Koelfan vloeistof koeling
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Koelfan vloeistof koeling

    door Mr. Dj M. » za nov 08, 2014 7:28 pm

    De afgelopen koudere periode twee maal het volgende opgemerkt:
    Vanwege de lagere temperaturen maar toch met kap open, de fan in combinatie met de verwarming lekker aangehad om jas en handschoenen te mijden. Bij aankomst op de plek van bestemming draaide de koelfan. Iets wat in de zomer eigenlijk vrijwel nooit gebeurd, of er moet wel heel flink doorgestampt zijn.

    Kan het zo zijn dat door het opendraaien van de verwarming, de koeling hoofdzakelijk via het interieur verloopt en het systeem plots denkt, het gaat niet meer hard genoeg, ik gooi het circuit weer open en ga weer koelen?
    Afbeelding
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door schrokke » zo nov 09, 2014 10:32 am

    Het gebruiken van de verwarming geeft juist extra koeling, als je motor oververhit geraakt kun best de verwarming mee inschakelen om extra te koelen.
    Uw fan zou dus nu net minder moeten draaien. Aangezien de fan aangestuurd word door het MEMS zou het kunnen dat de temperatuursensor een beetje afwijkt of de thermostaat het laat afweten.
    Moest de temp. sensor zwaar afwijken zou je startproblemen moeten hebben.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Mr. Dj M. » zo nov 09, 2014 8:05 pm

    Zo dacht ik eerst ook, maar had het zonder verwarming aan nog niet gemerkt.
    Vanavond even zonder verwarming getest, zelfde verhaal als de olie zo'n beetje 120+ aantikt...
    Afbeelding
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door crazywolf » zo nov 09, 2014 11:36 pm

    Als je airco hebt en deze staat op kan je fan wel extra draaien.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door gille » ma nov 10, 2014 1:08 am

    Mr. Dj M. schreefColonZo dacht ik eerst ook, maar had het zonder verwarming aan nog niet gemerkt.
    Vanavond even zonder verwarming getest, zelfde verhaal als de olie zo'n beetje 120+ aantikt...

    tja als de olie 120+ aanduid zou ik het toch niet erg vinden als de fan begint te draaien vanvoren,
    want dan zal m'n koelwater ook wel al 'n redelijke temperatuur hebben denk ik dan.

    trouwens mij viel het in de zomer regelmatig op de m'n ventilator begon te draaien als ik de motor reeds stil gelegd had,
    zelf met contact volledig uit.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Mr. Dj M. » ma nov 10, 2014 10:42 am

    Dat had ik ook wel, maar dan was het altijd de fan in de motor ruimte. Nu koelt hij van voor extra en dat gebeurde zelden. Daar is de rijwind voor....

    De temperatuur meter gaat niet omhoog ofzo, maar ik zou bijna zeggen dat de koelcapaciteit is gedaald. Raar want er zit genoeg koelwater in....
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Drikje S1 » ma nov 10, 2014 11:04 am

    schrokke schreefColonHet gebruiken van de verwarming geeft juist extra koeling..........


    Mijn ervaring is juist het tegengestelde, en dit is zeker bij de Elise goed waar te nemen.

    Onder normale omstandigheden is de bedrijfstemperatuur bij de Elise 86 graden, zodra ik de verwarming open draai loopt de temperatuur op naar 90 graden.

    Omdat de techniek van de F identiek is aan die van de Elise ga ik er gemakshalve vanuit dat bij de F de temperatuur ook oploopt zodra de verwarming open gaat.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Mr. Dj M. » ma nov 10, 2014 11:54 am

    Snel nog maar eens teste. Deze keer dan nog maar eens testen met de blower uit (zoals gister) maar ook de verwarming compleet uit/koud en niet op half warm....
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door ErikB » ma nov 10, 2014 3:52 pm

    Als je je verwarming openzet, zou ik aannemen dat de koelcapaciteit verhoogd wordt, of m.a.w. er wordt extra gekoeld.

    Ik lees hier net het tegenovergestelde.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door gille » ma nov 10, 2014 4:47 pm

    ErikB schreefColonAls je je verwarming openzet, zou ik aannemen dat de koelcapaciteit verhoogd wordt, of m.a.w. er wordt extra gekoeld. Ik lees hier net het tegenovergestelde.

    en wat doen we als de motor plots te warm word, in de file bv....
    de verwarming op om de motor te koelen toch.. :devil-( best wel de vensters open dan, en het dakje als het kan
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Drikje S1 » ma nov 10, 2014 5:19 pm

    ErikB schreefColonAls je je verwarming openzet, zou ik aannemen dat de koelcapaciteit verhoogd wordt, of m.a.w. er wordt extra gekoeld.

    Ik lees hier net het tegenovergestelde.



    Mijn hypothese om dit theoretisch te onderbouwen.

    Gebruikte getallen zijn als voorbeeld, niet werkelijk.

    Stel :
    1) de waterpomp heeft bij x toerental een capaciteit van 400 liter/minuut.
    2) verdeling koelwater door koelradiateur en verwarmings-radiateur is 50/50.
    3) koel radiateur is optimale koeling.
    4) verwarmings-radiateur beperkte koeling ( te kleine oppervlakte voor optimale koeling )

    Indien de verwarming uit staat zal 400L door de koel radiateur gaan welke wij in deze als optimaal beschouwen.

    Zodra de verwarming open gezet wordt gaat nog 200L/m optimaal gekoeld en 200L/m beperkt gekoeld worden door de verwarming radiateur. Het resultaat hiervan is een mindere koeling van de 400L/m koelvloeistof.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door schrokke » ma nov 10, 2014 7:56 pm

    volgens mij zal de weerstand in het koelcircuit dalen als de varwarmingsradiator mee wordt opengezet waardoor de pompopbrengst verhoogt en dat geeft dan meer koelcapaciteit.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Tukker » ma nov 10, 2014 8:15 pm

    Ik ga ook met de theorie van Dirkje mee.

    De afgaande leiding van de kachel is niet veel kouder dan de aanvoer, check maar eens onder het bakje in de armsteun.
    De doorstroming is hoog maar de afgifte is laag naar verhouding.

    Er komt dus heet water terug naar het blok, scheelt in de koude shock. :)

    Capaciteit van de koeling daalt dus afhankelijk van hoever je de kachel open zet.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door schrokke » di nov 11, 2014 7:44 pm

    Ik gebruik de verwarming net om een thermo shock te vermijden.
    Rijd ik bij vries temperatuur met de F naar het werk(5km) zet ik de verwarming met ventilator op. Ik kan dan flink gassen zonder de temperatuur snel te zien stijgen, kom ik aan is de motor nog steeds niet op bedrijfstemteratuur. De thermostaat is niet open geweest, zodoende geen thermo shock.
    Laat ik de verwarming uit is hij wel open gegaan. Volgens mij geeft de verwarming toch wel extra koeling.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

    Re: Koelfan vloeistof koeling

    door Fontech » di nov 11, 2014 9:55 pm

    De interieurverwarming geeft idd extra koelvermogen .
    Heb dit ooit ondervonden met de werken aan een vvc met koelingproblems .
    Met de verwarming open bleef de temperatuurmeter netjes waar hij hoorde te staan , eenmaal de interieurverwarming dicht stond liep de temperatuur helemaal omhoog .
    Grtz.

    Fonny
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten