Distributieriem interval
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

Distributieriem interval

door Mr. Dj M. » di maart 04, 2014 6:16 pm

De officiële onderhoudsinterval voor de TF is 4 jaar of 100.000 km.
    Als ik het web afstruin en dit topic lees, dan ziet het er naar uit dat die vier jaar wel redelijk overdreven is. Ook omdat dit eerder vijf jaar zou zijn geweest op de VVC F.

Op mijn auto is de riem vervangen begin 2010 bij +/- 29.000 km als ik het goed heb onthouden (staat nu voor de APK bij de garage). De teller staat nu bijna op 48.000 en we zijn zo'n vier jaar verder.

Kan het verangen nog een jaartje wachten of kan ik de interval beter aanhouden en de boel samen met de waterpomp laten vervangen?
    Afbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

Re: Distributieriem interval

door Bruno » di maart 04, 2014 8:26 pm

Als de waterpomp wordt vervangen, is het niet veel extra werk om de Riem ook in één keer te laten doen. Sterker nog, de riem moet er toch af. Het enige werk extra is het losschroeven van de motorsteun (2 bouten) en de spanrol vervangen (2 boutjes). De riem zelf kost het einde van de wereld niet en de extra uren mogen maximaal 10 minuten zijn IMO.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

door gille » di maart 04, 2014 8:32 pm

10 minuten bruno???
    Bij mij heeft het bijna 2hr. geduurd om de motorsteun los te maken,
    en dit zelfs bij beide wagens, met verschillende monteurs.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » di maart 04, 2014 9:43 pm

De keren dat ik bij Bruno was voor verschillende wissels was het met een colatje, gelach en een donut zo gebeurd. Binnenkort weer.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

MG TF 135

Flying Dutchman
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » di maart 04, 2014 9:59 pm

gille schreefColon10 minuten bruno???
    Bij mij heeft het bijna 2hr. geduurd om de motorsteun los te maken,
    en dit zelfs bij beide wagens, met verschillende monteurs.

Als ze niet reeds naar de verdoemenis zijn gedraaid is het inderdaad appel-ei. Een beetje ervaring en vooral het juiste gereedschap doen wonderen...Maar goed , jij je zin, je krijgt nog 5 minuten extra om ze er terug in te draaien :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707

door Mr. Dj M. » wo maart 05, 2014 12:23 am

De waterpomp moet niet vervangen worden, het is eerder andersom Bruno :devil-(

Nee waar het mij om gaat, zie het onderwerp van dit topic, is de distributieriem. Moet die vervangen of niet?
    Afbeelding
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » wo maart 05, 2014 9:30 am

Ik zou ook even naar de staat van de riem zelf kijken. Als die nog goed is kan je er nog wel even mee door, als er iets van haarscheurtjes in zit zou ik hem vervangen. Hetzelfde geldt trouwens voor de waterpomp, als je de riem toch vervangt zou ik de waterpomp ook meteen meenemen. Je zal net zien dat die een keer begint te lekken als je net je riem hebt gedaan.

MG TF 135

Flying Dutchman
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

door amnon » wo maart 05, 2014 2:06 pm

Ik houd altijd in het achterhoofd dat het motor compartiment waar de riem nou eenmaal zit, wel veel warmer wordt dan in een gemiddelde, voorgeplaatste motor. Warmte doet het rubber uitdrogen.
    Dus afhankelijk van je aantal kilometers, zijn het wel tropen kilometers.
    Ik ben bang dat die van mij ook al weer 5 jaar geleden is, maar wel maar 20.000 Km...
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
  • MGF
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5834
    GeregistreerdCOLON do feb 10, 2005 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam en Heiloo

door MGF » wo maart 05, 2014 3:23 pm

amnon schreefColonIk houd altijd in het achterhoofd dat het motor compartiment waar de riem nou eenmaal zit, wel veel warmer wordt dan in een gemiddelde, voorgeplaatste motor. Warmte doet het rubber uitdrogen.
    Dus afhankelijk van je aantal kilometers, zijn het wel tropen kilometers.
    (...)

Dat zal misschien ook de reden zijn dat de interval bij bijvoorbeeld een Rover 75 met dezelfde motor op 6 jaar en 150.000 km gesteld is?
    MGF 1.8i, British Racing Green, 2001
    Opties: Leather Pack in Cream-Walnut, Chrome Pack, Wood Pack, 16" Square Spoke velgen, Airco, Pearlescent lak, Windstop, Houten stuurwiel, Hardtop in kleur
    Modificaties: TTB, Mike Satur Daytona uitlaat, TF135 nokkenassen, RVS hitteschild, Black Diamond 280mm schijven vóór, RVS boutjes en moertjes, Land Rover koppakking, B&G WLS kit, lowering pins, Toyo Proxes T1-R banden

Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue, 2000
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

door luigi1515 » wo maart 05, 2014 4:22 pm

@ Tom,

Nu ik toch wat onderhoud aan het doen ben laat ik ook de riem en pomp doen. Koop jij het setje zelf of regel je dat via Bruno. En zo ja welke set bestel je dan?
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » wo maart 05, 2014 6:42 pm

Bruno regelt altijd alles voor me. De prijzen zijn 3x niks voor het materiaal dus daar zoek ik niet veel verder voor.

MG TF 135

Flying Dutchman
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707

door Mr. Dj M. » wo maart 05, 2014 7:33 pm

Vandaag van de garage begrepen dat het interval officieel 6 jaar of 90.000 km is, staat van de riem was ook prima.
    Die hoeft dus nog niet vervangen te worden in mijn geval :D

Wel had ik afkeur voor de knippers achter (half wit, half oranje pfff) en eentje die ik al een beetje zag aankomen, het derde remlicht. Deze functioneerde nog maar voor 1/3, het binnendeel was uitgevallen. Een nieuwe van MG is via de garage €140 :|
    Tijd dus voor led knipperlichten en achterlichten en de upgrade van het derde remlicht met een in hars gegoten strip.
    Afbeelding
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    CONTACTCOLON

door amnon » wo maart 05, 2014 9:35 pm

Mr. Dj M. schreefColonTijd dus voor led knipperlichten en achterlichten en de upgrade van het derde remlicht met een in hars gegoten strip.

Ik ben benieuwd of dat goed gaat. Bij mijn andere auto was de computer niet blij met de verminderde Ohmse belasting die de LED lampjes opleverde en sprong hij in storing. Dat was weliswaar met de remlichten (drie kontakten led lampjes) maar misschien gaat het ook op met de knippers.
    Zou wel fijn zijn, want uiteindelijk laat die oranje verf los en moet er een nieuwe in. Had ik ook afgelopen jaar.
    Zijn er al met ervaring?
    De witte standlichten in LED uitvoering zijn al eens eerder afgekeurd omdat ze te blauw gevonden werden. Je moet dan echt witter dan wit LED lampjes hebben. Ze lijken al snel blauw als je ze met de originele Tungsten witte (geel eigenlijk) vergelijkt...
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » wo maart 05, 2014 10:18 pm

Wat betreft de LEDjes. Knipperlichten gaat niet werken, enkel de kleine zij-knipperlichten werken normaal. Installeer je ze in de voor of achterlichten gaat het mis en beginnen ze heel snel te knipperen. Tot op heden geen LED-relais gevonden dat juist functioneert. De F werd een paar maanden terug afgekeurd op LED stadslichten, even een setje halogeen apart houden dus en daarna weer switchen.

MG TF 135

Flying Dutchman
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    CONTACTCOLON

door amnon » do maart 06, 2014 1:26 pm

Ja, daar was ik al bang voor. Dat snel knipperen is de computer van de auto die een te lage impedantie detecteerd (LED i.p.v. gloeidraad) en dan denkt dat er een lamp stuk is en laat je dat weten door de knipper frequentie te verhogen.
    Dan kun je dus alleen LED gebruiken waar een voorschakelweerstand in is verwerkt.
    Die heb ik ook als stads licht voor mijn andere auto, maar niet om die reden maar omdat die daadwerkelijk wit zijn en dus ook gewoon door de keuring komen.
    Gekocht bij een gast op e-Bay in de U.K. genaamd de LED Bloke (verbastering van Lad Broke denk ik). Ik kan hem helaas niet meer vinden, maar zijn LED's doen het nu al twee jaar perfect.
    Ze zijn alleen niet zuiniger omdat die voorschakelweerstand gewoon vermogen staat te dissiperen. Het enige is dat ze wat langer mee zullen gaan en niet gevoelig zijn voor trilling.

M.a.w. er zijn echt wel LED's te vinden die wel door de keuring heen komen. Deze geven ook nog eens veel meer licht dan de originele stadslichten.