door Los » di apr 29, 2014 1:26 pm
Joepie, bougies zijn aangekomen (4 stuks voor 40 euro op marktplaats is toch een koopje) en ben vol vuur begonnen het brandschot te demonteren. En ja hoor, de moer midden achter is dolgedraaid. Uitboren dus, rare hoek, weinig ruimte en kromme vingers, maar de kop komt er na wat tijd af.
Ben begonnen de bougies er een voor een uit te halen en te vervangen, te beginnen met de bougie welke ik had gecontroleerd. (aangezien deze niet goed vonkte de rest dus niet gecontroleerd, er komen zo wie zo nieuwe in).
Cylinder 2 geen probleem, maar dan komt cylinder 3. Een laagje van een paar mm. olie onderin geeft te denken. Eerst maar schoonmaken en bougie er in. Cylinder 4 dan maar. Hier slaat de schrik me om het hart, de bougie is verzopen in de oliesmurrie!!! Na schoonmaken en bougie vervangen gaan zoeken en dan blijkt de bout tussen cylinder 3 en 4 van het kleppendeksel slechts handvast te zijn aangedraaid.
Na alles te hebben aangedraaid en nog maar eens gecontroleerd te hebben de auto gestart voor een proefrit.
Het loopt al een stuk beter, maar is de eerste 500 meter nog niet optimaal. Hierna loopt de motor aanzienlijk beter.
Wat nu nog rest is het laatste beetje stotteren, mogelijk zit er nog wat restolie in de aansluiting van de bougiekabels (schoongemaakt en uitgespoten met WD40) of gewoon nieuwe bougiekabels monteren.
MGF 1.8i steptronic 2001, Anthracite
Landrover Freelander 2 2.2 TD S 2008 Santorini Black
4frF