Van het weekend een mini-projectje afgerond voor m’n MGF; namelijk de welbekende gasklephuis wissel.
Mijn mk1 MGF had tot voorheen een kunststof 48mm gasklephuis welke ik heb vervangen met een 52mm aluminium exemplaar uit een TF 135. Ik zat al een tijdje aan deze upgrade te denken als performance upgrade. Maar toen een paar weken geleden mijn gaspedaal bleef hangen vlak voor een afrit op de snelweg heb ik er direct één besteld…
De instructies op: http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/DI ... placement/ zijn een geschenk uit de hemel kan ik je vertellen.
Bij deze stap voor stap mijn ervaringen:
Het gasklephuis heb ik tweedehands via eBay gekocht, vanuit de UK. Geen nieuw onderdeel dus een beetje een risico, maar met wat afdingen was de prijs te mooi om het niet te proberen. Behoorlijk smerig was ie wel, maar het is een degelijk onderdeel voor weinig geld.


2. Een grondige schoonmaak met een car 'Throttle body cleaner' doet wonderen. Binnenin is de ‘butterfly’ weer als nieuw geworden en ook de buitenkant heb ik wat op kunnen knappen.
(Deze cleaner van Wynn heb ik gebruikt: https://www.winparts.nl/filters-vloeist ... 08839.html)

3. Eerst het oude gasklephuis eruit gehaald. Alle slangetjes en de stekker van de sensor losgehaald. Het gasklephuis zit met 4 lange schroeven aan de “inlet-manifold” vast. Met name de 2 schroeven onderaan zijn echt een ramp om bij te komen met je sleutel. Door eerst alle andere slangen en de inlaatpijp los te halen kon ik er net bij.
Op het laatst, de kabel van het gaspedaal losgehaald vlak boven de kofferbak. Het viel me direct op dat het oude gasklephuis binnenin onder het smeer en klevende vet zat. Het had denk ik sowieso geen kwaad gekund als de oude een keer was schoongemaakt denk ik. Het leek erop dat hier nooit eerder iets mee gedaan is en m’n auto heeft er toch wel zo’n 190.000km opzitten.



4. Hieronder de oude en het nieuwe onderdeel naast elkaar. Vervolgens de sensor van de oude op de nieuwe overgezet. Als ik de instructies mag geloven, zou dit moeten voorkomen dat je de computer moet her-programmeren voor de andere sensor.
De aluminium versie voelt verder ook een stuk degelijker aan, ook het mechanisme waar de kabel van het gaspedaal op zit lijkt een stuk robuster.


5. Zo, de nieuwe zit erin. Als je eenmaal weet hoe de oude eraf gaat, dan is het terugplaatsen van de nieuwe een eitje.


Conclusie:
Achteraf een leuk klusje om te doen. Het is wat priegelen met een 8mm sleuteltje, maar met de instructies erbij is het als leek allemaal goed te doen, wanneer je er de tijd voor neemt. Ben blij dat ik het zelf gedaan heb en niet bij een garage heb neergelegd. Geeft een hoop voldoening!
Ik heb de auto vervolgens anderhalf uur getest en het resultaat is top.
Aan de gevoeligheid van het gaspedaal moest ik echt opnieuw wennen: ik reed in de 1 rustig de parkeerplaats af en bij een klein tikje op het gaspedaal schoot ik direct vooruit
De acceleratie van de auto is echt positief getransformeerd; hij trekt merkbaar makkelijker door de lage toeren heen. Maar ook als je in de 4 of 5 rijdt, voelt het gaspedaal en het rijden zelf stabieler en krachtiger aan (misschien lag dit ook al aan een goede schoonmaak van het gasklephuis?). Ik heb er ook een sport paneelfilter inzitten van Green Filter, en je voelt / hoort de motor nu duidelijk meer lucht aanzuigen. Of ik er extra PK’s mee gewonnen heb weet ik niet, maar er is een merkbaar verschil in kracht onderin. Uiteindelijk heb ik er nog geen 50 euro voor betaald en is het me meer dan waard geweest. Ik zou iedereen met een F deze upgrade kunnen aanraden.




