BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1
lowering knuckles « Thread started: Apr 23rd, 2003, 12:41 p
  • Lieven dp

    lowering knuckles « Thread started: Apr 23rd, 2003, 12:41

    door Lieven dp » ma maart 22, 2004 9:40 am

    hallo,

    Ik heb afgelopen week een set lowering knuckles laten monteren. Qua visueel aspect en baanligging zeker geen klagen, maar ik had de achteruitgang van het comfort in zo'n grote mate niet verwacht.
    Ik dacht al eens gehoord te hebben dat het rijcomfort met lowering knuckles nog doenbaar was, maar bij mij is het dus niet het geval. Ze zijn geplaatst bij m'n originele dealer.
    Moest er iets veranderd worden aan de instellingen van de hydragasvering (druk e.d.)?
    Zou het m.a.w. mogelijk zijn dat m'n wagen nu te hard afgeveerd staat, of is dit een algemeen feit bij lowering knuckles?

    mvg,

    Lieven
    ------------------Reply Erik B -----------------

    Ouch, een lastige situatie waarschijnlijk...

    'k Ken er niet veel van en 'k heb er ook geen ervaring mee, maar een zekere "jupilerman" die hier ook af en toe rondhangt heeft wel die lowering knuckles.

    Naar mijn mening zou het comfort op hetzelfde peil moeten blijven. De druk en de hoeveelheid in de spheren blijft immers gelijk (het grote voordeel voor de duurzaamheid van lowering knuckles tov. gewoon wat vloeistof te laten ontsnappen).

    Meet alvast de rijhoogte (afstand v/h. centrum van het voorwiel vertikaal naar boven, tot aan het koetswerk).

    vraagje: wat staat er op het prijskaartje (mijn garage zegt dat er enorm veel werk mee gemoeid is).

    cheers,

    ------------------Reply lvan -----------------
    Hallo Lieven,

    Ik heb nog eens in het archief op de Engelse BBS en op Dieter's site zitten grasduinen, maar niet echt veel wijzer geworden. Ik denk nog steeds dat de druk in de hydragasdempers te hoog (of veel te laag) is. De meeste andere eigenaars zeggen wel dat het rijcomfort niet gewijzigd werd met het plaatsen van lowering knuckles; maar sommigen spreken toch van een "harder gevoel op de weg". Uitgaande van het feit dat er eigenlijk niets aan de demping/vering wijzigt (ze komt enkel wat dichter tegen de karosserie te liggen) zou het rijcomfort er in theorie toch niet te veel mogen onder lijden. Laat dus best de druk in het Hydragassysteem eens nameten (ik ken de juiste specs niet, maar op de BBS spreken ze van 360 tot 400 psi).

    Op welke rijhoogte staat je wagen nu ?

    Ivan

    ------------------Reply ldp -----------------
    Heb even gebeld naar m'n garage ivm comfortverlies en geinformeerd naar werkwijze.
    Ze hebben de hydragasdruk op 450 psi gezet.
    Ik heb Mike Satur (waar ik de knuckles heb gekocht) al gemaild welke druk best wordt aangenomen, maar heb momenteel nog geen antwoord verkregen.
    Waarschijnlijk zal het wel zo zijn dat bij verlaging van de druk, m'n wagen nog dichter bij de grond komt te staan of heb ik het mis ?

    mvg,

    lieven


    ------------------Reply Bruno V -----------------

    inderdaad, bij verlaging van de druk komt hij lager bij de grond. links en rechts zijn elke een apart circuit. Lager betekent niet direkt harder, en dus betekent dat ook niet minder comfortabel. De druk is evenredig met het comfort, dwz hoe meer druk in het circuit hoe harder, en ik denk dat 450bar te veel is. Straffer nog : Ik denk dat het zelfs een 100bar minder mag zijn.
    Met als gevolg een "100bar comfortabeler".

    ------------------Reply Erik B -----------------

    Omgekeerd evenredig dus....

    Naar mijn mening daalt de maat van comfort zowel bij een teveel als een te weinig aan druk.
    ------------------Reply Bruno V -----------------

    inderdaad, omgekeerd evenredig, toch ene die wakker is
    En ja ook bij een te weinig druk daalt het comfort, da's logisch. We komen nogal eens overeen he EriK.
    ------------------Reply Jupilerman -----------------

    Err Bruno, bar niet verwisselen met psi hé. 1 bar=10m Waterkolom=10.000kg/m², 1 psi=798kg/m² denk ik.

    ´k vermoed dat 350 psi - 400psi wel de grootteorde is van de hydragas druk.

    AFAIK hebben de knuckles "beentjes" die in de spheren op het membraan drukken en zo de vloeistof in de bovenste helf doet verplaatsen naar andere spheren of het netwerk op zich.
    De lowering knuckles hebben kortere beentjes en kunnen dus niet zoveel vloeistof laten verplaatsen . Vergelijk het met een spuit die maar tot de helft kan worden ingedrukt, er komt dus de helft minder vloeistof uit maar de druk (totale hoeveelheid vloeistof in het netwerk) blijft wel gelijk, zo ook de druk.

    Mijn ervaring is dat de veerweg verkort en de auto harder afgesteld lijkt. Zonder drukverlies wil dit volgens lmij zeggen dat de auto geen bokkensprongen gaat maken, dus niet overdreven diep of hoog gaat opspringen bij verkeersdrempels of dergelijke.
    Dit proleem heb je natuurlijk wel als je een deel van het hydrafluid aftapt=minder absorptievermmogen.

    Nu ben ik eerder ne kerel van milieuengineering en in een ver verleden bouwkunde. Verwacht dus niet te veel hoogstaand gebrabbel van mijn.

    hth,
    David aka Jupke.
    ------------------Reply Bruno -----------------
    Inderdaad, foutje, en ongeveer juist, maar om het lijstje kompleet te maken :

    1 pascal = 1 N/m2 Pa = 0.00001 bar = 0.0000102 kg/cm2 = 0.000102 m waterdruk

    1 bar = 100000 N/m2 Pa = 1.02 kg/cm2 = 10.2 m waterdruk

    en dus tenslote


    1kg/cm2 = 98100 N/m2 Pa = 0.981 bar = 10 m waterdruk

    Waar mijn duikcursus al niet goed voor is.

    ------------------Reply Ivan -----------------

    Lieven, al de kans gezien om de hoogte na te meten (afstand van het center van het voorwiel tot de onderkant van de boog van de wielkast) De normale afmeting (bij 17°C; want wijzigt met de temperatuur : +/- 0,6mm per °C) bedraagt 368 mm (hierop zit overigens een toegestane tolerantie van +/- 10 mm). Met lowering knuckles verlaag je de wagen normaal gezien met 30 mm; dus zou je in theorie bij 17°C op 338 mm dienen uit te komen. Op een paar plaatsen heb ik ondertussen al bevestiging gevonden dat 400 psi de ideale druk is (sommigen gaan wel wat lager; tot 350 omwille van het comfort). Meer druk geeft een harder gevoel tijdens het rijden.

    Nog iets stoms waar ik aan heb zitten denken : ze hebben in de garage per toeval toch de banden niet te hard opgeblazen hé Je weet maar nooit. Eenvoudig na te zien; de druk in de banden moet rond de 1,8 à 2 bar liggen (ik verkies zelf 1,8 vooraan en 1,9 achteraan; wat meteen de voorgeschreven bandenspanning is ook voor 15' banden).

    Ivan
    ------------------Reply ldp -----------------
    Juist even opgemeten:

    297 mm van center voorwiel naar rand wielkast.
    Een beetje laag, lijkt me.

    De temperatuur heb ik niet opgemeten, het was wel zonnig, maar zo veel zal dat ook niet uitmaken, denk ik.

    Ik meet deze avond de hoogte + bandenspanning nogmaals op.

    De hydragasdruk zou momenteel 450 psi zijn, volgens m'n garage.

    Als ik de druk laat aanpassen naar 400 psi, hangt hij dan vermoedelijk nog lager.

    Iemand enig idee wat hiermee te doen?

    Lieven.
    ------------------Reply ldp -----------------
    Erik,

    de prijs weet ik nog niet want m'n rekening is nog niet toegekomen.

    David,

    Kan jij even je rijhoogte opmeten met je knuckles ?



    dank,

    lieven

    ------------------Reply Ivan -----------------
    Strange, very strange indeed.

    1) zijn ze in de garage wel zeker van die 450 psi??? Bij minder druk zou ik inderdaad verwachten dat de wagen nog lager komt te liggen.
    2) heeft MS nog niets van hem laten horen ? Eventueel eens naar hem bellen ?

    Trouwens, te weinig druk zou ook wel een harde rij-impressie kunnen geven; want dan heb je geen goede vering meer (Hydragassysteem is een combinatie van vering en demping). 297 is in elk geval 'way too low'; tenminste als je lowering knuckles gemonteerd hebt die 30 mm kleiner zijn dan de originele.

    3) anders eens naar de engelse BBS overstappen, melden wat we tot nu toe al ontdekt hebben, en zien wat de specialisten er van denken

    Ivan



    ------------------Reply ldp -----------------

    Hallo,

    Ik ben deze avond nog naar m'n garage geweest.

    We hebben bij wijze van proef de instellingen gewijzigd.
    Hij stond dus op 450 psi, 400 psi of lager is uitgesloten wil ik geen "swiffer-effect" hebben.
    De druk is nu op 500 psi gezet, wat resulteert in 330 mm rijhoogte.

    Bij aankomst thuis moet ik zeggen dat m'n eerste indruk is dat de vering er nu opeens wel comfortabel blijkt op geworden te zijn, ondanks de hogere druk, maar met de goede rijhoogte.

    BTW: Ik vroeg m'n garagist of er geen maximum grenzen zijn qua druk, en dat was volgens hem niet het geval (de rover metro's worden blijkbaar op 600 psi gezet).

    Ik wacht nog het antwoord van Mike af.

    Hou jullie verder op de hoogte en tot binnenkort op een of andere rit,

    lieven
BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten