Steptronic
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Steptronic

    door Bruno » ma aug 22, 2005 1:50 pm

    Aangezien de gevraagd topic "steptronic gezocht", vervuild dreigde te geraken, alhier een nieuwe topic, waar een boompje kan worden opgezet over de steptronic.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma aug 22, 2005 2:13 pm

    Oke, mijn vraag dan ook maar even overplaatsen...


    Is dat eigenlijk nog wat een Stepspeed of is het niet aan te raden?
    Lotus Elise S2 111s
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma aug 22, 2005 2:24 pm

    Zolang je ook niet te veel wil tunen

    Fran heeft er wel eens mee gereden (ik zat toen in Milaan) en heeft zich goed geamuseerd tijdens de periode van aanpassing :lol:
    Voor de rest werken die dingen wel goed en hoor ik toch regelmatig positieve reacties.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • MGF
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5834
    GeregistreerdCOLON do feb 10, 2005 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam en Heiloo

    door MGF » ma aug 22, 2005 5:33 pm

    Het schijnt een erg goede bak te zijn, maar ik vindt een automaat toch niet echt bij een Sportwagen passen dus zal je vaak schakelen met de pook of de pedeltjes achter het stuur, maar waarom zou je dan niet gewoon een handbak kopen?
    Al neemt dit niet weg dat het een prachtig stuk techniek is!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma aug 22, 2005 5:49 pm

    Aha... nu kunnen we de discussie starten: is een MG is een sportwagen ?

    In België kan je ook je rijbewijs halen voor auto's met aan automatische transmissie. Dit staat dat extra vermeld op het rijbewijs en je moet je dan beperken tot een auto met automaat. Bij deze is de stepstronic dan een oplossing.

    Ik kan me ook voorstellen dat het voor sommige mensen een automaat (met of zonder op- en neerschakelmechanisme) makklijker kan zijn (zie ook één van de Total MG's).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • MGF
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5834
    GeregistreerdCOLON do feb 10, 2005 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam en Heiloo

    door MGF » ma aug 22, 2005 5:51 pm

    Of de MG een sportwagen is zijn we het allemaal wel over eens denk ik, natuurlijk is hij dat.

    Ik snap ook dat het voor mensen makkelijk is om met een automaat te rijden, maar ik zou het zelf minder snel nemen omdat je in de pratijk volgens mij toch vaak zelf zal schakelen.
  • Jacques
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 37
    GeregistreerdCOLON vr dec 31, 2004 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON Schoten

    door Jacques » ma aug 22, 2005 9:16 pm

    Hallo MG forummers,
    ik heb een recente steptronic (MG TF 2005) en ben er wel tevreden over, omdat hij meestal doet wat hij moet. Als alles nog koud staat loopt het wat stroef, doch na 3 km rijden is het aangenaam en zeer ontspannen. Ik had de MG gekocht voor woon-werk en was het een beetje beu van bij files altijd te moeten schakelen.

    De Stepspeed is eigenlijk een Continu Variabele Transmissie (zoals het dafje van vroeger) maar dan computergestuurd, en geparametreerd in functie van de aandrijving. Er zijn 2 standen die automatisch werken: D(rive) en S(port). Vanuit de laatste stand kan men ook "manueel" schakelen via de twee knopjes aan het stuur. Dit werkt uiteraard zonder koppeling en is dan ook helemaal niet te vergelijken met manueel schakelen. Ik gebruik dit eigenlijk nooit of slechts eventjes om eens te spelen.

    Zonder 100% zeker te zijn denk ik dat de MG steptronic ontwikkeld is bij ZF Getriebe NV te St Truiden. Ik heb ooit een document met titel VT1F gevonden met een beschrijving van de werking van een Mini Cooper dat wel erg goed leek overeen te komen met de stepspeed. Het staat o.a. te vinden op http://motoringfile.com/files/CVT_description.pdf

    Jacques
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma aug 22, 2005 9:20 pm

    Kijk, dit is nog eens info zie !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma aug 22, 2005 11:07 pm

    ik heb een recente steptronic (MG TF 2005)

    Wil dat zeggen eentje met een standaard glazen achterruit ?

    De steptronic is trouwens ook getest door MG met een F die ca. een 140pk had. Als alles goed is, rijdt deze ook nog steeds rond.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Jacques
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 37
    GeregistreerdCOLON vr dec 31, 2004 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON Schoten

    door Jacques » di aug 23, 2005 8:50 am

    Inderdaad met glazen achterruit.
    De steptronic is normaal begrensd op 120 pk, omwille van de versnellingsbak. Was die 140 pk steptronic bak in een steviger uitvoering?
    Welke zijn de mechanische verschillen in de motor met de manuele 135 pk versie?
    Als er maar een verschil is op software, en de begrenzing op de bak is niet echt nodig, zou er makkelijk wat kunnen veranderd worden tot 135 pk.
    Maar om verder van de fantastische garantie te kunnen genieten zal ik dat voorlopig maar zo laten zeker?
  • Rijkers
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 38
    GeregistreerdCOLON vr apr 29, 2005 7:22 pm
    WoonplaatsCOLON Larum (Geel), Belgium

    door Rijkers » di aug 23, 2005 1:53 pm

    Fijn ding die steptronic!
    Rij er nu een goeie 4 maanden mee rond en vraagt nogal wat gewenning.
    In 't begin vooral in deD-stand gereden (dus CVT), maar eens je 't ding onder de knie hebt, is het een fantiastische uitviding als ie in de echte steptronic-mode gebruikt wordt...
    Ik was eerst op zoek naar een handgeschakelde TF135 (véél voororrdelen over de steptronic), maar toen ik een testrit gemaakt had met m'n TF-stepspeed, was ik toch verkocht! Je moet niet echt iets inboeten aan rijplezier!

    Je merkt vooral dat bij een koude motor en laag toerental er precies wat vertraging op et schakelen zit, maar als je pas schakelt bij ca. 3800 rpm schiet het ding werkelijk vooruit!

    Voordeel is dat je de motor eerst rustig kan laten warmlopen in de D-mode (continu toerental ligt op 1850 rpm) en eenmaal warm gedraaid kan je tijdens het rijden overgaan in de S-mode.
  • Jacques
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 37
    GeregistreerdCOLON vr dec 31, 2004 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON Schoten

    door Jacques » di aug 23, 2005 2:11 pm

    Tijdens de inloopperiode ben ik na wat pogingen bewust van die schakelknopjes afgebleven om niet per ongeluk boven de 3000 rpm te gaan.
    Na deze reactie gelezen te hebben zal ik er eens wat meer moeten mee gaan doen dan eventjes spelen :wink:
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di aug 23, 2005 3:55 pm

    Zo'n laag toerental met het warmlopen lijkt mij helemaal zo gek nog niet. marrehh al schakelen bij 3800 RPM. Mijn VVC gaat regelmatig richting 7000 en de 2 daagse rit die ik laatst met de TF 135 heb gemaakt gaven mij ook de indruk dat deze wagens pas echt beginnen te rijden boven 4500 RPM.

    Voor mij: Het is dus een sportwagen!
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Rijkers
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 38
    GeregistreerdCOLON vr apr 29, 2005 7:22 pm
    WoonplaatsCOLON Larum (Geel), Belgium

    door Rijkers » di aug 23, 2005 4:09 pm

    Kasper schreefColon...al schakelen bij 3800 RPM. Mijn VVC gaat regelmatig richting 7000 en ....

    Voor mij: Het is dus een sportwagen!


    Yep, is ontegensprekelijk een sportwagen eens boven de 4000 rpm en zelf ga ik regelmatig ook tot een goeie 5000 - 5500 rpm (rode zone begint denk ik al bij 6000 rpm, in elk geval een stuk vroeger dan bij de VVC).
    Steptronic schakelt dan bliksemsnel een versnellingske hoger (sneller dan je manueel ooit voor elkaar krijgt volgens mij) en nodigt echt uit tot vééél te snel rijden; daarom ben ik daar tegenwoordig een beetje voorzichtig :? mee...
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » di aug 23, 2005 6:21 pm

    ...(rode zone begint denk ik al bij 6000 rpm, in elk geval een stuk vroeger dan bij de VVC).

    Bij mijn MPI-tje bij 6750 rpm, dus....
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten