Probleem met verwarming?
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Probleem met verwarming?

    door luigi1515 » wo maart 19, 2014 10:35 pm

    Sinds een maand of 2 heb ik problemen met de verwarming. Op welke stand ik hem ook zet (1, 2, 3, 4), blijft ie warme lucht blazen (ook als de knop helemaal op 'koud' staat).

    Nu is het probleem ongeveer ontstaan nadat de koelvloeistofslangen vanaf het blok naar beneden toe (alle 3) zijn vervangen.

    Kan het probleem met de verwarming het gevolg zijn van het niet goed ontluchten van de kvs-slagen?
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Probleem met verwarming?

    door gille » wo maart 19, 2014 11:21 pm

    Zou me verwonderen, ik denk aan een simpel mechanisch probleempje.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Probleem met verwarming?

    door Rob » do maart 20, 2014 3:26 am

    Heeft lijkt mij niets met vervanging van de slangen te maken. De stand van de aanjager /ventilator heeft ook niets met wam of koud te maken. Ontluchten kan het volgens mij ook niet zijn want dan zou de kachel geen warme lucht maar koude lucht blazen.
    Rest de draaiknop warm/koud, is deze niet dolgedraaid en wordt de klep wel bediend?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Probleem met verwarming?

    door Bruno » do maart 20, 2014 9:22 pm

    kabeltje of kabelhoes waarschijnlijk losgekomen die de knop met de eigenlijke bediening verbindt. Kijk even langs de rechterkant van je middenconsole door het driehhoekig afdekplaatje aan het voeteind van de passagier te verwijderen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: Probleem met verwarming?

    door Emile » vr maart 21, 2014 4:00 pm

    bedieningsknop dol gedraaid
    2003 MG TF 160.
  • Avatar gebruiker
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

    Re: Probleem met verwarming?

    door amnon » vr maart 21, 2014 4:21 pm

    Emile schreefColonbedieningsknop dol gedraaid

    Is ook een optie idd, maar dan heb je opeens oneindig meer standen... :-) Dat moet je merken.
    Daar zijn overigens fixeer ringetjes voor te krijgen om dat te herstellen, hebben de mijne ook gefixed. (van mijn blower knop)
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Probleem met verwarming?

    door luigi1515 » vr maart 21, 2014 4:23 pm

    Ik ga de opties even doorlopen!

    Dat wat Bruno aangeeft heb ik al eens hersteld bij een vriend. Helemaal niet meer aan gedacht. :oops:
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Probleem met verwarming?

    door luigi1515 » za maart 22, 2014 11:00 am

    Heb de driehoek aan de zijkant er af gehaald en het mechanisme dat de klep bedient functioneert prima als ik aan de knoppen draai.

    Knoppen zijn niet dolgedraaid en mechanisme werkt prima. Andere opties? Het wordt namelijk op deze manier wel erg warm met de zomerdagen voor de boeg :P

    Wat me opvalt is dat op de stand 0 en de knop helemaal op de koele stand, hij toch rustig hete lucht blaast. Stand 1 lijkt niet te werken viel me net op.
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Probleem met verwarming?

    door luigi1515 » za maart 22, 2014 11:06 am

    Ik vermoed toch een foutje bij het ontluchten. Misschien is de ontluchtingsnippel bij de verwarming niet gebruikt en alleen die bij de radiator en die op de buis bij de startmotor.

    Dan maar kont omhoog, verwarming aan en nog een keer van voor naar achter ontluchten.
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Probleem met verwarming?

    door gille » za maart 22, 2014 6:39 pm

    Dit lijkt me sterk Luigi als je niet zou ontluchten (zeg maar de verwarmingsradiator)
    dan zou daar dus ergens een luchtbel zitten die: het water niet(goed) doorlaat, en je dus geen of toch zeker minder warme lucht zou moeten krijgen.
    ik denk toch dat je eens goed naar het mechanische deel van de verwarming (van blauw naar rode draaiknop) moet kijken. met de standenkeuze (1-2-3-4) heeft het sowieso niets te maken
    deze stuurt enkel een ventilator aan ik heb het bij de f nog niet geopend maar weet bv. van bij 'n vroegere wagen dat je met de mechanische knop ergens een klep meer of minder opent
    waardoor er dus meer of minder warme lucht in de wagen komt,
    hier moet je dus volgens mij gaan zoeken.

    morgen begin ik aan de ombouw, moest ik al zover geraken: laat ik het hier weten.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Probleem met verwarming?

    door Mr. Dj M. » za maart 22, 2014 9:51 pm

    Ik weet in ieder geval dat de verwarming niks "hoort" te doen als de ventilator niet aan staat. Ook al zet je hem op warm, er komt dan nog steeds alleen koude lucht binnen.
    Dat geld ook voor de delen van het interieur die niet zijn geselecteerd als je de fan aan hebt staan. Zet je hem op de ruit, dan komt er door de rijwind nog steeds lucht binnen in de voetenruimte met de temperatuur van de buiten ruimte (en dat is irritant met deze temperaturen buiten, want je voeten worden koud maar in je interieur is het te warm om warme lucht op de voeten te zetten en geen koele lucht in andere delen naar binnen te kunnen halen, maar dat ter zijde...)
    Afbeelding
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Probleem met verwarming?

    door luigi1515 » zo maart 23, 2014 5:09 pm

    Het mechanische gedeelte (van blauw naar rood) lijkt goed te functioneren. Dit is namelijk de mechaniek die je kan zien als je de driehoek aan de passagierszijde verwijdert. Dat loopt goed en is er niet uitgeschoten. Kleppen lijken dus goed te worden bediend door de mechaniek.

    Ik ben nog niet toegekomen aan het ontluchten (voor zoveel dat al zin heeft). Daar kom ik dus nog op terug.
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Probleem met verwarming?

    door luigi1515 » wo apr 23, 2014 9:47 pm

    Probleem lijkt veel minder te zijn.

    Afgelopen week is de waterpomp (e.d.) vervangen en de daarbij verloren gegane kvs bijgevuld. Misschien zat er toch iets in de leiding (misschien toch lucht?) wat het heeft veroorzaakt. Of is dat gewoon echt niet mogelijk, ik weet het niet.

    Binnenkort even testen of het helemaal weg is.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Probleem met verwarming?

    door Sander » zo apr 27, 2014 9:19 am

    Er zit gewoon een klep in de koelleiding naar de interieur verwarming. Die bedien je met de koud warm knop. Staat die goed dicht kan het onmogelijk nog warm worden. Meestal is het de bediening van de klep maar theoretisch kan de klep ook intern stuk zijn. Zou wel de eerste zijn waar ik van hoor.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Probleem met verwarming?

    door Drikje S1 » za mei 03, 2014 11:03 am

    Mijn gedachte hierover is als volgt :

    In de ventilatie unit zit een kleine radiateur waar de hete koelvloeistof door heen stroomt. De koude aanvoer lucht wordt langs deze radiateur opgewarmd om vervolgens als warme lucht in het passagiers compartiment te komen.

    Zodra de knop van heet naar koud wordt gedraaid, wordt de toestroom van de hete koelvloeistof door de kleine radiateur stop gezet. Echter, de dan nog aanwezige koelvloeistof in de kleine radiateur is nog steeds heet en wordt alleen afgekoeld door de luchtstroom van de ventilator. Er gaat dus enige tijd aan voorbij voordat de nog aanwezige koelvloeistof in de kleine radiateur afgekoeld is.

    Dus als je de knop op koud zet blijf je nog enige tijd warme lucht voelen. Deze warme lucht moet wel door de koude luchtstroom vanaf de ventilatie afnemend zijn.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten