door olivier » ma maart 22, 2004 12:07 pm
Vorige maand heb ik nieuwe achterbanden laten plaatsen. Ik heb gekozen voor de NCT5 van GoodYear.
Wat ik nu voor heb is dat mijn MGf totaal geen baan meer kan houden. Vanaf 100km/h gaat hij dweilen over de baan. Aan hogere snelheden neemt het slingeren nog toe. Deze week heb ik mijn auto laten uitlijnen, en vandaag zitten er nieuwe Shock bushes onder. Maar niets blijkt te helpen. Zou dit werkelijk aan dit type band gelegen zijn?
Groetjes
Olivier
------------ Reply Bruno ---------------
welke maat hebben die nieuwe banden, en welk merk en maat heb je vooraan steken?
------------ Reply Olivier ---------------
Achteraan 205/50 R15 86V
Vooraan DUNLOP SP SPORT 200 185/55R15 81V
Vroeger lag er achteraan een Pirelli P5000... deze was ok, maar is heel vlug afgesleten
------------ Reply Luc ---------------
Maybe a silly remark
Ik had dit enkele maanden terug ook bij het plaatsen van nieuwe banden achteraan. Bleek gewoon dat de oen van de bandencentrale de banden niet gelijk had geblazen.
Misschien ook eens nazien.
Luc
------------ Reply Bruno ---------------
Mmh, bandenmaat lijkt ok.
Inderdaad, eerst bandendruk nog eens controleren,
ten tweede kijken of de loop-richting van de banden is gerespecteerd, en ten derde denk ik dat die Goodyears iets harder van gom zijn, waardoor ze minder snel slijten maar ook minder als het ware kleven als uw Dunlops (Eagle F1 ware beter geweest). Probeer altijd dezelfde banden te plaatsen op de vier wielen, dan krijg je geen verschil van baanvastheid op de voortrein ten opzichte van de achtertrein.
Bij mij is het net andersom, ik heb achteraan Goodyear Eagle F1, en vooraan harde dunlops (die spijtig genoeg maar niet willen slijten). Resultaat is bij mij dat bij zwaar bochtenwerk mijn achtertrein als het ware mijn voortrein wegduwt. een onderstuur-gevoel dus, maar gelukkig is dat dus alleen bij zeer sportief rijgedrag, en in zwaar bochtenwerk.
Ik denk dus dat je een verkeerde bandenkeuze hebt gemaakt, maar kontroleer zeker bovenstaande puntjes ook eens.
Ach ja, is uw hydragas-afstelling nog juist, t.t.z. links en rechts even hoog (links en rechts zijn apparte circuits)?
Check dat zeker ook even.
En tenslotte, denk er ook aan dat het nu nat weer is. Je rijdt met een F'je, en die biedt hetzelfde weggedrag als bv. een 911. Gas geven in een bocht geeft overstuur. Uw Pirelli's vingen dit probleem beter op, net als een Eagle F1, die een soort V-profiel heeft waardoor hij zijdelinkse slip tegengaat.
------------ Reply Erik B ---------------
Ik kan er niet echt veel aan toevoegen... en alhoewel de NCT-5s niet echt worden aangeraden lijken me de symptomen nogal sterk om te zeggen: de banden deugen niet.
NCT-3 en NCT-5 bieden niet echt veel grip en worden soms eerder als gevaarlijk bij regenweer omschreven, maar dat verklaart nog niet (IMO) waarom je F gaat swingen bij 100km/h (droog wegdek mag ik aannemen).
Check vooral bandenspanning en de juiste draairichting zou best kunnen dat er geen specifieke is voor de NCT-5) en laat desnoods de chef van de bandencentrale het stuur overnemen.
Vergeet vooral niet: banden zijn enorm belangrijk, besef het op tijd.