BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1
Bandenspanning voor technische keuring
  • Avatar gebruiker
    Jodc
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 121
    GeregistreerdCOLON vr jul 09, 2010 12:27 am
    WoonplaatsCOLON 9000 Gent

    Bandenspanning voor technische keuring

    door Jodc » zo jun 08, 2014 4:45 pm

    Beste mg-lovers,

    een klein vraagje: zetten jullie de bandenspanning ook steeds iets lager om naar de keuring te gaan? Ik herinner me dat m'n garagist dit steeds deed. Het zijn 15" wielen. Welke bandenspanning raden jullie aan?
    MGF 1.8 2000 - Front TF conversion - Platinum Silver Metallic (MNX) - TF 135 engine conversion - Kmaps remap
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Bandenspanning voor technische keuring

    door gille » zo jun 08, 2014 8:59 pm

    ik heb er de laatste week 2 laten keuren en beide met de druk zoals voorgeschreven.
    ik zou niet weten wat dit kan opbrengen om de druk lager te zetten.
    als de druk te laag is zullen ze het daar ook wel zeggen.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: Bandenspanning voor technische keuring

    door Arjan » zo jun 08, 2014 10:24 pm

    Ik begrijp niet waarom je de bandenspanning voor aanvang van de keuring zou verlagen ?? En daarna weer op de normale spanning brengen? De bandenspanning is afhankelijk van het merk en type band. Mijn TF staat op toyo proxes t1r, ook 15" wielen. Alle 4 op 2.5 bar.
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • Avatar gebruiker
    MGek
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 266
    GeregistreerdCOLON ma jun 24, 2013 5:38 pm

    Bandenspanning voor technische keuring

    door MGek » zo jun 08, 2014 10:35 pm

    Heb sinds 2 weken ook toyos erop liggen, maar is 2.5 bar niet te hard? Heb ze op 1.8 voor en 2.0 achter. Zoals voorgeschreven dacht ik...
    MGF Diamond White
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Bandenspanning voor technische keuring

    door Kasper » zo jun 08, 2014 10:36 pm

    4x2,5bar? OK, je hebt een TF, maar ik zou altijd een paar tienden bar verschil willen tussen voor en achter (voor lager). Op een F is dat echt te voelen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: Bandenspanning voor technische keuring

    door Arjan » zo jun 08, 2014 11:46 pm

    Uhh...is zo verteld door garagist. Het klopt dat ze al rijdend hard aanvoelen, randjes enzo. Daarintegen merk ik wel dat de auto iets lichter rijdt. De achterbanden iets harder dan de voorbanden lijkt me wel logischer. Ik zal het eens gaan testen met een paar tienden bar verschil.
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: Bandenspanning voor technische keuring

    door philipvanv » ma jun 09, 2014 11:22 am

    Dat werd gedaan om slechte vering en demper te compenseren, maar als die kapot zijn, halen ze dat er nu wel uit hoor.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Bandenspanning voor technische keuring

    door schrokke » ma jun 09, 2014 5:50 pm

    Dit wordt vooral gedaan om auto's met een licht belaste as door de schokdempertest te krijgen. Een F of TF heeft dat volgens mij niet nodig. Op lichte voorwielaangedreven auto's zet ge de bandenspanning op de achteras best wat lager. Mijn 205cti kwam zelfs met nieuwe dempers nauwelijks door de keuring. En onlangs nog in het nieuws, een hagelnieuwe Fiat 500 komt ook niet door de schokdempertest.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Bandenspanning voor technische keuring

    door gille » ma jun 09, 2014 8:39 pm

    en helpt dit alles???
    vorige week op de keuring zag ik dat ze bij de wagen achter mij met de pomp naar de banden gingen,
    weet niet waarom maar ik zag ze wel de druk veranderen. (meer of minder????)
    als ze te hard staan is het volgens mij niet zichtbaar, te plat daarin tegen...
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Bandenspanning voor technische keuring

    door schrokke » di jun 10, 2014 7:32 am

    Tijdens de schokdempertest wordt er gelet op 2 zaken, het percentage wegcontact en het onderlinge verschil tussen links en rechts.
    Wegcontact minstens 50%(dacht ik) zijn. Op de as waar de motor op ligt ga je hierop nooit afgekeurd worden, zelfs niet met versleten dempers. Op voorwaarde dat ze langs beide zijden evenveel zijn versleten, anders wordt u toch afgekeurd op onderling verschil.
    Op de licht belaste as heb je wel een probleem met het wegcontact, zeker als die ook nog eens op een sportieve hardere veer staat.
    Door nu de band(veer) te versoepelen dmv een lagere druk kan je wel aan voldoende wegcontact geraken om door te test te geraken.
    Op het schem zie je 2 cijfers staan, de onderste geeft de bandstijfheid aan. Als uw bandenspanning te laag staat zien ze het daaraan, maar meestal zullen ze pas reageren als het onderling verschil te groot is.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten