Montage K&N 57i
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    Montage K&N 57i

    door Pete » zo feb 12, 2006 8:56 pm

    Tijdens de afgelopen beurs in Houten heb ik bij MG-SP een nieuw K&N filter gekocht maar ik ben nog niet aan de montage toegekomen. Ik heb echter een paar vraagjes ter voorbereiding.

    1. In de huidige situatie zit de luchtslang tussen het filterhuis en de TB vast met een slangenklem ZONDER een schroef.... het is een soort klem systeem. Het wekt in sterke mate de impressie dat een dergelijke klem alleen met speciaal gereedschap gemonteerd en gedemonteerd kan worden, is dat ook zo?
    2. Wat zijn de gevolgen als ik het filter monteer ZONDER de koudlucht slangen naar de bodem van de auto? Hoewel ik geen bewezen onderbouwing heb, lijken de slangen een risico om toch water in je filter te krijgen. Het kan voorkomen dat je met enige snelheid door een plas rijdt en er een sloot water over het filter spoelt... of is dat pure fantasie?
    3. Hebben jullie nog wat links voor me waar de montage van dit filter wordt besproken? Met foto's, tips enzo...

    Alvast bedankt,

    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Ivan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1226
    GeregistreerdCOLON do aug 18, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Lummen België

    door Ivan » zo feb 12, 2006 9:03 pm

    Hoi Pete,

    In eerste instantie al veel succes!

    1. Ik had daar ook geen speciaal materiaal voor en heb de klem zonder problemen los gekregen dus zal dat voor jou ook wel geen probleem zijn denk ik.
    2. Ik hoop dat dit pure fantasie is, nog geen last van gehad en hoop dat ik hier ok geen last van zal krijgen.
    3. Kijk hier maar eens :
    http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/air_filters/f_fitting.htm
    Met deze info en de uitleg die erbij zit moet dit zeker lukken want ik heb het ook zelf gedaan.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo feb 12, 2006 9:07 pm

    Eentje uit de oude doos:

    http://www.mgtf.be/MO_TU_AI_k&n57i.html


    ;)
    Building >200BHP K-series
  • Luc
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 2025
    GeregistreerdCOLON di feb 03, 2004 10:21 pm
    WoonplaatsCOLON Schiplaken (Hever)
    CONTACTCOLON

    door Luc » ma feb 13, 2006 9:52 am

    Eentje uit de oude doos:


    bedoel je de persoon op de foto.......
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » ma feb 13, 2006 9:57 am

    Pete,

    1) Ik ben een week of drie geleden bij de heren van MG-SP geweest voor de montage van een 52 mm TTB en K&N. Bruno had inderdaad wat moeite met het los krijgen van de slangklem :oops: , maar uiteindelijk is het hem gelukt met een gewonen tang..

    2) Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik daar ook over heb zitten tobben. Ik heb er zelfs nog aan gedacht om een klein luchthappertje onder de auto te maken, maar ik ben inderdaad bang dat je op hogere snelheid (snelweg) veel water en vuil meevoert. Maar, van de andere kant ik heb hier nog niets over gelezen op het forum.
    3) Ik heb wat foto’s genomen die staan nu inmiddels op het forum..

    Tot slot, het geluid is absoluut de moeite waard… :twisted:
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma feb 13, 2006 2:03 pm

    Luc schreefColonbedoel je de persoon op de foto.......


    Die mag je zelf invullen :lol:
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » ma feb 13, 2006 2:14 pm

    Bedankt guys,

    Goede info!

    Blijft nog wel de vraag over het water happen... maar Bruce je lijkt wel een punt te hebben over het feit dat je er nergens iets over leest... moet voldoende bewijs zijn lijkt me :-)

    Grt
    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » ma feb 13, 2006 2:20 pm

    wat het water betreft denk ik dat het bijna pure fantasie is. er zit immers een bocht in de buizen zodat het water door zijn grotere innertie tegen de buitenbocht zal plakken. Als de aanzuig voldoende is zal dat water wel tot bovenaan de buis gestuwd kunnen worden maar als de opening van de buizen iets voor de filter komt zal het water hoogstwaarschijnlijk terug naar beneden lopen via de buitenkant van je buis. Als de buizen natuurlijk niet volledig vol water komen te zitten natuurlijk. Maar als je aan een hoge snelheid in zo een diepe plas komt denk ik dat je blij mag zijn als je er enkel een natte filter aan overhoud.
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » ma feb 13, 2006 5:34 pm

    Het leek mij ook een nadeel om buizen onder de auto te hebben hangen. Als de buizen echt koude lucht naar het filter moeten stuwen, dan is er een flinke luchtsnelheid in nodig, anders hebben ze geen zin (er was een eerder post waarin uitgerekend was hoeveel liter lucht er per minuut door de motor gaat en dat was nogal wat). Bij zulke luchtsnelheden wordt wate ral snel meegenomen. Maargoed een motor op toeren vind een beetje vochtige inlaatlucht niet erg; sterker nog, het komt de verbranding ten goede, omdat het de inlaat temperatuur nog verder doet dalen, ergo meer vermogen. Wat mij wel zorgen baart is dat het water vuil mee kan nemen, waardoor het filter snel vervuilt kan raken en zijn effectiviteit verliest.

    Ik ben voor mijn zelfbouw filter project gaan zoeken naar een andere oplossing en ik heb een 100 mm flexibele slang in de luchthapper aan de linker zijkant van de auto kunnen vrotten. Dat past echt super!!! Heeft meteen als voordeel dat het standaard MG kunststof voor een conische inlaat zorgt, waardoor er minder luchtwerveling in het begin van het kanaal is. En het andere eind van die slang kan je vlak voor je K&N laten eindigen; heb je ook nog eens een groter opp. koele lucht richting filter. Je hebt echter minder RAM-air effect (voor zover dat bijdraagt aan het succes van de K&N...). Als ik weer een digi-cam heb, dan zal ik eens foto's nemen.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma feb 13, 2006 7:21 pm

    Bart-Jan schreefColonIk ben voor mijn zelfbouw filter project gaan zoeken naar een andere oplossing en ik heb een 100 mm flexibele slang in de luchthapper aan de linker zijkant van de auto kunnen vrotten. Dat past echt super!!! Heeft meteen als voordeel dat het standaard MG kunststof voor een conische inlaat zorgt, waardoor er minder luchtwerveling in het begin van het kanaal is. En het andere eind van die slang kan je vlak voor je K&N laten eindigen; heb je ook nog eens een groter opp. koele lucht richting filter. Je hebt echter minder RAM-air effect (voor zover dat bijdraagt aan het succes van de K&N...). Als ik weer een digi-cam heb, dan zal ik eens foto's nemen.


    Met alle respect maar volgens mij is dit een vrij zinloze modificatie. Er is op het het Engelse forum al eens bewezen dat er door de stroomlijn van de wagen zo goed als géén lucht door de inlaten naar binnen waait. Het is dan ook enkel zinvol in het geval van een gesloten filter de aanzuig(!) buis naar deze happer te geleiden.

    Wat het water betreft, de openingen van de buizen moet echt volledig onder wat komen op een redelijke snelheid om de water kolom krachig genoeg omhoog te drukken. Dan heb je bovendien nog eens een keer het gewicht van de watermassa die richting de achterkant van de wagen drukt. De buizen zullen volledig vervormen en uit positie schieten voordat dit gebeurd.
    Aangezien de F geen amfibi voertuig is voorzie ik geen problemen. :lol:

    Let er wel op dat zodra het filter volledig doordenkt is met water er zo goed als géén lucht meer doorheen wil met alle gevolgen vandien[/i]
    Building >200BHP K-series
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » di feb 14, 2006 10:00 am

    Ik heb zo mijn twijfels, ik denk dat als je over de snelweg rijd met 100 + km\h en het regent, er wel degelijk water en vuil door de buizen mee naar boven word gevoerd.
    Als er waterdruppels onder de auto zijn opgespat, van bijvoorbeeld de voorwielen, dan worden deze gewoon met de lucht meegevoerd naar boven. Denk ik…
    Het zal geen straal water zijn maar ik vermoed dat het genoeg is om het filter nat te maken..

    Proef op de som, zou zijn om iets van een witte doek of zo tussen de buizen en het filter te spannen en een tijdje te rijden en dan te kijken of het vuil en\of nat is.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di feb 14, 2006 10:17 am

    Het geeft geen stofzuiger effect hè, de lucht moet er langs onder doorheen geforceerd worden. Hij moet echt volledig voor met water zitten anders "drupt" het er gewoon langs onder uit.
    Building >200BHP K-series
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » di feb 14, 2006 11:52 am

    Of langs boven als er genoeg luchtsnelheid is, maar dan langs de randen van de buis en zeker niet meer als mist. Alle grotere druppels, zelfs mist slaat door de kromming neer op de wand van de buis.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di feb 14, 2006 2:00 pm

    Inderdaad.
    Ik rij nu al enkele jaren met een K&N rond, en echt, hij is niet vuiler langs de voorkant dan langs de achterkant, het vuil dat er na enkele maanden op hangt is ook niet het "wegdekvuil" of slijk.
    Zegt genoeg.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » di feb 14, 2006 4:19 pm

    Overigens een gewone dagdagelijkse auto pikt nogal dikwijls z'n lucht op naast de radiator. Een ritje op een kletsnatte autosnelweg achter een voorligger zou ook aardig wat water kunnen opleveren.

    Ik heb me laten wijsmaken dat het materiaal (katoen / non-katoen) aardig wat invloed kan hebben in natte omstandigheden. Of die natte omstandigheden in de F voorvallen, laat ik in het midden.
    Denk er nog wel bij dat de K&N in geölied is en dat water en olie niet echt goed mixen als er geen frieten in de buurt zijn.

    my 2 eurocents
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7 en 0 gasten