BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1
De accu gaat aan een druppelaar....
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    De accu gaat aan een druppelaar....

    door Brooklands » wo nov 30, 2005 12:55 am

    "De accu gaat aan een druppelaar zodat deze vol blijft" lees ik regelmatig op sites. Ook mijn TF staat 's winters gepoetst in de garage en komt er bij hoge uitzondering uit. Heeft een druppelaar nut of is het meer het idee van...

    De levensduur van diverse accu's is in mijn 25-jarige autoervaring toch behoorlijk verschillend onder vrijwel gelijke omstandigheden. Volgens mij moet je er gewoon ook een beetje geluk mee hebben.

    Is het zinvol om aan dit soort apparaten ook maar één euro uit te geven?
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    door John » wo nov 30, 2005 3:06 am

    Ik heb er nooit een cent aan uitgegeven, heb er eens 1 cadeau gehad van een vriendelijke garagist :wink:
    De Midget hangt er het hele jaar aan, om de accu in optimale conditie te houden.
    Elke accu heeft namelijk last van zelfontlading + de electronica in een auto die voor ontlading zorgt (in de Midget slechts 1 klokje).

    In moderne auto's wordt een accu door alarm en allerlei andere electronica nog meer ontladen. Continue ontlading en vooral overschrijding van de ontlaad-grens is het ergste wat een accu kan overkomen, als je dat voorkomt heeft hij een langere levensduur.

    Je kunt ook van een gewone acculader een druppellader maken, bouwpakketje daarvoor is te koop bij http://www.conrad.nl
    Heb ik ook enkele jaren gebruikt, nadeel is dat zo'n lader nogal 'bromt' en de accu met forse stromen wordt opgeladen.
    Voor onderhoud is het beste om de accu langzaam te ontladen en ook langzaam te laden.

    Wanneer je regelmatig (1x per 2 á 3 weken) met de auto rijdt zal het effect nog wel meevallen. Als de auto echt wekenlang stil staat zal de accu sneller slijten.
    Dat je er in de praktijk niet veel van merkt komt ook doordat de auto juist in de winter stil staat: onder koude omstandigheden kan een accu minder vermogen afgeven. Bij de mate van slijtage van de accu speelt dus ook nog mee of de auto in een warme of koude garage gestald staat (echt waar!).

    Tijdens het 'warme' seizoen waarin je de auto weer gebruikt zul je meestal niet zoveel merken. Eens dat na de winterstalling de motor loopt wordt de accu weer geladen: geen enkel probleem te bespeuren.
    Onderhuids kan de accu dan makkelijk al tot 80 of 70% van zijn maximale vermogen gezakt zijn.
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do dec 01, 2005 2:00 pm

    Helemaal eens met John.....

    verder kan ik er nog het volgende aan toevoegen: om de één of andere reden zijn er MFG/TF's waarbij de batterij na 2 weken leeg is, terwijl anderen vlotjes 4 weken stilstand kunnen overbruggen. Een echte reden heb ik hier nog niet voor gevonden.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Rene
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 160
    GeregistreerdCOLON ma okt 25, 2004 11:05 pm
    WoonplaatsCOLON Koningsbosch, Nederlands Limburg
    CONTACTCOLON

    door Rene » do dec 01, 2005 6:16 pm

    ErikB schreefColonHelemaal eens met John.....

    verder kan ik er nog het volgende aan toevoegen: om de één of andere reden zijn er MFG/TF's waarbij de batterij na 2 weken leeg is, .



    Beste Erik,

    als je het weet moet je het mij onmiddellijk zeggen. Ik heb eens ergens gelezen dat een relais blijft hangen maar ik ben veel te ontechnisch voor iets dergelijks.

    De mijne hangt dus continue aan de druppelaar in de winter.
    MG TF 135, Anthracite (zwart metalic), carbon-insite

    enne,.... standaard, ...... origineel.........oem !!!
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do dec 01, 2005 9:47 pm

    Die van mij hangt iedere twee weken een dagje aan de druppellader. Hierdoor blijft de accu voldoende fit om weer te starten.

    Er moet ergens een lekstroompje zijn of de auto (alarm + klok) verbruikt bij vochtig weer meer spanning dan in echt droge omstandigheden :?
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » za dec 03, 2005 1:23 am

    Met nog maar weinig, maar wel nuttige reacties is mijn mening over dit onderwerp al gewijzigd.
    Is mijn conclusie op dit moment juist als ik zeg: even afwachten na hoeveel weken de accu te zwak is om de motor rond te draaien. Is deze periode kort dan zijn er allerlei lekstroompjes en is een druppellader zinvol.
    Start de wagen na een week of zes tot acht nog zonder problemen dan gewoon op een mooie dag een rondje rijden om de accu bij te laden en het geld voor zo'n druppellader aan iets anders besteden?
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    door John » za dec 03, 2005 3:26 am

    Brooklands schreefColonIs mijn conclusie op dit moment juist als ik zeg: even afwachten na hoeveel weken de accu te zwak is om de motor rond te draaien. Is deze periode kort dan zijn er allerlei lekstroompjes en is een druppellader zinvol.
    Start de wagen na een week of zes tot acht nog zonder problemen dan gewoon op een mooie dag een rondje rijden om de accu bij te laden en het geld voor zo'n druppellader aan iets anders besteden?

    Volstrekt technisch bekeken is deze conclusie onjuist: het gaat bij een druppellader niet om lekstromen.
    Op deze manier zal je accu juist (ongemerkt) afzwakken. Wanneer het een accu van voldoende capaciteit is zul je niets merken. Met een accu van voldoende vermogen (Ah) zal de motor na 6 - 8 weken zonder problemen starten al heeft de accu dan slechts een lading van 70 en misschien wel 60 of zelfs 50%.

    Het is meer de vraag: "geef ik extra geld uit aan een druppellader om enkele jaren langer met mijn accu te kunnen doen ?"
    Daar hoort nog 1 overweging bij: een langere levensduur spaart niet alleen geld, maar voorkomt ook het risico dat je ineens niet meer kunt starten (op een frisse, vochtige zomerochtend tijdens de vakantie of een kille en vochtige zomeravond na een leuk ritje, etc.).

    Als je de accu wilt onderhouden door af en toe een rondje te rijden adviseer ik om elke 2 - 3 weken een rit van 15 - 20 minuten te maken. Daarmee laad de accu voldoende op en wordt de conditie goed op peil gehouden. Stationair laten draaien werkt niet (dat denken velen): dan levert de dynamo onvoldoende vermogen om de accu te kunnen laden. Denk maar aan het geven van starthulp: dan heb je verhoogt toerental nodig. Ooit al eens met een naftbak starthulp gegeven aan een diesel ? Bij stationair draaien slaat de motor direct af wanneer je de sleutel van die diesel omdraait.
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za dec 03, 2005 5:37 pm

    Waar , maar ook niet helemaal waar :

    Boven de 2500 toeren, gaat de alterantor niet meer stroom leveren, integendeel, zelfs minder, daar zorgt de regelaar immers voor . Dus bij een starthulp-wagen heeft het geen zin, met de wagen die stroom moet leveren aan een andere wagen, extra toeren te gaan maken, omdat dit dus niet resulteert in meer stroom. Sterker nog, je moet de wagen eigenlijk zelfs niet starten, want de batterij van de startwagen is sterk genoeg als ze in een geode conditie verkeerd. De startkabels om een diesel te starten echter moeten wel voldoende dik zijn, of ze branden door.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    door John » di dec 06, 2005 1:15 am

    Bruno schreefColonBoven de 2500 toeren, gaat de alterantor niet meer stroom leveren,
    Met 'verhoogd toerental' bedoelde ik ook niet het pedaal volledig indrukken (zoals sommige doen) maar eerder 'verhoogd stationair'. Ik hou zelf altijd 1500 - 2000 rpm aan.

    Bruno schreefColonSterker nog, je moet de wagen eigenlijk zelfs niet starten, want de batterij van de startwagen is sterk genoeg als ze in een geode conditie verkeerd.

    Heb op een parking eens iemand starthulp mogen geven die juist daarvoor een vriend op die manier zijn diesel had laten starten... Hartje winter en een accu van 32Ah in zijn eigen auto :wink:
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten