stil te vallen.

    De volgende dag was het weer van het zelfde. 's morgens starten en na een ritje niks meer.

    Gelukkig had ik een bijstandsverzekering en zijn we uitendelijk in een MG garage in Slovakije terecht gekomen (wat al een heel avontuur op zijn eigen is..) maar daar werd het probleem niet gevonden.
    Het was zelfs zo dat we in de garage onze MGF hebben moeten achterlaten en met een huurauto naar huis zijn gekomen. Morgen zou de MG terug in onze garage in Kortrijk moeten afgeleverd worden om hersteld te worden.

    Iemand enige idee wat het probleem zou kunnen zijn? Bij garage Creaymeersch hadden ze ook nog nooit van zo'n probleem gehoord maar zouden het eens grondig nakijken.

    Ik vermoed dat het ergens bij het alarmsysteem moet liggen aangezien ik na het open en sluiten van de wagen er toch wat meer leven in kreeg.

    Alle tips welkom,

    Met vriendelijke groeten,
    Geert en Katy


    ------------ Reply Bruno ---------------

    Ik denk dat je het inderdaad niet verder moet zoeken, het alarmsysteem meer bepaald de startonderbreking ! Een probleem echter waar ik nog niet van gehoord heb op MG-F'jes.
    Maar ik ben dan ook geen garagist natuurlijk.

    Ik speel de bal even door, weet er iemand hoe je het startonderbrekings of alarmsysteem kan omzeilen bij een defect. Bij andere alarmsystemen die nageplaatst worden kan je onder de motorkap met de juiste sleutel het alarmsysteem uitschakelen, in geval van zulk een probleem natuurlijk. Heb ik het juist als ik denk dat dat op onze MG niet kan ? De nieuwe VV-2 systemen hebben dacht ik die mogelijkheid ook niet meer.


    ------------ Reply Ivan ---------------

    Hallo Geert,

    Lang geleden dat we elkaar nog gezien hebben ! Ik kan ook niets beter dan de startonderbreking bedenken op dit moment, maar normaal moet je de startonderbreking kunnen omzeilen met de 4-cijferige code in te geven via het slot van de bestuurder (juiste procedure : zie handleiding). Heb je dit geprobeerd ? Dan hef je nl. de startonderbreking op totdat je de volgende keer de wagen sluit met de afstandsbediening.

    Misschien kan je ook eens op de 'ontgrendelknop' van de afstandsbediening drukken op het moment dat het fenomeen zich weer voordoet ? Bij de MKI is het zo dat de startonderbreking zich zelf na een tijdje inschakelt, en dient opgeheven te worden met de afstandsbediening (bij de MKII is het voldoende dat de afstandsbediening in de buurt van het slot is om de startonderbreking op te heffen). Eventueel de alarm ECU (zit ergens in de middenconsole in de buurt van de bediening van de verwarming) eens laten vervangen door een andere unit en zien of het daarmee opgelost is ? Wellicht kan men in de garage via de diagnosestekker trouwens wel zien of de alarmECU een foutmelding in het geheugen gestockeerd heeft of niet.

    Andere mogelijkheden (gezien de relatie met het alarm weinig waarschijnlijk) :
    - vervuilde benzinefilter
    - kapotte benzinepomp
    -

    Ivan


    ------------ Reply Geert ---------------

    hallo Ivan, inderdaad al lang geleden !
    hallo bruno,

    - In Slovakije hebben ze de gehele brandstofleiding nagekeken toen ik er bijstond. De pomp werkt, de brandstoffilter werd vervangen zelfs gekeken of ik geen slechte benzine had getankt. Niets hielp.
    - Via het diagnosticssysteem werd eerst een kapotte temperatuurssensor gevonden, die werd vervangen, het diagnosticssysteem vertelde dat alles in orde was maar toch bleef hij niet draaien. Moet er wel bij zeggen dat ik zelf het diagnosticssysteem moest bedienen omdat toen we de wagen gingen gaan halen er in de garage niemand was die engels sprak en/of verstond. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
    De dag voordien was er 'MG-specialist' langs geweest die de kapotte sensor had gevonden en die dacht dat de oorzaak gevonden was.
    - Terwijl ik problemen had, heb ik ook gebeld naar mijn garage in Kortrijk om raad. De garagist zei dat ik een 4-tal keer op de ontgrendelknop van de afstandsbediening moest drukken om te synchroniseren, hielp niet, ook de code van 4 cijfers werkte niet want ik kon de motor starten dus de startonderbreking was uitgeschakeld. Alleen viel de motor na 2 seconden draaien telkens stil.
    - Ik denk niet dat het alarmsysteem eenvoudig is uit te schakelen, het is vanuit de fabriek mee ingebouw in de wagen en vermoed ik verbonden met het motormanagementsysteem... Volgens mij kan het een niet zonder het ander om diefstal tegen te gaan.
    - Er schoot mij gisteren iets te binnen over een klep die de brandstoftoevoer afsluit in geval van een ongeval of hevige schok en waarbij men dan een knop ergens achteraan die men moet indrukken om terug brandstof te krijgen in de motor. Misschien is die kapot...

    ps.: Zit het alarmsysteem niet ergens in het motorcompartiment en in de middenconsole het systeem voor de airbag(s)? Ik dacht dat ik het alarm zien zitten heb toen ik de plaat boven de motor (onderaan in de bak waar de opgevouwde kap ligt) losschroefde.

    ------------ Reply ErikB ---------------

    Rotorarm !!!!
    als het geen VVC zou zijn... dju, geen eenvoudig probleem.

    Valt ie altijd stil wanneer er een stationair toerental zou moeten zijn, of ook tijdens het rijden zelf ?

    ------------ Reply Geert ---------------

    Valt ie altijd stil wanneer er een stationair toerental zou moeten zijn, of ook tijdens het rijden zelf ?


    als ik de contactsleutel omdraaide had ik 2 mogelijkheden :
    - ofwel startte de motor en viel na enkele seconde weer stil, of ik nu tijdens het starten het gaspedaal indrukte en de motor in die enkele seconden wat hoger in de toeren joeg of niet, het maakte geen verschil, hij viel stil
    - ofwel bleef hij draaien en was er geen enkel probleem. Ik kon gewoon rijden, accelereren, stationair draaien,...

    ------------ Reply ErikB ---------------

    Net op 't BBS gezien dat er iemand een gelijkaardig probleem heeft, reply en hou misschien de thread de volgende dagen in de gaten:
    http://www2.mgcars.org.uk/cgi-bin/gen5? ... 0235211578

    wat hoger in de toeren joeg of niet, het maakte geen verschil, hij viel stil

    Dan zou ik persoonlijk problemen met stepper motor al uitschakelen..... de positie ervan wordt trouwens ook door testbook gecontroleerd.

    ------------ Reply Ivan ---------------
    Geert,

    Al nieuws van de garage ? Ik ben natuurlijk benieuwd naar de oorzaak.

    - Ik denk niet dat het alarmsysteem eenvoudig is uit te schakelen, het is vanuit de fabriek mee ingebouw in de wagen en vermoed ik verbonden met het motormanagementsysteem...


    Ik dacht juist dat de 4-cijferige code diende om het alarm volledig uit te schakelen (niet hetzelfde resultaat als uitschakelen met de afstandsbediening)

    Ivan
    ------------ Reply Geert ---------------
    Mijn wagen is nog altijd niet naar de garage aangekomen, hij zou nochtans vandaag arriveren ! Heb al een paar keer gebeld naar de reisbijstandsverzekering maar krijg telkens te horen dat het zeer druk is en dat mijn MG binnenkort terug naar België komt.

    Ik hou jullie op de hoogte.
    Last update.

    MG binnen gekomen in garage op dinsdag 6 mei. Eerst werd gedacht aan een kapotte MEMS, er werd een nieuwe gestoken maar de fout bleef.
    Vandaag werd de stepper motor nagekeken en waarschijnlijk lag daar de oorzaak. Maandag wordt de oude MEMS terug geplaatst en nog eens gekeken of de fout opgelost is.

    Kan er mij iemand zeggen wat die stepper motor is/doet ?

    update startprobleem :
    Gisteren naar de garage geweest, garagist vertelde me dat na het nakijken van de stepper-motor mij mgf soms nog weigerde te starten. Hij had dan de software eens volledig opnieuw ge-upload in de MEMS en de auto 2 maal een dik uur stationair laten draaien. Na die periode starte hij zonder problemen.
    Maar de garagist vertelde me dat hij het verdacht vond omdat hij nog steeds geen fout had gevonden en niet weet wat de oorzaak is.

    Bon, ik besluit het maar eens te proberen en rij van de garage naar de bezinepomp. Na het tanken ben ik bij het starten (zonder probleem) zo geconcentreed dat ik vergeet mijn handrem los te doen met als gevolg dat de wagen stilvalt als ik wil wegrijden... probeer opnieuw te starten maar hij wil niet meer.
    Wacht 5 minuten, kan opnieuw starten, rij ongeveer 1 km verder naar mijn ouders, leg de MGF stil en kan hem niet meer herstarten...
    Vanmorgen heb ik de MG terug naar de garage gereden (zonder problemen) voor verder onderzoek.

    Geert,
    lichtjes wanhopig aan het worden, al 29 dagen zonder MGF en nu aan het rond rijden met een vervangwagen van de garage, een Chrysler Saratoga... how low can a man fall...

    ------------ Reply Bruno ---------------
    Tja, t'is om er inderdaad depressief van te worden, maar ach, t'is toch geen weer om cabrio te rijden.
    Trouwens, ik zou indien het probleem nu nog niet opgelost is, toch eens een second opinion vragen (andere garage ?)

    Ik zal bij mijn garage ook eens vragen wat ze denken waar de oorzaak zou kunnen liggen.
    Keep you informed.

    ------------ Reply ErikB ---------------

    Vandaag werd de stepper motor nagekeken en waarschijnlijk lag daar de oorzaak. Maandag wordt de oude MEMS terug geplaatst en nog eens gekeken of de fout opgelost
    is.

    Kan er mij iemand zeggen wat die stepper motor is/doet ?

    Heb ik ook even aan gedacht, maar de stepper motor regelt het stationair toerental, en de jouwe kan stil vallen bij elk toerental. Eveneens wordt de steppermotor getest via testbook.
    Als de steppermotor nog meer regelt, dan zou die eventueel ook ik mijn probleem een oorzaak kunnen spelen.....

    Voor de rest: wreed bizar
  • Geert

    door Geert » ma maart 22, 2004 12:30 pm

    Vanavond een telefoontje gekregen dat de MG gerepareerd is, blijkbaar lag de oorzaak bij een kapotte Lambda- sensor !

    Die is nu vervangen en heb deze avond na verschillende korte ritjes geen problemen meer ondervonden.
    Enfin, ik zal mijn vingers nog een eindje kruisen als ik start maar het ziet er goed uit.

    Bedankt voor alle raad en advies!
    en tot gauw

    Geert

    ------------ Reply Bruno ---------------

    mmhh, je hebt dus een model 2000 of later veronderstel ik. Welke lambdasonde was stuk ? Die in het uitlaatspruitsuk of de controle lambda-sonde na de katalysator. Ik veronderstel de eerste.

    Erik, heb jij je Lambda sonde al gecontroleerd ?

    ------------ Reply Geert ---------------

    GODVER.....
    Vanmorgen was het weer het zelfde probleem...
    Hij wilde terug niet meer starten !!!!

    Had goesting om er eens ferm tegen te schoppen.

    Heb hem gisterenavond gaan ophalen bij de garage, geen problemen meer, starten en herstarten zelfs na een paar korte ritjes ging zonder problemen.

    Vanmorgen niks meer...

    ik heb een VVC 1998 model. Dus nog met een Lambdasonde.

    I'm getting desperate !
    Geert


    ------------ Reply Geert ---------------

    Vanavond een telefoontje gekregen dat de MG gerepareerd is, blijkbaar lag de oorzaak bij een kapotte Lambda- sensor !

    Die is nu vervangen en heb deze avond na verschillende korte ritjes geen problemen meer ondervonden.
    Enfin, ik zal mijn vingers nog een eindje kruisen als ik start maar het ziet er goed uit.

    en
    GODVER.....
    Vanmorgen was het weer het zelfde probleem...
    Hij wilde terug niet meer starten !!!!


    Oeps... déja vu

    Blijkbaar hebben ze wat sensors goedkoop op de kop kunnen tikken en willen ze die absoluut verkocht krijgen (€ 300.00)... 'k Heb er ook zo eentje op m'n rekening staan om zo gezegd het probleem op te lossen.

    Hoe zit het met benzine pomp en "brandstofdrukregelaar".... heb je deze termen al eens laten vallen bij de dealer ?
    ------------ Reply Geert ---------------

    Hoe zit het met benzine pomp en "brandstofdrukregelaar".... heb je deze termen al eens laten vallen bij de dealer ?


    Heel het brandstofsysteem werd nagekeken in Slowakije. Moest zelfs niet betalen daar voor een nieuwe brandstoffilter. En als ik de motor gestart krijg, kan ik zonder problemen rijden, geen enkel teken alsof de motor geen of te weinig benzine zou krijgen...

    Enfin, ik heb vrijdagavond maar zelf eens het heft en een ringsleutel 10 in eigen handen genomen en eens het deksel boven de motor verweiderd.
    Heb eens goed naar alle kabels en connectors gekeken en er eens aan geschud. Ik heb ook mijn radio eruit gehaald en hem niet meer volledig teruggestoken, hij steekt nu zo'n 3cm uit het dashbord. In de garage hadden ze gezegd dat de achterkant van mijn radio tegen een connector van het alarm duwde...

    Hij start en herstart nu al drie dagen zonder problemen !
    Ben benieuwd wat er daar van zullen zeggen in de garage !

    Wat ik vrijdagavond wel vreemd vond, is dat er bij mij 2 kabeltjes los op de versnellingsbak liggen. De kabeltjes komen van een sensor op de uitlaatcollector en verdwijnen dan in een kabelboom die naar de ECU gaat.
    Alle andere kabels liggen mooi allemaal tesamen gebundeld en vast gebonden.

    Heeft er iemand dat ook gezien bij zijn/haar MG ?

    Mvg
    Geert

    ------------ Reply ErikB ---------------

    Die sensor is de lambda sonde die onlangs vervangen is geweest.

    Aan de achterkant van je radio kan je makkelijk aan als je de centrale luchtaanvoer boven de middenconsole wegneemt... echt eenvoudig en best handig.


    ------------ Reply Geert ---------------

    Na anderhalve maand lijken de startproblemen te zijn opgelost.

    Uiteindelijk bleek het te gaan om een kortsluiting achteraan de middenconsole.
    Een kabelboom, met onderandere de kabels van het alarm, moet al sinds ik een goeie 3,5 jaar geleden de radio gemonteerd heb tegen de radiobehuizing hebben gelegen en zo langzaam door trillingen zijn afgesleten.
    Van 2 kabeltjes was al een kleine halve cm isolatie weggesleten.

    Het vreemde was dat het in het begin alleen voorkwam als de auto een tijdje gereden had en niet als hij 'koud' had.
    Daardoor zat de garage eerst op het verkeerde spoor en dacht aan een of andere kapotte sensor.

    Enfin, eind goed al goed, hoop ik!
    We zijn blij dat we nu terug met een gerust hart de baan op kunnen en nu tijdens een ritje weer ergens kunnen stoppen op een pint te drinken i.p.v. direct naar huis te rijden.

    Bedankt voor alle tips en medeleven !

    See you on the road!
BUTTON_POST_REPLY 2 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten