BUTTON_POST_REPLY 13 berichten Pagina 1 van 1
katalysator en CO uitstoot
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    katalysator en CO uitstoot

    door lucas » di dec 13, 2005 11:03 pm

    Wordt de CO uitstoot beinvloed door het al dan niet hebben van een katalysator?
    Ik bedoel, als ik de katalysator van mijn MGF verwijder, heeft dat dan een drastische verhoging van de CO waarde tot gevolg of is dat verwaarloosbaar?
    De kans is bijzonder groot dat mijn kat stuk is (deze rammelt)
    Enig idee wat de kostprijs is van een nieuwe kat ? of waar vind ik een goede 2de handse kat ?
    Kan ik de MGF op de technische autoschouwing aanbieden zonder kat?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: katalysator en CO uitstoot

    door Sander » di dec 13, 2005 11:12 pm

    lucas schreefColonWordt de CO uitstoot beinvloed door het al dan niet hebben van een katalysator?


    Jep, brengt CO omlaag

    lucas schreefColonIk bedoel, als ik de katalysator van mijn MGF verwijder, heeft dat dan een drastische verhoging van de CO waarde tot gevolg of is dat verwaarloosbaar?


    Niet verwaarloosbaar

    lucas schreefColonDe kans is bijzonder groot dat mijn kat stuk is (deze rammelt)


    Als het echt de kat is is die stuk. Is het niet de flexipipe ? Die gaan vaker stuk (en dan rammelen)

    lucas schreefColonEnig idee wat de kostprijs is van een nieuwe kat ? of waar vind ik een goede 2de handse kat ?


    Nieuwe:
    www.mg-sp.com
    http://cgi.ebay.co.uk/BRAND-NEW-LOTUS-E ... otohosting

    2ehands:
    www.ebay.co.uk volgen dan kom je er vast één tegen


    En nee, zonder kat geen keur....
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » di dec 13, 2005 11:20 pm

    Dien ik de kat dan open te snijden aan de bovenzijde en zo controleren of er kapotte stukken in zitten ?
    Een truuk om de autocontrole te omzeilen zou er in bestaan om "een lege kat" terug te plaatsen maar ik vrees dat ik dan problemen krijg met de CO uitstoot of heb ik het volledig fout ?
    Laatst bijgewerkt door 1 op lucas, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di dec 13, 2005 11:21 pm

    Nee, je kan hem er ook gewoon tussenuit schroeven (6 moertjes) en er in kijken of hij gescheurd is (zit een soort steen in)

    Let op:

    De bouten kunnen breken ivm zware roest. Dan moet je ze afslijpen en daarna doorboren als je de kat gaat hergebruiken. Als je toch bezig bent zou ik in ieder geval cat-saver-nuts kopen bij MG-SP Die kunnen nml niet meer vastroesten.

    Ik gebruik altijd Fire-gum om alles weer gasdicht te krijgen ipv steeds weer niewe pakkingen te kopen.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo dec 14, 2005 1:47 am

    Zoals Sander zegt krijg je meer CO-uitstoot wanneer je geen katalysator hebt, echter dat wil niet zeggen dat je zonder kat, de uitstootnormen overschrijdt. Sterker nog, zelfs met kat. kan je teveel uitstoot hebben.
    Ik rij al jaren zonder katalysator probleemloos door de technische controle. Sterker nog zelfs met gewoon een bypass, dus zelfs niet met een lege katalysator. Waarschijnlijk hangt het ook af van keuringsstation tot keuringsstation.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » wo dec 14, 2005 9:32 am

    Mijn MGF heeft naar mijn mening zo'n 'by-pass stuk' ; het is aangebracht met speciale schroefjes uit inox ; de vorige eigenaar wist me te zeggen dat deze aangekocht werd bij de mg-sp.com.
    De technische controle voor doorverkoop vond plaats in het keuringsstation van Heist o/d Berg.
    Dus Bruno, zal ik ook maar naar daar gaan zekers ?? Ik heb wel tijd tot november 06 om de MGF aan te bieden.
    Sander, voor een nieuwe kat betaal je een 120 engelse pond.
    Hetgeen nog niet overdreven is om de MGF volledig OK te maken
    Ik hoor echter verhalen van min. 1000 euro voor een kat bestemd voor een VW Golf 5 ?
    Tot slot, verkoopt MG-SP dit ook?? Bruno ?? Laat iets weten.
    Mvg
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo dec 14, 2005 1:22 pm

    Bruno schreefColonZoals Sander zegt krijg je meer CO-uitstoot wanneer je geen katalysator hebt, echter dat wil niet zeggen dat je zonder kat, de uitstootnormen overschrijdt. Sterker nog, zelfs met kat. kan je teveel uitstoot hebben.
    Ik rij al jaren zonder katalysator probleemloos door de technische controle. Sterker nog zelfs met gewoon een bypass, dus zelfs niet met een lege katalysator. Waarschijnlijk hangt het ook af van keuringsstation tot keuringsstation.


    In Nederland kom je hier ZEKER niet mee weg ;)
    Building >200BHP K-series
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo dec 14, 2005 2:23 pm

    Is het verboden, met andere woorden kan je er voor bekeurd worden?
    Of kom je er gewoon niet mee door de keuring
    met een cat bypass bedoel ik.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » wo dec 14, 2005 3:49 pm

    Sander schreefColon
    Bruno schreefColonZoals Sander zegt krijg je meer CO-uitstoot wanneer je geen katalysator hebt, echter dat wil niet zeggen dat je zonder kat, de uitstootnormen overschrijdt. Sterker nog, zelfs met kat. kan je teveel uitstoot hebben.
    Ik rij al jaren zonder katalysator probleemloos door de technische controle. Sterker nog zelfs met gewoon een bypass, dus zelfs niet met een lege katalysator. Waarschijnlijk hangt het ook af van keuringsstation tot keuringsstation.


    In Nederland kom je hier ZEKER niet mee weg ;)

    Dat wil zeggen als je de kat verwijderd, ik denk dat als je een lege kat plaatst dat menig keuringsfiguur dat echt niet in de gaten heeft omdat de uitstoot nog wel binnen de toegelaten marges ligt.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo dec 14, 2005 4:22 pm

    Demor schreefColonDat wil zeggen als je de kat verwijderd, ik denk dat als je een lege kat plaatst dat menig keuringsfiguur dat echt niet in de gaten heeft omdat de uitstoot nog wel binnen de toegelaten marges ligt.


    Ik garandeer je dat je uitstoot totaal niet meer binnen de Nederlandse marges ligt.
    - Je wagen wordt afgekeurd
    - Je kan een bekeuring krijgen als je zo rond rijd maar wie heeft al eens een kat-controle gehad ;)

    Er zijn strips die voor de uitlaat gehouden worden. Verkleuren die binnen een bepaalde tijd betekend dat je mee moet voor een accuratere controle. Eigenlijk net als met alcohol :wink:
    Building >200BHP K-series
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » wo dec 14, 2005 4:35 pm

    Ik heb op diverse sites gelezen dat de K-series zelfs zonder kat veelal binnen de normen valt van menig land. Je mag alleen een kat niet verwijderen als het in het kenteken staat dat er een op zit, natuurlijk is hij schoner met, maar als een kat 10 jaar oud is presteerd hij ook niet meer optimaal, dus.... vandaar de marge die daar op zit. Oudere motoren zijn vuiler, als je een nieuwe of licht gebruikte motor hebt en je verwijderd de kat inhoud weet ik 100% zeker dat ze bij de keuring met een meting niet kunnen zeggen of er mee geklooit is.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • mgf74
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 128
    GeregistreerdCOLON za apr 09, 2005 12:30 am
    WoonplaatsCOLON antwerpen

    door mgf74 » wo dec 14, 2005 6:24 pm

    Heb dit ook nog juist meegemaakt dat de co- uitstoot te hoog was op de controle voor de verkoop van mijn F (snif :roll: snif :roll: ) bedankt Bruno en schol he 8)
    MG . . . .
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo dec 14, 2005 7:33 pm

    lucas, je hebt p.m.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 13 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 8 en 0 gasten