BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1
Lucht in hydrauliek koppeling?
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    Lucht in hydrauliek koppeling?

    door Superboer » ma jul 22, 2013 11:38 am

    Ik merk dat het schakelen bij mijn F wat lastig gaat. Vooral het terugschakelen van bijvoorbeeld de vijfde naar de vierde versnelling gaat vrij moeizaam. Als ik de koppeling heel stevig tot onderin intrap, dan wil het schakelen nog wel vrij goed lukken. Op basis van informatie uit eerdere topics denk ik dat er lucht in het hydraulische circuit van de koppeling zit. Mogelijk als gevolg van een slave cilinder die aan een revisie / vervanging toe is.

    Mijn vraag nu: Als er lucht in het koppelingsysteem zit, moet het vloeistofniveau in het vaatje onder de voorkap dan niet te laag staan? Of zit er zo weinig vloeistof in het circuit dat het niveau nauwelijks zakt in het geval er sprake is van lucht?
    Bijgaande foto laat zien wat het vloeistofniveau is bij mijn F.

    B.T.W.: Als de auto stil staat kan ik prima schakelen (dus het ligt niet aan de versnellingskabels).

    Bij voorbaat mijn dank voor de reacties.
    René

    Afbeelding
    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Lucht in hydrauliek koppeling?

    door Tukker » ma jul 22, 2013 7:14 pm

    Als er lucht in de leiding zit blijft de luchtbel daar tot je gaat ontluchten.

    Je drukt de luchtbel dan door tot de ontluchtingsnippel.

    Het potje kan gewoon vol zijn ook al zit er lucht, hoe te ontluchten bij een F weet ik niet zeker. :)

    Tijd voor een How To. :idea:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Lucht in hydrauliek koppeling?

    door Bruno » ma jul 22, 2013 8:03 pm

    Beginnen ontluchten op de hoofdkoppelingscylinder, door de leiding los te schroeven en het pedaal in te drukken, een beetje op dezelfde manier als het onluchten van remmen. Daarna hetzelfde op de nippel van de slave, achteraan (ja deze heeft wel een ontluchtingsnippel onder een oranje plastieken dopje).
    Beter is nog, om de koppelingsvloeistof (DOT4 bv.) in & keer te vervangen, zeker als ze nogal donker van kleur is. Veelal is dit ook het moment dat ze meer dan 3% water bevat. Nu is dit allemaal minder erg dan bij de remmerij, maar toch...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    Re: Lucht in hydrauliek koppeling?

    door Superboer » ma jul 22, 2013 10:07 pm

    Vanavond maar eens begonnen met het openen van het motorcompartiment (of hoe dit dan ook maar mag heten bij een F :? ).

    Heb inmiddels 10 van de totaal 11 bouten waarmee de stalen dekplaat vastzit losgenomen, maar twijfel of ik deze laatste wel los zal nemen. Deze laatste die zich aan de rechter voorzijde zit (achter de stoel van de bijrijder) is bijna niet te bereiken. Laat staan om straks weer terug te plaatsen. Vlak boven deze bout zit een kunststof rand die het volgens mij straks onmogelijk maakt om deze weer terug te monteren. Het gekke is dat ik die kunststof rand die zich boven deze bout bevindt nergens op foto's nog ben tegengekomen.
    Het lijkt mij niet verstandig om deze bout als ie niet meer terug te plaatsen is maar achterwege te laten.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Afbeelding
    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Lucht in hydrauliek koppeling?

    door Tukker » ma jul 22, 2013 11:20 pm

    Het gemakkelijkste is met een ring/ratel. Sommigen plaatsen deze niet terug maar ik knutsel ze er altijd weer in. Ik heb zondag van Sergio begrepen dat hij de T Bar verwijderd.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    Re: Lucht in hydrauliek koppeling?

    door Superboer » ma jul 22, 2013 11:44 pm

    Een ratel past er niet tussen. Een steeksleutel past maar net....
    De ruimte tussen de afdekplaat en de onderkant van die kunststof bak is hooguit 1 centimeter.
    Denk dat ik dus de T-bar zal moeten wegnemen, iets dat naar ik heb begrepen niet eenvoudig is, om deze bout terug te kunnen plaatsen :evil:
    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Lucht in hydrauliek koppeling?

    door camiel456 » di jul 23, 2013 12:10 am

    Ik heb die 3 bouten eronder niet meer terug geplaatst.
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    Re: Lucht in hydrauliek koppeling?

    door Superboer » di jul 23, 2013 12:20 am

    camiel456 schreefColonIk heb die 3 bouten eronder niet meer terug geplaatst.

    En geen last van irritante trillingen bij bepaalde toerentallen?
    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Lucht in hydrauliek koppeling?

    door Bruno » di jul 23, 2013 10:34 am

    Vele wagens hebben deze bout niet meer en daar erger ik me steeds aan. Als een garage deze niet terug kan plaatsen, vermoed ik dat er wel meer bouten ontbreken. Onkunde of luiheid van de garagehouder is dan ook mijn oordeel. Met het juiste gereedschap doe je dit in welgeteld 17seconden....een steek ring-rateltje van 10. Je hoeft dus niks weg te halen voor deze bout.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten