BUTTON_POST_REPLY 5 berichten Pagina 1 van 1
startbatterij permanent aansluiten?
  • AdT
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 83
    GeregistreerdCOLON di jun 07, 2011 10:25 pm
    WoonplaatsCOLON Blaricum

    startbatterij permanent aansluiten?

    door AdT » ma dec 16, 2013 9:37 am

    Afgelopen zondag wilde ik na 6 weken de Tf even uitlaten.
    Helaas bleek er net te weinig prik meer in de accu te zitten om hem te starten.
    Nu ben ik in het bezit van zo'n startbatterij zoals jullie wel kennen met een luchtpompje etc.
    Op diverse plaatsen te koop voor een euro of zestig.

    Nu bedenk ik ineens: zou het een goed idee zijn om deze starthulp tijdens de wintermaanden permanent op de accupolen te zetten.
    Zodat hij funtioneert als een soort druppellader.
    Of gaat hiermee mijn accu kapot?

    De accu is pas een jaar oud en de polen loshalen vind ik niet zo fijn, omdat dan de ecu misschien de weg kwijt raakt en bovendien doet mijn alarm dan niets.

    Dat ik geen electra in mijn garagebox heb zullen jullie al wel begrepen hebben :roll:
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: startbatterij permanent aansluiten?

    door Drikje S1 » ma dec 16, 2013 11:57 am

    Op mijn TO DO lijstje staat nog het uitzoeken van de mogelijkheid om e.e.a. op te lossen door middel van daglichtenergie. Mogelijk dat dit voor jou ook een oplossing biedt.

    Zoiets bijvoorbeeld :

    http://www.conrad.nl/ce/nl/product/0994 ... archDetail

    Dit is een voorbeeld niet geschikt voor de auto, je hebt nodig het zonnepaneel en de laad/ontlaad regelaar, alleen is deze geschikt voor accu's tot max. 10 amp, dus verder zoeken naar één voor zwaardere accu's, ikzelf heb het nodig voor een accu van 115 amp.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: startbatterij permanent aansluiten?

    door Drikje S1 » ma dec 16, 2013 6:37 pm

    Hierbij wat meer keuze uit complete sets met zonnepanelen :

    http://kleinezonnepanelen.nl/index.php? ... q8yhKH0ulN

    Ik ga een mail sturen welk systeem goed is voor onderhoud accu van ca. 60 amp en 115 amp.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: startbatterij permanent aansluiten?

    door Sander » di dec 17, 2013 9:06 am

    AdT schreefColonNu bedenk ik ineens: zou het een goed idee zijn om deze starthulp tijdens de wintermaanden permanent op de accupolen te zetten.
    Zodat hij funtioneert als een soort druppellader.
    Of gaat hiermee mijn accu kapot?


    De accu in de wagen is 50 (?) Ah, de accu in de starthulp misschien 10Ah, Dus je gaat met geluk 20% meer tijd kunnen overbruggen. In het geval van mijn F zou dat van 2 weken naar 2 weken en 2 dagen zijn. Geen oplossing dus.

    Drikje S1 schreefColonOp mijn TO DO lijstje staat nog het uitzoeken van de mogelijkheid om e.e.a. op te lossen door middel van daglichtenergie. Mogelijk dat dit voor jou ook een oplossing biedt.


    Ik heb deze ooit gekregen en op de ZR geprobeerd:
    http://www.solarpowerbeginner.com/solar ... arger.html

    Maakte geen verschil. Je wagen staat maar een beperkt deel van de dag in de zon, de ruit is vaak aangeslagen en onze dagen zijn tekort.

    Als je voor zonnenergie opteert moet je iedere dag toch wel 50 tot 100 watt uur over kunnen houden. Oftewel continue 5 tot 10 watt als het licht is. Dat is nog redelijk wat vermogen voor een kleine setup.

    Aan de andere kant, als je bang bent dat er iets stuk gaat in je wagen ben je mijns inziens beter af met het los gooien van je accu. Op de voorkeurszenders in je radio na zal je niks kwijt zijn.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: startbatterij permanent aansluiten?

    door Drikje S1 » di dec 17, 2013 11:16 am

    Sander,

    Inderdaad, voor een accu van 50amp zal je een paneel nodig hebben van 70Watt.
    Vandaar mijn tweede link naar grotere zonnepanelen.

    Bij 70 Watt ga je wel uit van alle minimale omstandigheden van het rendement, dus een bewolkte dag en dat op de kortste dag van het jaar.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
BUTTON_POST_REPLY 5 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten