BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1
platte batterij
  • PARO1
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 178
    GeregistreerdCOLON zo nov 24, 2013 3:55 pm
    WoonplaatsCOLON BERLARE

    platte batterij

    door PARO1 » za dec 21, 2013 7:16 pm

    Als de wagen een week niet gebruikt is is de batterij plat.
    Alarm staat af.
    Ik stel,mij de vraag: wanneer ik de zekeringen verwijder van de kringen en ik maak een brug op de plaats van de zekeringen met een lamp zou deze dan branden bij stroom verlies, of zou ik het beter niet doen om schade te voorkomen.
    Ik heb wel ontdekt dat de radio die voorzien is van een cd cassette dat de cassette onder stroom blijft. Zou deze de oorzaak kunnen zijn.
    Ennnn zijn er beter middelen om het stroomverlies op te sporen?

    Gr Clemens
    Geluk is de weg waarlangs we rijden, niet de bestemming.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: platte batterij

    door schrokke » za dec 21, 2013 8:33 pm

    Een brug maken met een testlamp is een bekende methode om kortsluiting op te sporen. De lamp zal bij stroom(verlies) ook wel zwak oplichten, alleen weet je niet hoeveel stroom er doorheen gaat.
    Een betere methode om stroomverlies op te sporen is een amperemeter tussen de minpool van de batterij en de massa kabel te plaatsen en te meten hoeveel stroomverlies er is. Tot 150mA is een normale waarde, als je daar onder blijft zit het probleem in uw batterij. Zit je er boven kan je zekeringen verwijderen om te zoeken welke kring stroomverlies heeft. Componenten zoals radio, alarm en ecu hebben constant voeding nodig, deze kringen houd je best tot de laatste om te testen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • PARO1
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 178
    GeregistreerdCOLON zo nov 24, 2013 3:55 pm
    WoonplaatsCOLON BERLARE

    Re: platte batterij

    door PARO1 » zo dec 22, 2013 11:17 am

    Schrokke, ik meet 0,08 Amp.

    Gr Clemens
    Geluk is de weg waarlangs we rijden, niet de bestemming.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: platte batterij

    door Carl » zo dec 22, 2013 2:37 pm

    Alleen al het lampje van het vooronder verbruikt meer, er is iets niet goed met je meting.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • PARO1
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 178
    GeregistreerdCOLON zo nov 24, 2013 3:55 pm
    WoonplaatsCOLON BERLARE

    Re: platte batterij

    door PARO1 » zo dec 22, 2013 7:17 pm

    Carl, ik meet tussen de -en de carroserie en de - van de batterij is afgekoppeld.
    Geluk is de weg waarlangs we rijden, niet de bestemming.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: platte batterij

    door Carl » zo dec 22, 2013 10:36 pm

    Dat is op zich wel goed, maar dan heb je waarschijnlijk het lampje van het kofferdeksel uitgeschroefd, want dat is 5 W en dat brandt altijd als de klep openstaat. Dus minimum zou je 500mA moeten meten.
    80mA lijkt me erg weinig, daar zou je batterij niet van in de problemen mogen geraken. Nu heb ik gen idee wat de ECU en het alarm in rust moeten verbruiken.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • PARO1
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 178
    GeregistreerdCOLON zo nov 24, 2013 3:55 pm
    WoonplaatsCOLON BERLARE

    Re: platte batterij

    door PARO1 » zo dec 22, 2013 10:54 pm

    Het lampje van het deksel is eruit, zat los.
    De multimeter staat ingesteld op 2 Amp en ik meet 0,080 dat is 80 mAmp of heb ik het verkeerd voor. Ik ga morgen nog eens meten met de deuren open en kijken wat dat geeft.

    In iedere geval al bedankt voor de medewerking.
    Geluk is de weg waarlangs we rijden, niet de bestemming.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: platte batterij

    door Carl » zo dec 22, 2013 10:57 pm

    Erg graag gedaan.
    Denk eraan dat de stroom al snel hoger dan 2A kan gaan worden als je alle lampjes optelt.

    Eén lamp van 21 W is al snel 1,75 A, en 4 lampjes van 5 W zijn even erg :-)Succes met de metingen.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: platte batterij

    door schrokke » ma dec 23, 2013 8:53 am

    Ik heb het op men MGF nog niet gemeten maar ik zou 75mA verwachten, het alarm is niet ingeschakeld tijdens de meting. Volgens mij geen overmatig stroomverlies op uw F maar een defecte batterij. Ik zou deze eens (laten)testen, deftig opladen of vervangen.
    Je zou nu wel evt nog eens opnieuw kunnen meten met gesloten kofferklep en alarm ingeschakeld. Bij deze test moet je de A-meter wel in de 10A stand zetten. Je zal dan eerst de meter moeten aansluiten en dan het alarm inschakelen.

    Als je een batterijlader voorzien van een A-meter hebt moet je die vooral in 't oog houden als je de stekker inplugd als je redelijk platte batterij begint op te laden. Die moet minstens een minuutje op 5A staan, zoniet is bijna zeker de batterij defect. Als je een slimme lader hebt, is het ook nuttig om deze eens 48u te laten laden. Een slimme lader stopt en hervat ten gepaste tijde om de batterij terug in optimale conditie te brengen.

    Dan nog een bedenking bij uw cassettespeler, als je daadwerkelijk een cassette kunt spelen met uitgezet contact moet je de aansluiting toch eens nakijken. Dan zou de constant voeding/ werk voeding wel eens verkeerd om aangesloten kunnen zijn, hoewel je dan ook problemen met je pre-selectie's zou moeten hebben.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • PARO1
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 178
    GeregistreerdCOLON zo nov 24, 2013 3:55 pm
    WoonplaatsCOLON BERLARE

    Re: platte batterij

    door PARO1 » ma dec 23, 2013 4:43 pm

    Ik heb alle mogelijke truuks uitgehaald om de stroom te meten en er blijkt geen kortsluiting te zijn en het stroom verbruik bij stilstand contact uit is 80 mAmp en met de deuren open 120 mAmp en de metingen zijn uitgevoerd met een proffessionele multimeter.
    Meten met het alarm aan is niet mogelijk want de batterij is afgekoppeld, of alarm aanzetten en dan batterij afkoppelen?
    Ik ga de de batterij eens opladen met een lader en dan zien wat de toekomst brengt. En zoals aangehaald in het slechste geval een nieuwe batterij.
    Gr Clemens
    Geluk is de weg waarlangs we rijden, niet de bestemming.
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: platte batterij

    door Mr. Dj M. » ma dec 23, 2013 10:39 pm

    PARO1 schreefColonMeten met het alarm aan is niet mogelijk want de batterij is afgekoppeld

    Je moet het circuit dus heel laten en je meter gebruiken om de auto ook tijdens het op slot zetten te voorzien van stroom. Je kan de voorklep gewoon open laten.
    Afbeelding
  • PARO1
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 178
    GeregistreerdCOLON zo nov 24, 2013 3:55 pm
    WoonplaatsCOLON BERLARE

    Re: platte batterij

    door PARO1 » ma dec 23, 2013 10:49 pm

    Haha, ik zal mijn werkwijze aanpassen en de meter op 10 Amp zetten.
    Geluk is de weg waarlangs we rijden, niet de bestemming.
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: platte batterij

    door D.B.C. » di dec 24, 2013 12:37 am

    Ik had in mn eerste F ook een lek/ gebruiker zitten welke niet opgespoord kon worden, er is vanwege die reden een hoofdstroom schakelaar gemonteerd, alleen dan werkt je alarm, afstandsbediening niet meer, en je radio onthoud niets meer.
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: platte batterij

    door schrokke » di dec 24, 2013 9:56 am

    PARO1 schreefColonMeten met het alarm aan is niet mogelijk want de batterij is afgekoppeld, of alarm aanzetten en dan batterij afkoppelen?

    Jawel, de batterij is wel aangekoppeld he, je onderbreekt het circuit door de min pool af te koppelen en je sluit het circuit terug door de A-meter aan te sluiten. Alleen moet nu alle stroom door de A-meter en als deze dan in de 2A stand staat schakel je best geen verbruikers in, uw meter gaat dit niet leuk vinden.


    PARO1 schreefColon het stroom verbruik bij stilstand contact uit is 80 mAmp en met de deuren open 120 mAmp en de metingen zijn uitgevoerd met een proffessionele multimeter.

    Hier klopt toch iets niet, met de deuren open,( interieurverlichting aan), moet je toch bijna 2A meten.
    Ik sluit de A-meter aan tussen de -pool en de - klem. Aansluiten tussen - pool en carros is op zich ook wel ok, maar misschien dat je toch een overgangsweerstand hebt waardoor de metingen niet kloppen. De meter staat toch in de gelijkstroom modus?

    Als ik in de 10A stand meet neem ik wel 0,2A als max toelaatbare, in deze stand is de meter niet zo nauwkeurig bij kleine stroompjes.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • PARO1
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 178
    GeregistreerdCOLON zo nov 24, 2013 3:55 pm
    WoonplaatsCOLON BERLARE

    Re: platte batterij

    door PARO1 » di dec 24, 2013 10:07 am

    Het is duidelijk dat ik niet veel kaas gegeten heb van al die toestanden. Gemeten met de deuren open maar er niet op gelet of de binnenverlichting brand, deze dooft na een tijd.
    Gemeten en dan het alarm aan gezet geeft +- 4Amp en valt dan terug op 80 mAmp.
    De batterij is nu volledig opgeladen en ik zal nu afwachten wat het geeft de komende dagen.

    Fijn jaareinde toegewenst aan ale forumleden.
    Clemens
    Geluk is de weg waarlangs we rijden, niet de bestemming.
BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten