Voor auto's met VVC is het belangrijk te weten dat alle MEMS ECU instellingen er van uit gaan dat je 10W40 in het carter hebt. Daarbij gaat de ECU er van uit dat er bij een bepaalde gemeten olie temperatuur een bepaalde viscositeit is, waar de sturing van de VVC middels de zuiger zodanig gecorrigeerd wordt. Als je daar van af gaat wijken (10W60, 10W30, wat dan ook) dan kloppen die aannames van de MEMS VVC instellingen niet meer. Minder schadelijk lijkt mij als je bijvoorbeeld 5W40 er in hebt. Dan is de olie wat dunner wanneer hij koud is, maar warm nog steeds de juiste viscositeit.
Zelf gebruik ik altijd Castrol Magnatec 10W40. Ik ken mensen met een lawaaierige VVC die om die reden wel dikkere olie gebruikt hebben (10W60) daar wordt ie i.d.d. wel wat stiller van, maar of het goed is voor de auto... Een volledige synthetische 10W40 is altijd wat lastiger te vinden, dat is Magnatec ook niet, maar ze zijn er wel.
Er zijn vast mensen die er nog veel meer meningen over hebben al dan niet technisch onderbouwd.
Ik zie er naar uit

Het was de MGF Trophy 160,
Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen:
Youtube kanaal 1 en
Youtube kanaal 2