BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1
Niet starten met warme motor
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Niet starten met warme motor

    door Kasper » wo aug 24, 2016 1:05 pm

    Afgelopen weekend ben ik in Luxemburg tegen een probleempje met m'n mgf aangelopen:

    Zodra de motor warm is, wil deze niet starten. Startmotor loopt gewoon rond, hij wil alleen niet aanslaan.
    Gecontroleerd: we hebben een vonk en zo te ruiken ook brandstof. Lijkt erop of de motor bij een warme start zich direct verzuipt.

    De tijdelijke oplossing is zoals bij een verzopen motor: wachten totdat de boel is afgekoeld. Dan, na een uurtje of wat, slaat de motor direct aan. Je snapt dat is prima voor een lunch maar voor normaal gebruik van de auto niet wenselijk.

    Bijkomende constateringen: soms blijft, de voorste ventilator lopen als je de auto stilzet en stationair laat lopen, vreemd, dat doet hij anders alleen als de motor ècht warm is en niet na een ritje van 20 km.
    Soms blijft bij warme motor het toerental relatief lang hoog hangen alvorens terug te zakken naar normaal stationair.

    Mijn gevoel is dat er ergens iets in de aansturing van m'n MEMS (MEMS 1.9 - 1996 vvc) een storing zit, wellicht een kabeltje los, of een sensor defect.

    Ervaringen en advies welkom zodat we dit lastig euvel kunnen oplossen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Niet starten met warme motor

    door ErikB » wo aug 24, 2016 1:48 pm

    Eerste idee stepper motor die niet optimaal ingesteld wordt en bij een warme motor te weinig lucht doorlaat om gestart te geraken.

    Bijkomende constateringen: soms blijft, de voorste ventilator lopen als je de auto stilzet en stationair laat lopen,

    En dan denk ik aan koelvloeistoftemp sensor. Bij defect geeft deze een absurd lage waarde en gaat de auto te rijk lopen. Is de 'omgevings'temperatuur dan nog eens hoog, dan is het misschien al snel verzuipen ipv. te rijk lopen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Niet starten met warme motor

    door Kasper » wo aug 24, 2016 2:26 pm

    ErikB schreefColonEerste idee stepper motor die niet optimaal ingesteld wordt en bij een warme motor te weinig lucht doorlaat om gestart te geraken.

    Bijkomende constateringen: soms blijft, de voorste ventilator lopen als je de auto stilzet en stationair laat lopen,

    En dan denk ik aan koelvloeistoftemp sensor. Bij defect geeft deze een absurd lage waarde en gaat de auto te rijk lopen. Is de 'omgevings'temperatuur dan nog eens hoog, dan is het misschien al snel verzuipen ipv. te rijk lopen.


    Die laatste analyse had ik voor mijzelf ook gemaakt, maar als je met zo'n 20 man samen bent, waarvan er meerdere met grote regelmaat aan MG's knutselen (F en TF), en iedereen beaamt dat deze sensor nog nooit kapot is gegaan, dan ga je wel twijfelen. maar ja mijn F was de oudste van het stel en mag dus de eerste zijn die een bepaalt defect oploopt :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Niet starten met warme motor

    door ErikB » wo aug 24, 2016 2:28 pm

    KVS-temp sensor nog nooit stuk ?
    Het is zowat de sensor die het vaakste stuk gaat (maar niet altijd even vaak wordt opgemerkt).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Niet starten met warme motor

    door Bruno » wo aug 24, 2016 11:03 pm

    Als de wagen, en niet start, en de koelfan direkt mee opspringt, moet je eerder aan een kabelbreuk denken. Je krijgt dan de gekste waardes, waardoor de ECU alles begint bij te sturen en je dus zo'n gekke dingen krijgt als symptomen. Probeer eens aan de kabeltjes wat te trekken als de wagen draait en kijk of er iets gebeurt. Zonet bij de racer ook meegemaakt. 1 van de 3 kabeltjes van de gaskleppositie sensor (middelste) over, net achter de stekker en ik kreeg plots 15 foutmeldingen te zien op de T4. Doormeten van de stekkers met een multimeter naar de ECU stekker is ook een goede test op kabelbreuk als je niet over ene T4 beschikt. Maar begin dus eerst wat met de kabels te spelen als de motor draait, zo zal je al snel weten welke kabel verdacht is.
    Misschien is het toch een sensor, en ja, watertemperatuursensoren gaan echt wel stuk. Ik heb ze steeds in stock. Als de wagen warm wordt krijg je dan vreemde dingen. Een water- of olie temperatuursensor die stuk is kan bv. een continu waarde van 150°C doorgeven aan de ECU waardoor die alles bijstuurt met alle gevolgen vandien. Je kan in geval van een vermoeden van een sensor die stuk is deze gewoon er tussenuit halen en met een draadje de stekker doorverbinden. Check dan even wat er gebeurt. Verder kan je ook uitmeten met een multimeter of een sensor goed is of niet. Bij de temperatuursensor kan je veranderende waarden noteren als je de sensor verwarmt met een vlammetje of zo.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Niet starten met warme motor

    door Kasper » za aug 27, 2016 6:35 pm

    Zo op het eerste gezicht zag de bekabeling er nog goed uit, met de kabeltjes bewegen gaf geen merkbare reactie. Wel meteen de voor de hand liggende stekkers los gehad en met contactspray behandeld en een nieuwe sensor geplaatst. Opmerkelijk hoe weinig water hierbij vrij komt :shock: :P

    Nu komt het vervelende werk, de auto goed warm rijden :lol: en kijken of de auto dan wel start.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Niet starten met warme motor

    door Kasper » zo aug 28, 2016 6:20 pm

    Kasper schreefColonNu komt het vervelende werk, de auto goed warm rijden :lol: en kijken of de auto dan wel start.

    Gefixt, paar keer een stuk gereden en iedere keer startte de auto na het stilleggen weer direct. Met vertrouwen kunnen we weer op pad met de F.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten