BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1
MGF invoeren in België zonder gelijkvormigheid attest.
  • Jochem
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 3
    GeregistreerdCOLON wo jun 29, 2016 7:26 pm

    MGF invoeren in België zonder gelijkvormigheid attest.

    door Jochem » wo jul 06, 2016 8:33 pm

    Hallo iedereen,

    In het kort, ik ben Jochem en heb onlangs in Nederland een Mgf van 98 gekocht.
    De Mg heeft een British racing groene kleur met leren beige interieur, ik ben er helemaal weg van! :dancing))
    Ik vind het tot nu toe een fantastische auto en zou hem graag zo snel mogelijk ingevoerd krijgen in België.

    Het probleempje waar ik nu op stoot, is dat in belgië je een gelijkvormigheids attest moet hebben om de auto technisch gekeurd te krijgen.
    De keuring zelf zei dat ze dit konden aanvragen aan de constructeur maar dat dit 5-6 maanden kon duren. Zo lang wil ik dus niet wachten...

    Dit gezegd zijnde heb ik volgende vragen voor iemand die hier meer ervaring mee heeft:

    1. Hoe vraag ik dit aan?
    2. Waar vraag ik dit aan?
    3. Hoeveel kost zo een attest?
    4. Hoelang duurt dit gemiddeld?

    Groetjes

    Jochem
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: MGF invoeren in België zonder gelijkvormigheid attest.

    door ErikB » do jul 07, 2016 12:02 am

    Ik heb dit even verplaatst omdat het nog niet handleding/how-to ready is ....

    In ieder geval welkom Jochem.

    Invoeren is eenvoudig en kost minder dan een Euro. Daarvoor moet je bij de douane zijn.

    Inschrijven of inverkeerbrengen is iets anders:
    1)
    Ik denk dat er de laatste jaren wel het één en ander op dit vlak gewijzigd is, wegens een veroordeling van België door Europa. Wat Europa niet zo fijn vond, was dat België voor een in Europa reeds ingeschreven auto nog een keuring wou hebben en een gelijkvormigheidsattest eiste.
    Twee dagen geleden heb ik zo nog een onlangs uit Italië ingevoerde TF gezien met Belgisch keuringsbewijs maar zonder gelijkvormigheidsattest. Op het keuringsbewijs staat dan op dat deze auto deze niet moet hebben.
    Zo een situatie kan zich voordoen als de auto in de EU-lidstaat nog maar net z'n keuring heeft gehad.

    Buiten dit ben ik met bovenstaande situatie niet vertrouwd.

    2)
    De andere methode is zorgen voor een gelijkvormigheidsattest of een Certificate of Conformity (CoC).
    a. Contact opnemen met een door PwC opgerichte firma die een deeltaak van de producent op zich neemt.
    http://www.mgrccservices.com/services/e ... onformity/
    Niet goedkoop, maar wel een snelle en vlotte methode, als ze een CoC voor je auto hebben.
    b. Een procedure opstarten voor een gelijkvormigheidskeuring
    - Dit kan in een beperkt aantal keuringscentra (1 per provincie) en er dient een afspraak te worden gemaakt
    - Bij die eerste keuring (betalen) worden allerlei dingen opgemeten (massa, spoor, wielbasis, remschijven) en nagekeken (E-keurmerk op ramen, enz...) en een beperkte technische keuring (best dus zorgen dat je auto al in orde staat). Met al deze gegevens wordt dan een dossier gestart.
    - Het dossier vertrekt voor 2-3 maanden naar Brussel. Ondertussen mag je nog eens betalen.
    - Je wordt uitgenodigd om een sticker en 'gelijkvormigheidsattest' te gaan afhalen in het keuringscentrum (weer betalen)
    - Dan mag je de auto naar een keuringscentrum brengen voor de keuring voor verkoop (I know, het stukje waar Europa niet mee kan lachen) en uiteraard betalen
    - Indien positief, kan je verzekeren en kan je verzekeraar de nummerplaat regelen.
    Onnodig te zeggen dat tijdens de doorlooptijd er niet gereden kan worden.
    Beide keuringen hebben we mogen doen met de originele nummerplaten (en een belletje naar de toekomstige verzekeraar)

    hth
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: MGF invoeren in België zonder gelijkvormigheid attest.

    door ErikB » do jul 07, 2016 12:04 am

    Oh ja, zorg voor kopietjes .... mochten de originelen eens verloren gaan, dan heb je toch nog iets.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: MGF invoeren in België zonder gelijkvormigheid attest.

    door gille » do jul 07, 2016 9:16 pm

    ik kom dit zo ongeveer 3a4 maal per jaar tegen:
    zeer kort, als er in je kenplaatje een E nr staat kan je zo naar de keuring (eerst ff invoeren natuurlijk)
    het nummer staat op de bovenste lijn, en begint steeds met e11/
    dit staat voor de Europese goedkeuring en dan heb je geen gelijkvormigheidsattest meer nodig.
    dus: een e-nr. morgenvroeg naar de douane(neem wel 50cent mee) en 'n uurtje later naar de keuring.

    ik heb er laatst nog een draadje over geopend mijn trohpy ZONDER e nr.

    e nummer is zoals hier :
    http://mgfcar.de/vin/index.htm
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Jochem
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 3
    GeregistreerdCOLON wo jun 29, 2016 7:26 pm

    Re: MGF invoeren in België zonder gelijkvormigheid attest.

    door Jochem » zo jul 10, 2016 12:01 pm

    Hey

    Bedankt voor alle informatie!

    Ik heb na een aantal keer bellen naar verschillende technische controles te horen gekregen dat als je zo een e11/ nummer hebt de auto kan laten keuren zonder gelijkvormigheid attest!. :D

    Oef, want ik had ook al gebeld naar meerdere mg garages deze vertelden mij allemaal dat er in België geen importeur meer is... (om het attest van te verkrijgen)

    Voor alle duidelijkheid de stappen die ik tot nu toe heb genomen.

    1. Douane bezocht voor vignet 705, hiervoor moest ik volgende documenten voorleggen. (kentekenbewijs of origineel inschrijving attest, aankoop factuur, Identiteitskaart) Je krijgt indien alles klopt een roze blad "aanvraag tot inschrijving" met de sticker erop dit kost een 10 cent.

    2. Onmiddellijk naar de keuring gereden, echter moest ik hiervoor een afspraak maken. :( (nu maandag kan ik gaan)
    (hiervoor heb je nodig: kentekenbewijs of origineel inschrijving attest, aankoop factuur, Identiteitskaart, aanvraag tot inschrijving roze formulier met 705 vignet, tijdelijke verzekering voor kenteken platen waar mee je naar de keuring gaat, gevaren driehoek, brandblusser, fluo vesje, ehbo kit )

    3. Documenten voorzien aan de verzekeraar --> update volgt nog.

    4. Inschrijven bij DIV doet mijn verzekeraar --> update volgt nog.

    5. Platen toe krijgen en verzekeren --> update volgt nog.

    Groetjes

    J
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: MGF invoeren in België zonder gelijkvormigheid attest.

    door gille » ma jul 11, 2016 10:55 am

    (hiervoor heb je nodig: kentekenbewijs of origineel inschrijving attest, aankoop factuur, Identiteitskaart, aanvraag tot inschrijving roze formulier met 705 vignet, tijdelijke verzekering voor kenteken platen waar mee je naar de keuring gaat, gevaren driehoek, brandblusser, fluo vesje, ehbo kit)

    id kaart heb je echt niet nodig op de keuring, aankoopfactuur ook niet, zelfs driehoek,fluovestje,brandblusser, en ehbo kit
    zijn niet nodig (dit word wel vermeld op de carpass )
    eigenlijk kom je toe met: je vignet van de douane en de originele papieren die bij de auto horen.!! suc6 alvast.
    zelfs verzekering is niet verplicht, als je deze niet bij hebt gaat er wel een seintje naar een of andere dienst die dit dan verder zal uitzoeken en je zo nodig zal aanschrijven.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten