BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1
Scheef trekken van de auto tijdens optrekken/ gas los
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    Scheef trekken van de auto tijdens optrekken/ gas los

    door Bart-Jan » ma dec 19, 2005 12:12 pm

    Gisteren heb ik eindelijk winterbanden (+ velgen) onder mijn F gemonteerd. Ik heb de bandenspanning op 1,8 bar voor en 2,0 bar achter gezet. Het rare is nu dat bij optrekken de auto naar links trekt en bij gas loslaten naar rechts. Bij remmen is het naar rechts trekken niet sterker. Bij mijn standaard (VVC) velgen heb ik absoluut geen last hiervan.

    Heeft iemand een idee hoe dit kan? Zou dit kunnen gebeuren als ik een band die ooit voor gemonteerd was nu achter heb, terwijl aan de andere kant de achterband wel achter zit? De banden met velgen heb ik immers 2e hands gekocht. Aan de slijtage was geen verschil te zien tussen de banden. De draairichtingen zijn goed. Verder is het misschien belangrijke info dat ik compliance washers gemonteerd heb (hoe heten die dingen in het Nederlands?). Weet iemand misschien de afstelling hiervan in x’ en y’’ en dan uitgedrukt per kant? Dieter’s site is hier een beetje onduidelijk in, vind ik…
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma dec 19, 2005 6:16 pm

    Dit is een gekend probleem als je verschillende types banden voor en achter gebruikt. Misschien moet je het daar in zoeken ?
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma dec 19, 2005 6:35 pm

    Heb ik inderdaad ook een beetje last van (vooraan goodyear GSD2, achteraan Dunlop Sp). Veel heb ik kunnen verbeteren door met de bandenspanning te spelen, maar helemaal kreeg ik het er niet mee weg. Vooraan en achteraan hetzelfde bandenmerk is dus noodzakelijk IMO.
    Ook ik heb compliance washers, maar daar zit het probleem wel niet IMO. Ook slijtage van bushes en schokdempers kunnen een oorzaak vormen voor het wegtrekken van je F.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma dec 19, 2005 11:52 pm

    Kijk voor alle veiligheid ook eens naar de bovenste bevestigingspunten van je achterste schokdempers, dmv. een zaklamp te gebruiken in de motorruimte. Wat je absoluut niet wil is dat er één van de twee begint af te scheuren.... maar het durft voor te vallen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » wo dec 21, 2005 2:00 pm

    Bedankt voor de reacties.
    Ik heb inmiddels aan 1 kant de wielen voor en achter omgewisseld. Het scheef trekken is iets minder geworden, maar niet helemaal weg. De banden zijn wel allemaal hetzezlfde merk: Pirelli Snow (o.i.d.) En hebben allemaal ongeveer 6 mm profiel. Bruno, wat zijn je ervaringen met bandenspanning? Als je achter de spanning verhoogt, wat is het effect? Of heeft iemand anders misschien ervaringen/tips voor de bandenspanning?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo dec 21, 2005 6:26 pm

    Ik zou proberen ze rondom op 1,9 te zetten. Maar is er geen gedefinieerde bandenspanning voor de winterbanden ?
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo dec 21, 2005 8:38 pm

    Te hard versterkt wegtrekkend gevoel, te zacht ook. Veel hangt af van de banden. Probeer desnoods een aantal bandenspanningen uit. Je kan dit door aan een benzindestation, de banden op druk te zetten, dan een toertje te gaan rijden, en terug aan hetzelfde benzinestation, de druk te veranderen. Ik had het beste resultaat op 1.8 bar, maar t'is natuurlijk niet de iedale spanning voor elke wagen, bij mij persoonlijk was die bandenspanning de beste.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7 en 0 gasten