door schrokke » di jun 10, 2014 7:32 am
Tijdens de schokdempertest wordt er gelet op 2 zaken, het percentage wegcontact en het onderlinge verschil tussen links en rechts.
Wegcontact minstens 50%(dacht ik) zijn. Op de as waar de motor op ligt ga je hierop nooit afgekeurd worden, zelfs niet met versleten dempers. Op voorwaarde dat ze langs beide zijden evenveel zijn versleten, anders wordt u toch afgekeurd op onderling verschil.
Op de licht belaste as heb je wel een probleem met het wegcontact, zeker als die ook nog eens op een sportieve hardere veer staat.
Door nu de band(veer) te versoepelen dmv een lagere druk kan je wel aan voldoende wegcontact geraken om door te test te geraken.
Op het schem zie je 2 cijfers staan, de onderste geeft de bandstijfheid aan. Als uw bandenspanning te laag staat zien ze het daaraan, maar meestal zullen ze pas reageren als het onderling verschil te groot is.
groetjes Herman
MGF MPI '97 BRG