Luchtfilter
  • MGF
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5834
    GeregistreerdCOLON do feb 10, 2005 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam en Heiloo

    Luchtfilter

    door MGF » di aug 23, 2005 4:11 pm

    M'n vader overweegt (na positieve verhalen van jullie, mensen op de Kempenrit en andere fora) een K&N luchtfilter aan te schaffen, maar gister zijn wij even naar de dealer geweest voor wat kleine dingen en toen kwam het zo over zo'n luchtfilter, hij beweerde dat het een vreselijk irritant geluid zou geven en dat je van de vermogenswinst helemaal niks merkt, oftwel nooit doen zo'n luchtfilter.

    Mijn vraag aan jullie, wat zijn jullie ervaringen met zo'n luchtfilter en is het ook aan te raden als je de auto elke dag gebruikt?

    Jarno
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » di aug 23, 2005 4:20 pm

    Lees er de nodige fora op na en 99% van de F-ers zegt dat de aankoop van een konische, openlucht filter de beste aankoop ooit was. Meeste pk's/EUR, grootste grin/EUR, ..../EUR.

    De luchtfilter hoor je enkel als je hem wil horen.
    - druk snel, kort op het gas en je hoort hem een fractie aanzuigen
    - zet de F is een hoge versnelling en accelereer: een enorm diepe grom
    - zet hem in de juiste versnelling en gebruik het gaspedaal diep: een sportief motorgeluid laat je horen dat de motor aanwezig is n dat er met de auto wordt gereden.
    - rij gewoon in de stad of met een constante snelheid op auto(snel)weg en je hoort de luchtfilter helemaal niet.

    Ik sluit niet uit (vandaar de 99%) dat je het inderdaad een vervelend geluid kan vinden. Vind je echter dat het best wel mag dat de F sportiever klinkt, dan heb je een goede als je voor de luchtfilter gaat.

    De luchtfilter wort vnl. in de auto gehoord, terwijl een uitlaat vnl. buiten de auto wordt gehoord.

    hth,

    Oh ja... vergeet de Tom Randell Bracket niet.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » di aug 23, 2005 4:49 pm

    Goeie Jarno,

    Ik zit ook al een tijdje met dat luchtfilter in mijn achterhoofd.

    Mijn vraag, kan het geen kwaad? Loop je sneller kans op panne, of vastlopers, oververhitting?

    Wat heb je allemaal nodig (ik heb al gekeken op de mg-sp site) het filter natuurlijk, hitteschild? Bracket of is dat niet nodig in combinatie met het hitteschild..
    Ik dacht trouwens dat de inlaat lucht vanuit de zijroosters werd aangezogen, of is dat alleen ter koeling?
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » di aug 23, 2005 5:19 pm

    De inlaatlucht wordt bij de F in de motorruimte aangezogen, bij de TF is dit veranderd en word er koele lucht vanaf de zijkant aangezogen.

    Het rechterzijrooster wordt bij de F gebruikt voor de aanzuiging van koellucht voor het motorcompartiment.

    Als er iemand nog een K&N wil hebben, ik heb er nog 1 liggen (na aanschaf van een gesloten luchtfilter. Het enige dat niet meer helemaal goed is zijn de aanzuigslangen (drempels), maar daar zijn nog andere voor te vinden.

    Ik vraag er €75 voor.

    Johan
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    door John » di aug 23, 2005 5:30 pm

    Johan, wat is bij jou de reden dat je weer teruggaat naar een gesloten filter ?
    Juist het probleem met de drempels, of anders ?
    Ben ff benieuwd omdat ik het ook al een tijdje overweeg, maar niet goed weet wat de gevolgen zijn, vooral vanwege dagelijks gebruik.
    Ik wil niet dat ik met grote voorzichtigheid moet gaan rijden bij de dagelijkse drempels enzo (zoals Goldenwheels tijdens de kempenrit en treffenrit).

    groeten,

    John
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » di aug 23, 2005 6:18 pm

    MGF schreefColon...maar gister zijn wij even naar de dealer geweest voor wat kleine dingen en toen kwam het zo over zo'n luchtfilter.....

    Ja, die wil geen geld verliezen op zijn beurten en wil dus papieren filtertjes blijven verkopen. Luister nooit naar mensen die er belang bij hebben.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » di aug 23, 2005 6:36 pm

    Johan schreefColonHet rechterzijrooster wordt bij de F gebruikt voor de aanzuiging van koellucht voor het motorcompartiment.

    Als er iemand nog een K&N wil hebben, ik heb er nog 1 liggen
    Johan


    Bedankt hoor Johan...........dat je daar nu mee komt ik heb twee weken terug een K&N filter gekocht :wink:

    Volgens mij zuigt de rechterkant geen koele lucht naar binnen, maar blaast warme lucht naar buiten ( ben geen expert dus kan het mis hebben)

    Thomas
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » di aug 23, 2005 6:45 pm

    Ik ben prima tevreden, het brandstofverbruik (bij normaal gebruik :wink: ) is naar beneden, het geluid vind ik tof, schoonmaken een makkie, dus.... wat wil je nog meer. En nee Sander, geen :mrgreen:
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di aug 23, 2005 7:02 pm

    Onee het niveau is weer gedaald tot Golf-GTi :lol:

    Je zult mij niet met zo'n open cone zien rijden (been there, done that), geef mij maar een goed katoenen paneel filter en een sportuitlaat :P

    Prullers ! :lol:
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » di aug 23, 2005 7:15 pm

    Sander schreefColonOnee het niveau is weer gedaald tot Golf-GTi :lol:

    Je zult mij niet met zo'n open cone zien rijden (been there, done that), geef mij maar een goed katoenen paneel filter en een sportuitlaat :P

    Prullers ! :lol:


    Het is ook nooit goed hé :wink: :D
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 23, 2005 7:24 pm

    T'is zoals Demor aanhaalt : T'zal worden afgeraden door iemand die u graag op regelmatige basis een kantoenen paneel filter verkoopt. Zo'n uitspraak is dus zeker niet netjes van de garagist, want een cone filter (open of gesloten) is zo veel beter. Het geluid alleen al, geeft je telkens een grijns op het gezicht. Een open filter heeft als voordeel veel beter te klinken, een gesloten cone, heeft als voordeel beter te presteren. Als je de 2 combineert : een open filter met een hitteschild, krijg je volgens mij het perfecte compromis.
    Pk winst ? Jawel, mijnheer de garagist, 15 pk in combinatie met een 52" TB, gemeten op de dynojet !! astublieft !
    Vervelend geluid ? , tja mijnheer de garagist, alleen als ik mijn pedaal helemaal in duw, en dan nog vindt 99,9% van de mensen dit als muziek in de oren klinken.

    Wat de zij-inlaten betreft, ze dienen om de motorruimte te koelen (rechts) en geven inderdaad verse lucht aan een STANDAARD gesloten luchtfilter (zuigeffect, links)
    Een K&N krijgt onderaan de wagen de lucht aan gestuwt, en ik heb nog nooit de buizen of bracket geraakt, ondanks mijn wagen veel te laag staat.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • MGF
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5834
    GeregistreerdCOLON do feb 10, 2005 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam en Heiloo

    door MGF » di aug 23, 2005 8:31 pm

    Bedankt voor de reactie, ik denk dat het nu wel duidelijk is, gewoon doen dus.
    Mijn nieuwe vraag: wat kost een filter als je er echt het optimale uit wil halen? En wat moet je dan allemaal kopen? (dus de beste prestaties en het beste geluid)

    Groeten, Jarno
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 23, 2005 8:56 pm

    Als je opteert voor een K&N57i, kost die om en bij de 160 euro, afhankelijk van waar je hem koopt, hierin zit alles behalve het hitteschild en de bracket.
    een bracket kost 25 euro, en een hitteschild is optioneel, en zal binnenkort ongeveer 50 euro gaan kosten. Ten minste dat zijn de mg-SP-prijzen. Misschien vind je een K&N57i ook in de handel op de hoek, maar ik weet niet tegen welke prijs. Een bracket zal je echter niet ergens anders vinden tenzij je het zelf zou kunnen maken, en een hitteschild, werd ooit verdeeld door K&N, maar ik weet niet of zij ze nog kunnen leveren.
    Je kan natuurlijk ook een andere filter kiezen, keuze genoeg op internet.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » di aug 23, 2005 9:41 pm

    Wat moet ik mij precies verstellen bij zo'n hitteschilt Bruno?


    Thomas
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » di aug 23, 2005 10:07 pm

    Toch even tussendoor, de ventilator aan de rechterkant blaast lucht in het motorkompartiment. Hou bij activiteit van de fan er maar eens een blad papier voor ('k heb het ook moeten doen voor ik het geloofde).

    1) Tests hebben aangewezen dat de rijwind niet het gewenste effect heeft in de zijinlaten van een F (geen idee voor een TF). Het is dus niet de beste plaats om pijp(en) te stoppen voor een open luchtfilter.
    2) De vermogenswinst van de luchtfilters is al meermaals (onafhankelijk) bewezen geweest.
    3) De K&N 57i net gekocht en geplaatst ? Share your thoughts !!!
    4) Het hitteschild zorgt voor een betere afscherming tussen warme lucht en de koude (betere) lucht voor de luchtfilter.
    Enkele mooie en stokoude links:
    - de luchtfilter: http://www.mgtf.be/MO_TU_AI_k&n57i.html
    - de braclket: http://www.mgtf.be/MO_TU_AI_k&n57i_bracket.html
    - het hitteschild: http://www.mgtf.be/MO_TU_AI_k&n57i_shield.html
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten