door Bruno » wo maart 23, 2016 10:29 pm
Het geluid van een open luchtfilter is krachtig bij een volledig ingetrapt gaspedaal, en is niet afhankelijk van het toerental wat het volume betreft. Het wordt echter overstemt door een aftermarket uitlaat. Vandaar dat je beter eerst met een open luchtfilter rijdt, en eens je dat weer gewoon bent, opnieuw kan genieten door een aftermarket uitlaat te plaatsen. Een open lucht filter heeft uiteraard zijn voordelen qua vermogen en zo, anders werden ze niet geplaatst op wagens waar vermogen een issue is. De warmtedip kan alleen maar een probleem zijn op heel warme dagen bij vertrek vanuit stilstand, echter krijg je het voordeel weer terug eens de wagen bolt. Onder de streep doe je dus altijd winst, en heb je vooral plezier van het geluid. Het merk van de filter is echter wel een belangrijk aspect. Koop een goed merk, goedkoop is immers vooral hier "duur-koop".
Wat vochtproblemen betreft, dien je best de bekleding volledig te verwijderen, daar de vloermat als het ware een spons is bij de TF, die toch wel heel wat tijd nodig heeft om compleet te drogen. Zoek ook waar het water het voertuig binnen is gedrongen. Vaak is de raamafstelling of slechte rubbers de oorzaak. Check dit met een tuinslang. Echter kan ook de airco een probleem hebben, indien het slangetje dat aan het voeteinde vast zit aan de "black box" verstopt lijkt. Tenslotte kan er ook water binnendringen via de "luchtaanzuig" onder de paravent, echter is dit eerder een issue bij een MKI. Ooit maakte ik hier eens een how to voor op dit forum, maar de foto's zijn allemaal deadlinks geworden, en ik weet niet waar ik die foto's van weleer nog terug kan vinden.
MG's :
- VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
Non-MG's :
- Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
Racecars :
- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer