Motorolie temperatuur TF
  • Avatar gebruiker
    lennart
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 18
    GeregistreerdCOLON wo dec 03, 2014 10:57 am
    WoonplaatsCOLON Groningen

    Motorolie temperatuur TF

    door lennart » za mei 02, 2015 2:40 pm

    Hey Allemaal,

    Na aanleiding van mijn andere topic over vuil in het koelvat expansie, heb ik toch de koppakking, waterpomp, spanrol etc. en ook meteen distributieriem + koelbuizen (RVS) laten vervangen. Gisteren de eerste lange rit (680km) gemaakt, nu is mij tijdens de rit opgevallen dat de temperatuur constant op precies 120 graden blijft staan. Voor de reparaties was dit altijd +- 100 - 110graden (ietsjes voor het streepje van 120graden). Nu is mijn vraag: Wat is de normale bedrijfstemperatuur bij de TF? Tijdens de pauze heeft de auto niet na geblazen om nog extra te koelen.

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

    Ook apart mijn dashboard klokje doet het ineens ook weer :D

    Groet,

    Lennart
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Motorolie temperatuur TF

    door gille » zo mei 03, 2015 11:11 am

    een rit van +600km. en de olietemp. op 120° :dancing)) zeker niets om je zorgen over te maken.
    is zeker niet te hoog, is wel een beetje afhankelijk van a: de rijstijl en b: de rij omgeving
    er is natuurlijk veel verschil tussen bv. 'n ritje in het vlakke Friesland en die heuvelachtige Ardennen om maar iets te noemen.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Motorolie temperatuur TF

    door camiel456 » zo mei 03, 2015 11:24 am

    120 graden heb ik ook als ik op de snelweg rijd.
    Als ik echter langere tijd harder ga rijden dan 120 gaat hij naar 130 - 135 graden.

    Maar hoger komt hij niet.
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Motorolie temperatuur TF

    door Mr. Dj M. » zo mei 03, 2015 6:54 pm

    Is inderdaad normaal :wink:
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    lennart
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 18
    GeregistreerdCOLON wo dec 03, 2014 10:57 am
    WoonplaatsCOLON Groningen

    Re: Motorolie temperatuur TF

    door lennart » ma mei 04, 2015 6:18 pm

    Ik heb de hele rit tussen de 120 - 140kmh gereden. Dank voor jullie reactie.

    Grüße aus Deutschland,

    Lennart
  • Avatar gebruiker
    JeanF
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 110
    GeregistreerdCOLON zo okt 14, 2012 5:57 pm
    WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

    Motorolie temperatuur TF

    door JeanF » di mei 05, 2015 8:18 pm

    Die van mij loopt op tot 160 graden bij een snelheid van 140


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mgf 1,8 mpi Heritage in Brg
    Daily car VW Golf Gte LimestoneGrey
    Suzuki Intruder c1800 Black and Brown
    En voor m'n geweldige vrouw:
    Ford Ka 1,2 2009 Pearl White
    Harley Davidson Night Rod 1250 black demin
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    Re: Motorolie temperatuur TF

    door Coen » di mei 05, 2015 10:15 pm

    En ik heb geen idee wat die van mij doet. Blijf het een van de vreemdste dingen vinden aan de Lotussen, ze hebben geen olietemperatuurmeter :?
    Lotus Elise S2 111s
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Motorolie temperatuur TF

    door Mr. Dj M. » di mei 05, 2015 10:47 pm

    Coen schreefColon....ze hebben geen olietemperatuurmeter :?

    Dat is wel echt heel vreemd ja! Hoe weet je wanneer je gas mag gaan geven/wanneer hij goed warm is?
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Motorolie temperatuur TF

    door camiel456 » di mei 05, 2015 11:51 pm

    Is dat niet na ongeveer 5 - 7 km binnen bebouwde kom?
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Motorolie temperatuur TF

    door Mr. Dj M. » wo mei 06, 2015 12:59 pm

    Niet bij mij, als het veel optrekken e.d. is en regelmatig de 3000 rpm net wordt aangetikt dan is het nog altijd 10-15 km afhankelijk van de temperatuur buiten.
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Motorolie temperatuur TF

    door gille » wo mei 06, 2015 5:47 pm

    JeanF schreefColonDie van mij loopt op tot 160 graden bij een snelheid van 140


    Sent from my iPhone using Tapatalk


    :shock: hier zou ik me dan weer niet goed bij voelen. :?
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Motorolie temperatuur TF

    door Kasper » wo mei 06, 2015 8:26 pm

    De eerste Mk2 F-jes hadden een probleempje met de olietemperatuurmeter. Dat zag er echt niet uit.

    Voor de rest moet je de uitlezing van dat ding echt met een flinke korrel zout nemen. Normaliter zorgt een fabrikant ervoor dat de wijzer bij normale belasting netjes in het midden staat, op een erg vaste plaats. Gewoon een beetje elektronica geeft de trotse eigenaar een goed gevoel. Het is meestal ver van de waarheid. Het is maar hoe de weerstandjes op elkaar ingrijpen. Zo is dat zeker ook voor de olietemperatuurmeter. Enig nut is de mate van relatieve aanwijzing op ieder moment.

    Overigens staat de olietemperatuur in mijn F na een minuutje of 20 rijden in normaal verkeer op zo'n 120 graadjes. En is een lege Stelvio bergop verantwoordelijk voor het laatste streepje voor het rood. De TF doet ook zo ongeveer, wellicht iets hogere aanwijzing. De top temperatuur weet in (nog) niet de TF is nog nooit de Stelvio opgejaagd.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    Re: Motorolie temperatuur TF

    door Coen » za mei 09, 2015 11:02 am

    Mr. Dj M. schreefColon
    Coen schreefColon....ze hebben geen olietemperatuurmeter :?

    Dat is wel echt heel vreemd ja! Hoe weet je wanneer je gas mag gaan geven/wanneer hij goed warm is?

    Bij de meeste dagelijkse auto's weet je het ook niet en ga je op je gevoel af.

    Ik rij de Elise altijd minimaal een 20 à 25 minuten warm alvorens ik langzaam wat meer in de toeren ga.
    Lotus Elise S2 111s
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Motorolie temperatuur TF

    door Mr. Dj M. » zo mei 10, 2015 1:17 am

    Klopt, maar dan komt het zeker goed. Dat moet voldoende lang zijn om opgewarmd te zijn.
    Op welke snelheid zitten je Elises trouwens bij 3000r/pm in de 5e versnelling? Dat is het enige dat ik vervelend vind met de TF, dan rijd ik namelijk net geen 100 km/u en wordt je in een 120 zone dus een beetje gedegradeerd door vrachtwagen slipstreamer.
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    Re: Motorolie temperatuur TF

    door Coen » zo mei 10, 2015 7:02 pm

    Mr. Dj M. schreefColonKlopt, maar dan komt het zeker goed. Dat moet voldoende lang zijn om opgewarmd te zijn.
    Op welke snelheid zitten je Elises trouwens bij 3000r/pm in de 5e versnelling? Dat is het enige dat ik vervelend vind met de TF, dan rijd ik namelijk net geen 100 km/u en wordt je in een 120 zone dus een beetje gedegradeerd door vrachtwagen slipstreamer.

    Ligt er helemaal aan welke bak je hebt met welke verhoudingen. Van de blauwe Elise weet ik dat ik bij 100 km/h zo'n 3.000 rpm rijd, bij de zwarte weet ik het zo niet.
    Lotus Elise S2 111s

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten