BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1
Schakelen onmogelijk
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Schakelen onmogelijk

    door luigi1515 » wo jan 14, 2015 1:40 pm

    Heren,

    Afgelopen weekend schakelde de auto niet heel goed (af en toe wat moeite om hem in een keer in de versnelling te krijgen). Maandag werd dit probleem erger (rit van huis naar kantoor, ongeveer 10 km). Op de terugweg was het bijna dramatisch tot ik thuis kwam. Toen kreeg ik hem helemaal niet meer in de versnelling en hebben we de F de garage in moeten duwen. De druk op het koppelingspedaal was ook vele malen minder als normaal (bijna geen kracht nodig om koppelingspedaal in te duwen).

    Ik dacht eerst dat ik het probleem moest zoeken bij het klipje aan de kabel die onder de auto doorloopt. Dat schijnt een bekend euvel te zijn. Na overleg te hebben gepleegd met Tom twijfel ik of dit het probleem is. Als het klipje weg is, dan schakelt ie namelijk in een keer helemaal niet meer. Terwijl ik juist had dat ie van tevoren al slecht schakelde. Ik heb nog niet gekeken of het klipje er nog zit, dus uitsluiten kan ik het nog niet.

    Als het niet het klipje is, zou het de master dan wel slave cillinder kunnen zijn van de koppeling. Echter, de mastercillinder heb ik 1,5 jaar geleden vervangen en de slavecillinder is toen met een revisiesetje gereviseerd (allebei 1,5 jaar geleden, circa 5000 km). Niet dat het nu niet kapot kan zijn, maar lijkt mij wel snel toch?

    Zijn er op basis van bovenstaand verhaal zaken die ik kan uitsluiten? Het klipje zal ik een dezer dagen controleren. En kan ik op een manier controleren of de master OF de slave kapot is?

    Misschien nog een andere oorzaak?
    Laatst bijgewerkt door 1 op luigi1515, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Schakelen onmogelijk

    door Sander » wo jan 14, 2015 6:09 pm

    Oeps, ik gooide de andere weg omdat hier al een reactie op was ;) Het zal waarschijnlijk toch je master of slave cilinder zijn.
    Building >200BHP K-series
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Schakelen onmogelijk

    door Kasper » wo jan 14, 2015 6:40 pm

    Lijkt mij ook de meest voor de hand liggende oorzaak, ik kan de symptomen van een defecte koppelingscylinder moeilijk anders omschrijven dan dat je Luigi doet... Zo voelt dat nu eenmaal.

    Voor een klein ritje zou je de boel kunnen ontluchten en werkt het weer even naar behoren.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Schakelen onmogelijk

    door Carl » do jan 15, 2015 12:21 am

    bakje met koppelingsolie nog vol : mastercilinder kapot
    bakje met koppelingsolie leeg : slave cilinder of lek elders, simpel toch ?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Schakelen onmogelijk

    door luigi1515 » do jan 15, 2015 9:59 am

    Had ik ook naar gekeken. Bakje met koppelingsolie (dat witte bakje onder de motorkap) was vol. Dan is de mastercilinder (waarschijnlijk) kapot. Vind ik wel snel na 1,5 jaar en zo weinig kilometers, of is dat een onterechte constatering? En zijn er bepaalde oorzaken aan te wijzen die een dergelijke snelle slijtage kunnen veroorzaken?
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Schakelen onmogelijk

    door luigi1515 » do jan 15, 2015 5:47 pm

    Stel de mastercilinder is kapot. Daar is weinig aan te reviseren dus daar moet een nieuwe in. Right?

    Stel de slavecilinder is kapot. Die kun je reviseren met zo'n revisiekitje. Wat zeggen jullie, helemaal nieuw of volstaat zo'n revisiekitje?
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    door Andros » do jan 15, 2015 7:50 pm

    Stel eerst eens vast welke van de twee het is, kijk daarna eens voor een oplossing.

    Sent from my Xiaomi
    De nachtspotter!
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Schakelen onmogelijk

    door Carl » za jan 17, 2015 11:26 am

    Ook nog even bedenken dat een revisiekitje icm met een door corrosie beschadigde mastercilinder leidt tot nieuwe problemen, waarschijnlijk is dit waarom je zo snel terug problemen hebt.
    Als de binnenkant van de cilinder niet perfect 100% ok is gewoon vervangen door nieuw die handel, niet knoeien met revisiedingen.
    Veel van de occasieonderdelen komen nu uit wagens die slecht of geen onderhoud hebben gehad, dat betekend dus jarenlang rondgereden met viezigheid in de vloeistof, met het gekende resultaat.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Schakelen onmogelijk

    door luigi1515 » za jan 17, 2015 8:03 pm

    Vandaag het probleem waargenomen: de slavecilinder lekte. Heb gelijk een geheel nieuwe slavecilinder gehaald bij C&C Parts in Baarlo thumbsup Geen revisiekitjes meer voor mij... (H)
BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten