BUTTON_POST_REPLY 4 berichten Pagina 1 van 1
Koelfan
  • benerivo
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON ma feb 08, 2016 4:54 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    Koelfan

    door benerivo » wo sep 11, 2019 8:05 pm

    Na weer een zomer heerlijk aan het toeren geweest te zijn met m'n TF vraag ik me het volgende af:Hoe lang blijft de koelfan draaien nadat je de auto na een rit van pak em beet 2 uurtjes(dus als hij goed op temperatuur is) hebt afgezet?Bij mij is dat zo'n 4 minuten;ik had in de jaren daarvoor de indruk dat het toch wel een stukje langer(7 minuten) was.
    Is er uberhaupt een mogelijkheid dat de sensor die de fan aanstuurt minder wordt?
    MG TF 135 2004 RHD British Racing Green, Oxford leren interieur, Groene softtop, Low coolant alarm,RVS koelleidingen,koplampconversie van Brits naar Europees, Aluminium ringen rond tellers en klokken ,Aluminium knoppen en nog enkele mods.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Koelfan

    door Kasper » wo sep 11, 2019 9:37 pm

    Mooie vraag, ik heb hem deze zomer ook een paar keer gesteld...

    Natuurlijk kan het schakelpunt van de sensor in de loop van de jaren verlopen, laat staan waar hij precies schakelt. daarbij komt dat er een verschil zal zijn tussen MGF met en zonder vvc. (voor de TF weet ik het niet exact) In ieder geval het schakelpunt van temperatuur in de engine bay. deze schakelaar kun je heel eenvoudig testen of deze werkt: doe de achterklep open en kijk ter hoogte van het kleppendeksel aan de onderzijde van de carrosserie, daar zit een schakelaar, trek de stekker los (meestal bruin bij mk1) en je zult zien dat de ventilator aan de rechterzijde van de auto gaat draaien.

    Waarom heb ik mij verbaast: mijn auto heeft nu een 4,2,1 uitlaat manifold. een stalen constructie welke meer warmte afgeeft in de motorruimte dan de oude ijzeren constructie. wetend dat ik een vvc heb, er niet langzaam mee rijdt. en toch stopte mijn ventilator eerder dan die van anderen (met MPi's) die dezelfde tour, samen met mij, hadden gemaakt.

    Zeker ben ik dus ook niet. Misschien eens preventief vervangen, die schakelaars kosten een paar tientjes of zo....
    (zit er al jaren aan te denken om een schakelaar in te bouwen om zo de ventilator aan te sturen als ik dat zelf nodig vind)

    De ventilator draait in ieder geval niet op tijd, maar wel op temperatuur.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Koelfan

    door ErikB » do sep 12, 2019 10:36 am

    De engine bay fan kan aanslaan tot 10s nadat het contact is afgezet
    Hij blijft dan tot 8 minuten draaien, of tot de temperatuur onder de 60°C is gezakt (MEMS3).

    Bij het remappen van de ECU is het misschien mogelijk enkele waarden aan te passen. Dat zou een extra schakelaar misschien overbodig maken.

    Bij het weghalen van de sensor (het veroorzaken van een fout), gaat ook het 'engine fault' lampje branden. Dus de schakelaar implementeren door de sensor uit te schakelen, is misschien niet de mooiste optie. Meet de ECU een veel te hoge temperatuur, dan gaat eveneens dat lampje aan, en gaat de airco uit. Ik heb niet in de docu gevonden of een falende sensor eveneens zorgt dat de airco niet werkt.

    Aangezien mijn (aftermarket) ECU geen enginebay fan kan aansturen, heb ik een alternatief moeten voorzien. Hiervoor werd een Velleman kitje gebruikt met instelbare temperatuur en hysterese. Ik heb even gekeken, en het lijkt niet dat ze deze nog aanbieden (input spanning en temperatuur bereik zijn bepalend), maar alternatieven zijn mogelijk.
    "Nadeel" bij onze oplossing is dat de print ook reageert op een plotste spanningsdrop, door bijvoorbeeld het activeren van het alarm, het openzetten van de deuren. Op die momenten en in combo met een temperatuur die rond de 'activatie temperatuur' zit, kan even de relay aangetrokken worden en de fan even opspinnen.
    Vandaag zou ik eerder voor een oplossing gaan met Arduino (omdat ik geen elektronica specialist ben).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • benerivo
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON ma feb 08, 2016 4:54 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    Re: Koelfan

    door benerivo » do sep 26, 2019 4:45 pm

    Dus die 4 minuten bij mij moeten geen probleem zijn.Hij is dan weer tot een veilige temperatuur(60*) afgekoeld als de fan uitslaat.Hoef ik me daar in ieder geval niet druk over te maken. :wink:
    MG TF 135 2004 RHD British Racing Green, Oxford leren interieur, Groene softtop, Low coolant alarm,RVS koelleidingen,koplampconversie van Brits naar Europees, Aluminium ringen rond tellers en klokken ,Aluminium knoppen en nog enkele mods.
BUTTON_POST_REPLY 4 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten