BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
kraken in achteruit.
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    kraken in achteruit.

    door gille » ma sep 15, 2014 10:18 pm

    De tf van 'n maat van mij kraakt verschrikkelijk als deze in achteruit geschakeld word,
    en springt ook steeds weer uit Vitesse dan. de 5 vitessen vooruit geven geen enkel probleem,
    dit lijkt me de boit toch uit te sluiten of??
    is dit probleem op te lossen door met de schakelkabels te spelen? eventueel bij te spannen???
    iemand met het nodige advies aub :?: :?:

    ps gaat om 'n tf 160 van 2004 met super onderhoudshistorie en net 1ton op de teller. :love::
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: kraken in achteruit.

    door schrokke » do sep 18, 2014 4:42 pm

    Als je hen dan in achteruit krijgt gaat er dan een schok door de auto en kruipt die wat achteruit?
    En springt die uit vitesse na ingeschakeld te zijn en de pook los te laten? Of pas als je achteruit begint te rijden?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: kraken in achteruit.

    door gille » do sep 18, 2014 7:27 pm

    herman,
    het kraakt als ik in achteruit schakel, deze springt er ook (bijna)steeds uit, bij achteruit rijden
    maar als ik m'n vinger rustig op de pook houdt (naar achter duw) is er geen probleem.
    de wagen springt ook niet naar achter of zo, zoals je zou verwachten als de koppeling niet meer goed pakt.
    zou dit te regelen zijn met de kabels?
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: kraken in achteruit.

    door schrokke » vr sep 19, 2014 11:13 am

    Dan vrees ik dat er een tand is afgebroken van de achteruit versnelling.
    Als de motor nu heel erg zou kunnen kantelen zou het kunnen dat door die kantelbeweging de bak uit versnelling wordt getrokken, maar dat is bij bowdenkabel systemen haast onmogelijk en dan moet je ook problemen hebben met de andere versnellingen.
    Laat de bakolie eens af en kijk goed of er geen tandrestanten uitkomen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: kraken in achteruit.

    door gille » za sep 20, 2014 10:56 am

    dank je herman,
    hier alvast eens aan beginnen dan, is er veel werk,(kennis) nodig om desgevallend hier 'n nieuw
    tandwiel te plaatsen?
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: kraken in achteruit.

    door schrokke » za sep 20, 2014 11:32 am

    Wat ik mij nu ook bedenk is dat je die afgebroken tand kunt horen tijdens het achteruit rijden.
    Het vervangen van een tandwiel is wel wat werk, en vereist wel wat kennis en gereedschap. En dan moet je nog zo'n tandwiel zien te vinden.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: kraken in achteruit.

    door gille » za sep 20, 2014 5:45 pm

    goh herman,
    bij het achteruit rijden hoor ik echt niets abnormaals
    geen tand dan?
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: kraken in achteruit.

    door schrokke » zo sep 21, 2014 9:27 am

    Tja, vanop afstand moeilijk te beoordelen eigenlijk. Zelfs vanaf een halve missende tand kun je het horen aan een licht knakje. Verder kan je stellen dat als de bak meteen uit versnelling springt bij het loslaten van de pook de vergrendeling stuk is. Springt de bak uit versnelling tijdens het rijden is er een tand afgebroken. Ik zou het is even moeten bekijken, maar ik verwacht dat de vergrendeling voor de achteruit dezelfde is als voor de 5de versnelling. Geen problemen met de 5de sluit dan ook problemen met de vergrendeling uit. Idem dito voor de kabels, als de 2de en de 4de goed gaan moet dat ook voor de achteruit goed zijn.
    Wat je nu nog kan proberen is bij draaiende motor de koppeling een dikke minuut intrappen alvorens de achteruit in te schakelen. Dit moet dan kraakloos gaan of de versnelling kan niet geschakeld worden. Kraakt het toch, is er toch alvast een koppeling probleem.
    Voor het uit versnelling springen ga je toch eens moeten kijken wat er met de olie meekomt.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: kraken in achteruit.

    door gille » zo sep 21, 2014 11:07 pm

    thx herman, thumbsup
    hier ga ik ergens in de week mee aan de slag, resultaat zal je dan hier wel lezen. :geek
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: kraken in achteruit.

    door Bruno » wo sep 24, 2014 10:08 pm

    Ik gok op een syncro waarvan de tanden wat versleten zijn. Al een paar keer een nieuwe moeten steken op de versnellingsbak van de 114 cupracer, die het zelfde probleem had, al was het in dat geval in zijn 5de en de laatste keer dat ik het deed, in zijn 2de.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: kraken in achteruit.

    door crazywolf » wo sep 24, 2014 10:13 pm

    Ben juist bij gille geweest, had het mij ook uitgelegd. Dacht ook eerst even syncro maar de achteruit heeft die wel een synco bij een f? Van wat ik vind niet volgens mij?

    Ik dacht eerder mischien aan de afstelling van de kabels en dat hij er niet gans ingaat erdoor?
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: kraken in achteruit.

    door schrokke » do sep 25, 2014 8:12 am

    Op de F wordt de synchro van de 4de versnelling een klein beetje gebruikt om het schakelen naar de achteruit wat te versoepelen. Maar om naar de achteruit versnelling te schakelen moet je wel degelijk een tandwiel inleggen. Het is geen constant mesh versnelling zoals een vooruit versnelling.
    Geen problemen met de 4de = geen sinchro mesh probleem op de achteruit.
    Eens nieuwe olie in doen kan ik nog een beetje in geloven. Je kan ook de schakelkabel eens wat aanspannen, maar ik geloof er niet in.
    De koppeling testen kan ook nog wat opleveren over wat er mis is.
    Echter het terug uit versnelling springen is geen goed teken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten