BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
Tectyleren /Undercoating
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    Tectyleren /Undercoating

    door Brooklands » vr feb 24, 2006 10:27 pm

    Ik las vanavond een artikeltje over tectyleren. Vroeger was de onderkant van de auto flink zwart getectyleerd. Nu zit er een soort coating onder mijn TF. Is dit nu net zo goed of slecht als tectyleren op termijn? Of moet de auto over een jaar of wat alsnog getectyleerd worden om de levensduur te verlengen?

    Tectyleren is een techniek om, vooral bij auto's, het metaal zo te behandelen dat het beschermd is tegen corrosie en roesten.

    Het werkwoord is een verbastering van het gedeponeerde handelsmerk Tectyl, dat gevoerd wordt door de firma Valvoline. Tectyl is een antiroestmiddel dat al meer dan 75 jaar bestaat.

    Voor de jaren zeventig was zowel de kwaliteit van de metalen carrosserieën van auto's als de kwaliteit van de lak en de wijze waarop deze werd aangebracht dermate slecht dat nabehandeling met een antiroestmiddel noodzakelijk was. Valvoline heeft destijds met Tectyl een naam kunnen opbouwen, waardoor tectyleren tot een begrip is geworden.

    Het aanbrengen van Tectyl gebeurd met spuitpistolen volgens de ML methode (methode Lorin). Deze methode bestaat uit het boren van gaatjes op sommige plaatsen in de carrosserie, waardoor de Tectyl inwendig aangebracht kan worden.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Brooklands, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Ivan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1226
    GeregistreerdCOLON do aug 18, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Lummen België

    door Ivan » vr feb 24, 2006 10:44 pm

    Er zitten toch overal rubbers die je kan los maken en dan met een speciaal pistool met plastieke darm een wax of zo hierin spuiten.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr feb 24, 2006 10:48 pm

    in Belgie hebben we nog nooit gehoord van tectyleren. Wij spreken o.a. van undercoating of ook (anti-)steenslag.
    Het verlengt de levensduur van de wagen. Standaard worden wagens ermee behandeld, maar de kwaliteit van de undercoating is zo goed, dat deze meestal levenslang meegaat. Ook Valvoline wordt bij ons zelden gebruikt, en tectyl van Valvoline heb ik nog nooit gezien. Merken als Soudal, 3M, Kent, Inotec, Novantio etc. daarentegen...
    Je kan er elk jaar een nieuwe laag opzetten, maar op de duur, komt de bodemvrijheid in het gedrang :lol:
    Sommige wagens hebben deze undercoating ook op de dorpels van de wagen. Op die plaatsen wordt de undercoating overspoten met lak.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » vr feb 24, 2006 10:50 pm

    Ivan (Vanio) schreefColonEr zitten toch overal rubbers die je kan los maken en dan met een speciaal pistool met plastieke darm een wax of zo hierin spuiten.


    Is dit zinvol bij de tegenwoordige auto's om het maar zo te noemen, of is de behandeling die de auto in de fabriek heeft gekregen voldoende?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr feb 24, 2006 10:56 pm

    Het is niet echt noodzakelijk, tenzij je wagen schade heeft opgelopen, waardoor een nieuwe laag coating nodig is.
    Verwar verder zeker niet het woord undercoating met wax of dinitrol, zoals ik lees in de tekst van Brooklands :

    Brooklands schreefColonHet aanbrengen van Tectyl gebeurd met spuitpistolen volgens de ML methode (methode Lorin). Deze methode bestaat uit het boren van gaatjes op sommige plaatsen in de carrosserie, waardoor de Tectyl inwendig aangebracht kan worden.


    Wax of dinitrol (geel-achtige transparante laag) wordt in holle ruimtes gespoten, undercoating (zwarte rubber-achtige structuur laag) wordt onder de wagen gespoten of op de dorpels.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » za feb 25, 2006 1:14 am

    Bruno schreefColonWax of dinitrol (geel-achtige transparante laag) wordt in holle ruimtes gespoten, undercoating (zwarte rubber-achtige structuur laag) wordt onder de wagen gespoten of op de dorpels.


    Is aan de behandeling voor de holle ruimtes door de fabriek ook de nodige aandacht besteedt. M.a.w. is het zinvol om als extra een wax of dinitrol behandeling te geven?

    Waarom mijn vraag? Je hoort wel eens over de kwaliteit van werken van de Engelsen. Kijk ik naar het lakwerk van mijn nieuw gekochte TF: Het ziet er glanzend uit op de plaatsen die in het zicht zitten. Is het geen zichtwerk dan zit er een nevel die de kleur benaderd. Maar aan de andere kant roest het ook niet dus is er weer niets aan de hand.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za feb 25, 2006 2:52 am

    Alle wagens hebben gegalvaniseerde platen, waardoor wax niet echt meer nodig is. Toch wordt er soms van fabriek uit, hier en daar nog wax gespoten.
    M.a.w.: t'is niet nodig het extra te doen, maar t'kan natuurlijk nooit geen kwaad.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Ivan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1226
    GeregistreerdCOLON do aug 18, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Lummen België

    door Ivan » za feb 25, 2006 8:33 am

    Ik heb de onderkant van de f volledig behandeld. En overal de rubbers uitgehaald en wax ingespoten. Baat het niet dan schaadt het niet.
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7 en 0 gasten