Low budget luchtfilter en lengte aanzuigbuis
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    Low budget luchtfilter en lengte aanzuigbuis

    door Bart-Jan » ma dec 12, 2005 11:12 am

    Ik lees veel enthousiaste verhalen over de K&N luchtfilter kit. Als ik het goed begrijp is daarbij het aanzuigen van koele lucht belangrijk (vandaar de buizen naar de onderkant van de auto. Daarnaast is het belangrijk dat het luchtfilter weinig weesrstand biedt. Tot slot is volgens mij de afstand tussen het luchtfilter en de gasklep belangrijk.

    Om dit geheel 'low budget' te maken zou volgens mij met een heel goedkoop aftermarket powerluchtfilter moeten kunnen. Als je maar een knots van een cone neemt, dan heeft dat ding weinig weerstand, lijkt mij. Ook de aanzuigbuizen naar de onderkant van de auto hoeven geen problemen op te leveren. Met een oude stofzuigerslang moet je een heel eind kunnen komen. Ook worden er speciale buizen in de autohandel hiervoor geleverd. Maar wat overblijft is de slang tussen luchtfilter en gasklep. K&N heeft hier heel erg mooi onderzoek naar gedaan. Nu is mijn vraag: zou iemand vrijblijvend de lengte hiervan willen meten? Ik weet dat er een knik(je) in zit. Feitelijk gaat het om de lengte van de hartlijn, dus in het midden van de buis.

    Ik ben van plan zelf dit in elkaar te knutselen. Ik zal een paar foto's nemen en uitleg geven op dit forum, zodat meer mensen er wat aan kunnen hebben.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma dec 12, 2005 6:27 pm

    Uitaraard kunnen we het geknutsel alleen maar aanmoedigen, maar toch enkele bedenkingen/opmerkingen:
    mij met een heel goedkoop aftermarket powerluchtfilter

    Let wel op dat een goede luchtfilter in eerste instantie moet filteren. Verder zorgt een goede luchtfilter voor net genoeg werveling in de luchtstroom zodat de cillinder zo optimaal mogelijk gevuld raakt met lucht en benzine. Een te grote werveling zorgt voor een vertraging van het vullen, geen werveling zorgt voor een slecht homogeen benzine/lucht mengsel en een slechte vulling.
    Met een oude stofzuigerslang moet je een heel eind kunnen komen.

    Bezoek de lokale bouwmarkt (Gama, Hubo, Brico, ...) en kijk eens naar die uitrekbare INOX-buizen die je in allerlei doormeters kan vinden. Zorg er wel voor dat er niet te veel weerstand kan zijn. Door de rijwind moet er immers zo veel mogelijk lucht naar boven in het motorcompartiment worden gebracht.
    K&N heeft hier heel erg mooi onderzoek naar gedaan.

    De bijgeleverde buis is eigenlijk voor een VVC en zou enkele cm's ingekort mogen worden voor een MPi.
    Ik zal een paar foto's nemen en uitleg geven op dit forum

    Zullen we deze topic dan alvast verplaatsen naar de Projhects sectie ?

    Success and keep us updated !!
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Ivan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1226
    GeregistreerdCOLON do aug 18, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Lummen België

    door Ivan » ma dec 12, 2005 7:45 pm

    lengt van de slang tussen gasklep en filter


    Ik heb de lengte geheel vrijblijvend gemeten en de totale lengte is 24 cm.
    De lengte van aan de gasklep tot aan de knip ongeveer 20 cm? :wink:
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » di dec 13, 2005 5:11 pm

    Lijkt me een goed plan om het in het projects gedeelte te verplaatsen (zou je dit kunnen doen Bruno? Of kan ik beter een nieuw topic starten)

    Het verschil tussen K&N filters en concurrenten zal ik eens onderzoeken (vwb. wervelingen e.d.). Ook ga ik nadenken over een simpele manier van een cold air box om de boel in te gaan bouwen.

    Vanio, bedankt voor het meten! 24 cm is de lengte gemeten over het midden van de slang? En wat bedoel je met
    De lengte van aan de gasklep tot aan de knip ongeveer 20 cm?
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » di dec 13, 2005 5:21 pm

    Heeft er eigenlijk ooit iemand geprobeerd ipv de bracket en leidingen een soort luchthapper onderaan aan te brengen die over de hele breedte van de engine bay lucht naar boven stuwt?
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » di dec 13, 2005 5:22 pm

    Ja, iemand die ook op de site van Dieter staat.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Ivan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1226
    GeregistreerdCOLON do aug 18, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Lummen België

    door Ivan » di dec 13, 2005 10:29 pm

    er zit een kleine bocht in de buis en van in de bocht is het 20 cm. 24 cm is in het midden gemeten. Schiet me niet dood als het een halve cm verschil is want je kan er moeilijk aan om het juist te meten
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di dec 13, 2005 11:05 pm

    Met de Peugeot's hebben we op de dynojet een aantal filters gemeten en van de betaalbare filters kwamen enkel de katoenen filters zeer goed uit de bus. Er zijn zelfs "raceland" filters waarmee je vermogen moet inleveren op de originele setup. Pas er dus mee op. De goedkope filters die goed presteren zullen wellicht veel troep doorlaten ?

    Ik persoonlijk zou dit nooit doen. Misschien kun je beter voor een paneelfilter gaan van een a-merk (b.v. Green :mrgreen:) en de resonatiebox loskoppelen om vervolgens de aanzuigbuis te verplaatsen naar de resonantiebox aansluiting en naar de linker luchthapper te verplaatsen. Goed voor een paak PK, continue koude lucht en het is erg goedkoop (+-€60,-)
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » di dec 13, 2005 11:09 pm

    Sander schreefColon(b.v. Green :mrgreen:)


    Vanwaar die smilie? (smilienaam mrgreen?)
    Lotus Elise S2 111s
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di dec 13, 2005 11:14 pm

    inside joke, vanwege de eeuwige strijd tussen Green (goed en goedkoop) en K&N (goed maar veel te duur) 8)
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » di dec 13, 2005 11:16 pm

    Voor welke zou jij dan nu gaan als je er weer een moest kopen?
    Lotus Elise S2 111s
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di dec 13, 2005 11:18 pm

    Moet je dat vragen ? Green natuurlijk :mrgreen:
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » di dec 13, 2005 11:18 pm

    En welke heb jij? Vast een Green dan...
    Lotus Elise S2 111s
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di dec 13, 2005 11:20 pm

    Yup :mrgreen:
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo dec 14, 2005 1:50 am

    Misschien is de paneelfilter even goed als de cone van K&N, terwijl ik dat echt wel betwijfel, maar tegen het mooie geluid van de K&N, kan een paneel filter nooit op, zelfs geen Green :wink:


    ...en daar gaan we weer....
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7 en 0 gasten