Koelsysteem wordt maar voor de helft warm
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door sjirafje » do okt 16, 2014 4:19 pm

    Ik ben bezig geweest om de roestige en lekkende buizen van het koelsysteem onder de auto te vervangen door een rvs exemplaar. Zat helaas ook een hoop drab in de koelvloeistof en hoewel het pijl precies op max stond heb ik het idee dat er minder dan 10,5L koelvloeistof uit kwam bij het leeg laten.

    Nu heb ik de nieuwe buizen gemonteerd en wil ik het koelsysteem een paar keer doorspoelen met water om de viezigheid er uit te krijgen. Ik heb hem net de eerste keer met water gespoeld en wil het water er weer uit laten, maar nu merk ik dat de buis aan de bijrijderskant helemaal niet warm geworden is. Ik heb net even in de oude buizen gekeken en mij viel op dat er veel meer viezigheid in de buis aan de bijrijderskant zit.

    Het lijkt me niet de bedoeling dat maar een van de twee buizen warm wordt. Iemand enig idee wat er aan de hand is?
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    remcow
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 77
    GeregistreerdCOLON ma jan 24, 2011 9:57 pm
    WoonplaatsCOLON Monnickendam
    CONTACTCOLON

    Re: Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door remcow » do okt 16, 2014 4:28 pm

    Goed ontluchten?
    eventueel achterkant omhoog en alle ontluchtingspunten gebruiken, er zit er ook 1 aan de linkerzijde van het blok als je recht achter de auto staat. 1 voor onder de kap waar ook de ventielen van het hydragas systeem zitten, dat is een nippel op de kachelradiateur, en 1 nog op de radiateur zelf. die is van kunststof, dus doe daar voorzichtig mee.
    MG-F Tahiti Blue 1998 117000km, Xenon kit 4300k,
    Rover 200 1.6 Eaton CVT Nightfire red
    Toyota Auris TS,Medium Grey
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    Re: Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door sjirafje » do okt 16, 2014 4:34 pm

    Ik heb het vullen als volgt gedaan:
    Alle 3 de ontluchtingen helemaal open KVS vullen en de ontluchtingen dicht op het moment dat er een continue stroom uit kwam (eerst radiator, 2e verwarming en als laatste bij het blok)
    Zo stond het in het handboek als ik me niet vergis.
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door Kasper » do okt 16, 2014 5:56 pm

    In welke mate heb je de motor warm taten draaien? Je moet je er van bewust zijn dat ook bij belasting de radiator van een F behoorlijk overgedimensioneerd is, er stroomt, normaal gesproken, alleen door de onderste helft lucht door. Dat het water dus relatief koud terug komt, verbaast mij niet zo. Ontluchten is natuurlijk wel erg belangrijk. Wat is de staat van de radiator? Is dit nog de originele of een Alu exemplaar uit een TF?
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    Re: Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door sjirafje » do okt 16, 2014 8:09 pm

    Warm later draaien zonder rijden (dus geen rijwind). Temperatuurmeter stond in het midden. De fan sloeg niet aan.
    Radiator is bij mijn weten de originele.

    Ik heb bij het spoelen naast de vlokjes ook een stuk "rubber" aangetroffen. Zal zo even een foto plaatsen.
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    Re: Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door sjirafje » do okt 16, 2014 9:21 pm

    Afbeelding
    Aan de ronding te zien is het een ring geweest ter grote van een 2 euro muntstuk.
    Maar het lijkt niet mooi rond geweest, meer een soort kit of iets dergelijks.
    Iemand enig idee wat het kan zijn geweest?

    Ik kan in het werkplaatshandboek in de tekening geen ring gevonden krijgen van die afmetingen. De ringen in de thermostaatbehuizing lijken me groter en echte ringen te zijn, geen kit.

    Overigens heb ik inmiddels de radiator direct op de tuinslang aangesloten en hem doorgespoeld. Het water liep er soepel door heen. Dus een eventuele blokkade is er niet (meer). Ga hem zo meteen nog maar eens vullen en kijken wat hij doet.

    Update:
    Ik heb er nu net geen 7 liter in en het expansievat staat op max. Uit de ontluchting bij de motor komt niets. als ik in de aanvoerende slang knijp komt er een beetje gesputter uit. Hoe krijg ik nu die resterende 4 liter er in? Het lijkt er toch sterk op dat er ergens iets verstopt zit of dat er een klepje dicht staat ofzo. Maar wat?
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door LEBLAR » vr okt 17, 2014 12:46 pm

    Kachel op warm??
    Slangen ook goed aangesloten?
    Anders doorspoelen vanaf de motor. Steeds iets verder totdat je weet waar het probleem zit.

    Normaal gesproken worden de buizen nagenoeg tegelijkertijd warm. (Rechterkant (bijrijder) is normaal gesproken de retourbuis). Er stroomt pas water door de buizen wanneer de thermostaat open gaat. Dan is het water dus al op temperatuur echter zul je dat niet direct voelen vanwege het volume. Bij stil staan zal er niet veel koeling van de radiateur komen. Als de meter in het midden staat is het water 90 gr. Dan brandt je de vingers aan de buizen. Als dan de retour buis koud is kun je imo gerust spreken van een probleem. Maar je zou dan ook al last van oververhitting gehad moeten hebben.


    PS. Mijn radiateur zag er op het eerste gezicht ook best goed uit. Heb hem toch vervangen en toen binnenste buiten gekeerd. :-s Niet te geloven hoeveel zooi er in zat. Met name na een HGF schijnt je radiateur een verzamelplaats voor alle troep te worden.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    Re: Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door sjirafje » vr okt 17, 2014 1:07 pm

    De kachel stond inderdaad op warm.
    Bij mijn weten heb ik de slangen goed aangesloten. Maar dat zal ik zo voor de zekerheid even controleren.
    Ik heb de radiateur nu meerdere malen doorgespoeld en ben er van overtuigd dat daar het probleem niet zit.

    De buizen worden duidelijk niet tegelijk warm en ik krijg er niet voldoende vloeistof in. Iets aan de motor zijde van de auto zorgt er voor dat het water niet door loopt. maar ik heb werkelijk geen idee waar ik het moet zoeken.
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door philipvanv » vr okt 17, 2014 4:43 pm

    heb je de 'jiggle valve" al gecontroleerd op de motor? Deze zorgt dat je motor ontlucht wordt. Als deze geblokkeerd zit kan er een luchtophoping ontstaan. Het is geen reden waarom de retourbuis niet warm wordt, maar misschien wel een reden waarom er niet meer koelvloeistof in kan.
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    Re: Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door sjirafje » vr okt 17, 2014 5:30 pm

    Hoe kan ik de werking van de jiggle valve controleren?
    Afbeelding
    Kan ik dit testen door door de bleed line (5) te blazen?

    En dat de retour buis niet warm wordt kan dat komen doordat er in het adapterstuk (11) of in de bypass heater return slang (13) iets verstopt zit? De verwarming wordt namelijk wel gewoon goed warm.
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door Tukker » vr okt 17, 2014 5:47 pm

    weet je zeker dat het blok ook helemaal is leeg gelopen?

    meestal is dit niet het geval en past er geen 10 liter bij in. :)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door Sander » za okt 18, 2014 9:26 am

    Tukker schreefColonweet je zeker dat het blok ook helemaal is leeg gelopen?

    meestal is dit niet het geval en past er geen 10 liter bij in. :)


    Exact.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    Re: Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door sjirafje » zo okt 19, 2014 1:32 am

    Heb vandaag gecontroleerd of de slangen goed waren aangesloten, dit was inderdaad het geval. Daarna de jiggle valve los gehaald en gecontroleerd. Het kogeltje kon gewoon vrij bewegen. Er zat wel wat viezigheid in, schoon gemaakt en weer terug gezet. Daarna opnieuw gevuld/ontlucht Er ging deze keer een kleine 8 liter in. Het lukt me echter nog steeds niet om een constante stroom vloeistof uit het ontluchtingspunt bij het motorblok te krijgen. Door wat in de slang te knijpen krijg ik wel wat gesputter maar een mooie constante stroom lukt niet terwijl het expansievat toch echt tot max gevuld was.
    Toch maar gestart en ruime tijd op temperatuur laten komen. Opnieuw werd de buis aan de bijrijderskant nauwelijks warm. Toch nog maar een tijdje laten lopen en in eens begon hij toch warm te worden. Niet lang daar na sloeg ook de fan aan. Dus waarschijnlijk heb ik de vorige keer gewoon niet lang genoeg gewacht en stond de thermostaat niet open.

    Komt er bij jullie wel een constante stroom vloeistof uit wanneer je de ontluchting aan de achterzijde van de auto open zet? Zo ja, hoe kan het dat dit bij mij niet gebeurt?

    En hoe kun je controleren of de vloeistof ook uit het blok volledig is weg gelopen? En als het blok niet leeg is gelopen is het aannemelijk dat hier nog een liter of drie in zit?
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

    Re: Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door Fontech » zo okt 19, 2014 7:43 am

    Heb je de kont van je wagen omhoog gezet met de krik ? Ik doe dit altijd en ondervind zo het minste problemen tijdens het ontluchten ..
    Als je dit niet doet kan er her en der nog wel eens wat lucht in het systeem blijven zitten .

    Fonny
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    Re: Koelsysteem wordt maar voor de helft warm

    door sjirafje » ma okt 20, 2014 1:09 pm

    Ik had de auto zo goed als horizontaal staan, zal deze keer de achterkant hoger zetten.
    Kan dat de oorzaak zijn dat er niets uit het ontluchtingspunt achter wil komen?
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten