BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1
Anti-dreun matten
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Anti-dreun matten

    door Janmgf » di jan 26, 2016 1:32 pm

    Iemand ervaring met het plaatsen van anti-dreun matten?
    Ik bedoel de zware, zelfklevende exemplaren.

    Zo rond de 120 km/h vind ik dat er een licht dreunend geluid optreedt. Niet erg hard maar op de lange duur wel vervelend.

    Zou het helpen als ik de matten plaats :
    - op het schot dat toegang geeft tot de motor (onder de hoedenplank) ?
    - achter de stoelen op de carrosserie tussen de motor en de cabine ?
    - misschien op andere plaatsen of andere tips ?
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Anti-dreun matten

    door Mr. Dj M. » di jan 26, 2016 1:45 pm

    Ik vraag me af hoeveel nut het heeft op een F/TF, maar het is materiaal om de resonantie van materiaal naar een andere frequentie te brengen. In theorie is het dus goed mogelijk thumbsup
    Afbeelding
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Anti-dreun matten

    door Kasper » di jan 26, 2016 1:51 pm

    Ik heb ze zelf eigenlijk nog nooit toegepast alhoewel ik erg veel geef om een optimaal geluid, vanuit akoestisch oogpunt dan toch.
    Eigenlijk zou ik zeggen, gebruik ze niet, hoe beter ze zijn hoe zwaarder ze zijn. het werkt immers op het principe dat meer massa moeilijker in beweging is te krijgen. beweging = trilling = geluid. meer massa = meer energie absorberen = minder beweging = minder geluid.

    Maar in dat rijtje staat vooral ook meer massa: voor mij een no-go. Ik zou vooral eerst op zoek gaan naar de bron, die zien te lokaliseren en van daaruit zien of anti-dreun matten de aangewezen oplossing zijn of dat er een andere manier van dempen mogelijk is. (wat misschien best zo zou kunnen zijn)

    (helaas zijn oordopjes meestal niet de beste oplossing tegen dreunen, wegen wel het minst :D

    Overigens weegt die mat op de hoedenplank al aardig wat :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Re: Anti-dreun matten

    door Janmgf » di jan 26, 2016 2:23 pm

    Kasper schreefColonIk heb ze zelf eigenlijk nog nooit toegepast alhoewel ik erg veel geef om een optimaal geluid, vanuit akoestisch oogpunt dan toch.
    Eigenlijk zou ik zeggen, gebruik ze niet, hoe beter ze zijn hoe zwaarder ze zijn. het werkt immers op het principe dat meer massa moeilijker in beweging is te krijgen. beweging = trilling = geluid. meer massa = meer energie absorberen = minder beweging = minder geluid.

    Maar in dat rijtje staat vooral ook meer massa: voor mij een no-go. Ik zou vooral eerst op zoek gaan naar de bron, die zien te lokaliseren en van daaruit zien of anti-dreun matten de aangewezen oplossing zijn of dat er een andere manier van dempen mogelijk is. (wat misschien best zo zou kunnen zijn)

    (helaas zijn oordopjes meestal niet de beste oplossing tegen dreunen, wegen wel het minst :D

    Overigens weegt die mat op de hoedenplank al aardig wat :wink:


    Ik hoef niet op zoek naar de bron, zoals je schrijft Kasper.
    Het is duidelijk dat de F van huis uit niet de stilste is :lol:

    Maar het "dreunen" vind ik op de lange duur (= rijden op de snelweg) wel storend.
    Vandaar mijn idee van anti-dreun.
    Ik heb jaren geleden een Mini gehad en daarbij maakte het plaatsen van matten een merkbaar verschil.

    Heeft niemand het geprobeerd ?
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Anti-dreun matten

    door ErikB » di jan 26, 2016 2:44 pm

    Voor alle duidelijkheid: tussen de afdekkingsplaat boven het motorcompartiment en het tapijt van de 'hoedenplank' zit een zware isolerende mat hé ?!?

    Welke banden gebruik je en welke specificaties hebben deze ivm. het geluid ? Misschien draagt dit ook bij tot jouw slechte ervaring. Echt 'dreunen' heb ik nog niet ondervonden met 'normale' uitlaten :lol:
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Tommie
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 595
    GeregistreerdCOLON zo apr 06, 2014 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Melsele

    Anti-dreun matten

    door Tommie » di jan 26, 2016 4:28 pm

    Tenzij de muziek heel luid staat.
    1999 MGF Anthracite
    2003 MG TF Trophy Blue
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Anti-dreun matten

    door Mr. Dj M. » wo jan 27, 2016 3:15 pm

    Draai de motorplaat ook eens extra goed aan, bij mij zat hij na de distributiewissel een beetje te los. Gevolg een andere trilling in het interieur, al was dat nauwelijk anders, en een klap achter m'n rug bij een drempeltje oprijden. :wink:
    Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten