Koelvloeistof verlies / pakking kapot?
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Missedisland » ma feb 15, 2016 9:42 am

    Hoi allen,

    Hopelijk worden alle HGF horror verhalen geen werkelijkheid maar Ik heb sinds enkele maanden last van koelvloeistof verlies. Hoop dat jullie me misschien kunnen helpen om te pin-pointen waar het probleem zou kunnen zitten.

    Na elke rit zakt het peil van de vloeistof in m'n expansievat. Het is wisselend maar ik zou zeggen ongeveer 100ml tot 200ml verlies na een rit van 2 uur. Ik rij niet vaak met de auto (in July gekocht vorig jaar en 1700 km gereden), dus ik vind het lastig te zeggen of dit verlies al zo was bij aanschaf of niet.

    Een paar feitjes op een rij:
    - Er is geen zichtbare 'plas' met vloeistof te zien onder de auto. (parkeer hem in een garage).
    - Ik verlies alleen koelvloeistof na het rijden, dus niet bij stilstaan.
    - Geen blauwe rook uit de uitlaat oid.
    - Temperatuur van het blok lijkt prima in orde en de auto rijdt perfect.
    - Afgelopen November is de waterpomp (icm. distributieriem e.d.) vervangen.
    - De vloeistof in het expansievat is kraakhelder, geen smurrie of viezigheid.
    - Er zat wel wat 'mayo' in de olie bij een recente wissel.
    - Ik heb (zonder technisch oog :) ) het blok bekeken toen ik bezig was met de luchtfilter en zag geen nattigheid, strepen of roest aan de buitenkant.

    Ik ben eind vorige week bij de garage geweest met het probleem. Zij hebben het koelsysteem volledig nagelopen en onder druk gezet. Zij konden geen lek vinden in de buizen, radiator etc. en vermoeden dat het probleem in het blok zelf zit. Ze hebben de koppakking 'getest' maar deze leek in orde (ik heb helaas geen historie van wanneer en of deze vervangen is). De garage vermoed een lek in de pakking onderin het blok.

    Hier had ik nog niet eerder van gehoord. Is dit een bekend probleem? Heeft iemand ervaring hiermee en/of met de reparatie (kosten) hiervan? Als ik dit Google kom ik alleen op de head gasket failures uit :)

    Bedankt en groet,
    Tim
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Fontech » ma feb 15, 2016 9:56 am

    Ik denk dat je zowat alles wat het probleem kan veroorzaken al vernoemd en/of laten checken hebt ..
    En idd lijkt het een kapotte koppakking te zijn .
    Lucht in het systeem van na de waterpompwissel zou ook een mogelijkheid geweest kunnen zijn maar dan zou het verlies ondertussen niet meer mogen voorkomen .

    ps : blauwe rook heeft een andere oorzaak , indien er water id cilinders terechtkomt is het eerder witte rook .

    Fonny
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Kasper » ma feb 15, 2016 10:40 am

    Missedisland schreefColonHoi allen,

    Hopelijk worden alle HGF horror verhalen geen werkelijkheid maar Ik heb sinds enkele maanden last van koelvloeistof verlies....

    Koelvloeistofverlies wordt pas een horrorverhaal eens je er te laat bij bent, anders is het een, wel dure, maar te overkomen reparatie.

    Voordat je doorrijdt: heb je een werkende laagwater sensor gemonteerd? Dan weet je tenminste op welk moment je aan de kritische grens van koelvloeistof bijvullen zit!
    Lucht, kan wellicht, bij mijn 2005 TF daalt het koelvloeistof ook al tijden na een kleine reparatie, niet veel maar een oplettende MG rijder is altijd op z'n hoede. OK een TF heeft een andere loop van het koelsysteem, en meestal is al de restlucht er binnen korte tijd uit.

    Het verlies van een half tot een heel (Hollands bier) glas is wel erg veel om niet te traceren tijdens het afpersen. Heb je vertrouwen in de garage? Zij hebben belang bij jouw ellende! En maken van de spookverhalen rondom MG's graag gebruik, wil zeker niet zeggen dat ik garagisten niet vertrouw, maar hij heeft andere belangen dan jij!

    Lekkage over de pakking van de collector? Goed mogelijk.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Missedisland » ma feb 15, 2016 10:53 am

    Bedankt heren, voor jullie snelle antwoorden!

    @ Fonny, wat ik alleen vreemd vond is dat de garage specifiek zei dat het niet de koppakking leek te zijn maar de pakking onderin het blok? (voetpakking?) Ik wist niet eens dat dit bestond. Maargoed in beide gevallen moet er aan het blok gewerkt worden en zal het wel een duur geintje worden...

    @ Kasper, de garage vertelde me al dat na het plaatsen van de pomp het peil nog wat kon zakken de komende 2500km, maar ik heb inmiddels teveel bij moeten vullen waardoor ik wel zeker weet dat het geen rest lucht meer is. Ik heb er geen sensor inzitten maar check zelf altijd voor elke rit even snel het peil. (vaak moet ik toch iets in de kofferbak leggen voordat ik vertrek :) )

    En, wat is de 'collector' ? :oops:
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Kasper » ma feb 15, 2016 1:34 pm

    Dat het peil nog wat kan zakken is een duidelijke zaak maar zo een grote hoeveelheid verlies aan koelvloeistof moet te traceren zijn. En wat mij betreft zonder direct aan het ergste te denken.
    Je geeft aan dat er geen sporen van koelwater op het blok zichtbaar zijn, ook niet op het expansievat? als daar de dop oud is, kun je zeker koelvloeistof verliezen zonder dat je het in de gaten hebt.

    Een HGF waarbij de olie niet vies wordt kan best, meestal is het dan een lekkage naar buitenuit, dit is dan wel zichtbaar op het blok (meestal voorzijde rechts bij de naad van de kop en het blok)

    ook ik heb altijd een visuele controle op het niveau in het buffervaatje gedaan, doe dat nog en ik ben niet de enige, toch vind ik een sensor een betere oplossing. In een 2005 TF zit het niet voor niets af fabriek ingebouwd.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door amnon » ma feb 15, 2016 2:33 pm

    Enige Mayo in de olie is natuurlijk al niet goed, als dat al van slechts condens zou zijn dan zou dat er met een rit van 2 uur wel weer uit zijn, maar ik denk dat je beter preventief te werk kan gaan en de pakking laat vervangen.
    Bij mij openbaarde zich het ook voor het eerst toen ik net de vloeistof had laten vervangen (notabene bij een ex MG dealer) en na een ritje van de garage naar huis kon er nog eens 1,5 Liter (!) OAT bij vanwege verdwenen lucht pockets...
    Er was dus niet afgeperst, niet ontlucht etc...
    Daardoor is de pakking te heet geworden denk ik en was ik aan de beurt. Nog wel op tijd, dus geen smurrie in de olie, wel smeriger koelwater al.
    Liever preventief dus. Ik heb er nu naar volle tevredenheid een MLS pakking in zitten (er zaten al metalen dowels in bij de Trophy). Maar goed, anderen zweren bij de uprated pakking met silicon beads, afhankelijk van de speling van de wet liners (vanwege hogere compressive omdat de pakking iets dunner is), maar ik ben blij met de verhoogde degelijkheid.
    Zaterdag weer danig op de proef gesteld :-)}
    Oh ja, en natuurlijk heb ik de low water level warning kit nu.
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Bruno » ma feb 15, 2016 8:02 pm

    Ik zou zondermeer eerst, zoals Kasper aangeeft, sporen rond te stop zoeken en deze vervangen. Een inlaatcollectorpakking is ook een mogelijkheid, evenals een slechte slangklem misschien.... in het slechtste geval dan toch maar een koppakking of waterpomp, maar dat is nu ook weer niet zo'n drama, toch ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door gille » ma feb 15, 2016 9:43 pm

    als het je kan helpen..
    mijn eerste F verloor water, maar alleen als er genoeg druk op de motor was en dan voor
    bij de radiator.
    dit was dan voor €75 opgelost.
    als je er aan kan.. kijk eens goed naar de rubber slangen waar deze koppelen ttz
    aan de koelbuizen en aan de radiator, eventueel kan je er een goed mee bewegen
    wel best wachte tot er genoeg druk is en denk aan de PBM's.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Missedisland » ma feb 15, 2016 10:47 pm

    Bedankt voor de adviezen! Ik heb voor de zekerheid een nieuwe dop besteld, voor een 10'tje hoef ik het niet te laten. :) Als is het alleen om het uit te kunnen sluiten.

    Na de laatste rit zag ik wel wat nattigheid aan de buitenkant van het vat en op de dop. Geen idee wat ik daarvan moet denken. (zie afbeeldingen).

    Volgens de garage waren de radiator en slangen/buizen in orde, en de pomp is pas vervangen dus daar vertrouw ik dan maar even op. Het is geen drama om een pakking te moeten vervangen, zolang het de juiste is en het probleem daarmee is opgelost :)

    We hopen voor nu maar even op de dop... :D
    Zo'n sensor is inderdaad ook wel een interessante optie.

    Afbeelding
    Afbeelding
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Kasper » ma feb 15, 2016 10:57 pm

    De dop is een slijtage item en dient iedere twee jaar te worden vervangen....Meestal wordt dit vergeten.

    Als ik zo naar je foto kijk......
    (Maak eens schoon en droog en ga dan een flink stuk touren, dan heb je zekerheid)

    O Ja, en ze hebben dus onlangs de waterpomp vervangen, dat houdt in dat er ook ontlucht is: Kijk ook even naar het ontluchtingsdopje op de radiateur aan de voorzijde, dat is van plastic (je moet iets doen om gewicht te besparen) en vervang je beter ook nadat het eraf is geweest. (of neem in ieder geval een reserve mee, ik heb mijn reserve exemplaar al meerdere keren aan mensen uitgeleend om ze verder te kunnen helpen maar ben zelf ook met schade en schande wijs geworden :wink: )
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Missedisland » di feb 16, 2016 8:54 am

    Haha, thanks voor de tip Kasper. Ik zal komend weekend de radiator dop eens bekijken en die van het expansievat vervangen. Mocht dat niet baten, dan maar een afspraak bij een MG specialist om is naar het blok te kijken.
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • Avatar gebruiker
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door amnon » di feb 16, 2016 9:25 am

    Afbeelding

    Je vloeistof niveau is wel wat aan de hoge kant in deze foto's, was ie toen heel warm?
    Als er te veel vloeistof en te weinig lucht in je expansie vaatje zit, komt er extra druk op het hele systeem natuurlijk. (er van uit gaande dat er geen verdure ontluchting nodig is).
    Met de hoeveelheden OAT verlies die je beschrijft, snap ik niet dat je:
    1. Geen blauwe rook ziet, of
    2. Geen enorme Mayo in de olie, of
    3. Geen lekkage sporen ziet.... (ook niet bij warmlopen bij stilstand op een droge grond?)
    :-s
    Dit is het Low Level Warning Kitje.
    Afbeelding
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Missedisland » di feb 16, 2016 10:30 am

    Thanks Amnon, deze foto's waren vlak na een ritje van ongeveer 30min. Ik vul hem niet bij voorbij de max. Je zou inderdaad zeggen dat het verlies in vloeistof ergens gebleven zou moeten zijn...
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Fontech » di feb 16, 2016 10:40 am

    maak je reservoir goed droog en proper en knoop een sliert poetspapier of keukenpapier rond de vulopening .
    Als je dan na een toertje rijden merkt dat het papier nat/doorweekt is , is idd de afsluitdop niet meer goed .
    Let ook op haarscheurtjes in het expansievaatje , heb ik ooit ook al meegemaakt in het verleden .

    Fonny
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Mr. Dj M. » do feb 18, 2016 11:27 pm

    Hier zal het de komende maande ook zo'n zoektocht worden ben ik bang. Nadat afgelopen zomer vakantie het koelcircuit één maal goed heet is geworden (niet de wijzer op de max, maar wel koken in het vat en een dop die water liet ontsnappen vanwege de druk) door een weigerende koelfan (zekering oxidatie?), ook hier langzaam water aan het verliezen. Daar komt bij dat ik de fan ook al nu bijna twee jaar eerder hoor aanslaan dan ervoor en sinds die tijd ook iets olie achtigs zie drijven in de koeltank al is het heel miniem. De temperatuur blijft echter stabiel volgens de meter, al heb ik in Nederland in file situatie eenmaal een stijgende wijzer gezien. Of de koelfan hier de oorzaak weer van is, twijfel.
    Een nieuwe dop blijkt in ieder geval niet de oplossing voor het water verlies en voor zover ik het kon zien zijn er buitenaf geen sporen van lekkage.
    Afbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten