Olie temperatuur
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Olie temperatuur

    door D.B.C. » za mei 04, 2013 10:05 am

    Ik hou de temperatuur van de olie altijd nauw in de gaten en wat mij op valt is dat mijn olie nooit boven de 100 graden uit komt volgens mn meter. Dat deed ie ook al niet bij mn vorige F.
    Ik had 1 uitzondering en dat was met de HGF.

    Nu word er altijd gezegd van dat je de motor goed warm moet laten worden voordat je hem open trekt, maar bij mij komt ie nooit boven de 100 graden, is dat wel warm genoeg?

    Ik weet dat de olie bij sommige mensen makkelijk 120 tot 150 graden word, maar dacht ook dat er een verschil zat in MKI en MKII met olietemperatuur meter.

    Ik rijdt relatief altijd rustig en kom nooit boven de 5000 toeren, maar wat als ik hem wel wil open trekken naar de max, is die 100 graden dan genoeg? En kan de olie dan in eens heter worden? en is dat erg? Ik heb al een HGF gehad en zit echt niet te wachten op een nieuwe, dus ben ik erg voorzichtig.

    Groeten
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    hubertschilder
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 109
    GeregistreerdCOLON vr nov 30, 2012 10:05 am
    WoonplaatsCOLON Monnickendam

    Re: Olie temperatuur

    door hubertschilder » za mei 04, 2013 10:16 am

    Mij is verteld dat je niet al te veel waarde moet geven aan je olie temperatuur meter.

    Die zou niet kloppen.

    Die van mij geeft meer aan dan die van Amnon, terwijl we allebei een Trophy hebben.

    Nu gaat die temperatuur bij mij vaak over de 120 heen, maar dan ben ik wel aan het gassen.... :mrgreen:

    Als ik gewoon rustig rijdt, duurt het heel lang voordat deze boven de 100 komt.

    Misschien moet je je karter eens meten met een infrarood meter?
    MGF Trophy 160, nr 17/55, Trophy Black
    Cold airfeed, Custom IAT sensor, ZandF stage1&2, Flowed head, Race camshaft
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Olie temperatuur

    door ttdesign6 » za mei 04, 2013 11:11 am

    Alleen bij flink gassen bereikt mijn temp. de 120 graden zoiets. Anders altijd rond de 100 graden.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Los
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 320
    GeregistreerdCOLON di sep 04, 2012 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt

    Re: Olie temperatuur

    door Los » za mei 04, 2013 11:36 am

    Bij normaal gebruik en snelheden tot ongeveer 130 km/u komt mijn meter in de buurt van de 130 graden.
    Rustig rondtoeren geeft ongeveer 110 graden aan.
    Verder doorgassen geeft geen extra verhoging.
    Temperatuur wordt na ca. 10 km. bereikt.
    MGF 1.8i steptronic 2001, Anthracite
    Landrover Freelander 2 2.2 TD S 2008 Santorini Black

    4frF
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    Olie temperatuur

    door Remieme » za mei 04, 2013 12:25 pm

    MK1 zit rond 100gr, MK2 rond 120gr bij normaal gebruik. Verschil zit in de sensor. Iets met weerstandje ofzo. MK1 zou temp beter moeten weergeven.
  • brusten
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1397
    GeregistreerdCOLON zo apr 14, 2013 10:20 pm

    Re: Olie temperatuur

    door brusten » ma jul 08, 2013 11:33 pm

    als ik het goed begrijp is 120° a 130° bij mkII dus eigenlijk normaal want ik heb deze temp constant.
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Olie temperatuur

    door Rob » ma jul 08, 2013 11:44 pm

    Mijn olie komt normaliter ook niet hoger als 100 graden bij normaal rijden.
    Begrijp me niet verkeerd maar als je nooit boven de 5000 rpm komt waarom heb je dan een F?
    Je mist m.i. alle fun :lol:
    Alleen bij hoge autobaan snelheden > 160 km/h en extreem sportief rijden wordt hij ca 120 graden.
  • brusten
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1397
    GeregistreerdCOLON zo apr 14, 2013 10:20 pm

    Re: Olie temperatuur

    door brusten » ma jul 08, 2013 11:49 pm

    bij 80km/h staat de meter al op 120° hoor
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Olie temperatuur

    door Rob » ma jul 08, 2013 11:55 pm

    De verschillen tussen de verschillende F's TF's kunnen groot zijn, het gaat ook niet om de exacte waarde, daarvoor zijn de meters veel te onnauwkeurig. als je bij 80 al op 120 graden zit kom je bij hogere snelheden al gauw op 150 of zo. Het is meer een richtlijn, als het erg gaat afwijken van wat je gewend bent zonder aanwijsbare reden moet je je pas zorgen gaan maken
  • AdT
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 83
    GeregistreerdCOLON di jun 07, 2011 10:25 pm
    WoonplaatsCOLON Blaricum

    Re: Olie temperatuur

    door AdT » di jul 09, 2013 9:56 am

    Op mijn reis naar Spanje met meestal 140 kmpu en 4000tpm stond de meter iets boven de 120 graden.
    Bij mooie binnenwegen met veel bochten en flink doorhalen :dancing)) was dat hetzelfde.
  • brusten
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1397
    GeregistreerdCOLON zo apr 14, 2013 10:20 pm

    Re: Olie temperatuur

    door brusten » di jul 09, 2013 11:55 am

    ik zie dat we allebei van hetzelfde bouwjaar zijn :lol: dus ik vermoed dat jij al langer dan mezelf met de mgf rijd. is dit je eerste mg of had je er reeds meerdere? ivm met de olietemp in mijn f blijft die zowat constant tss 120 a 130 of ik nu 80 of 140 rij maakt niet veel uit. korte sprintjes of eventjes doorgassen brengen daar totaal geen verandering in. rij met half synthetische olie 10W40 valvoline. wat doe jij erin?
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Olie temperatuur

    door Rob » di jul 09, 2013 8:54 pm

    @Danny, Ik rij pas sinds 3 jaar een F en ja het is nog steeds mijn eerste. Ik kom dus ook pas kijken ten opzichte van anderen hier op dit forum.
    Eigenlijk heb ik de auto voor mijn vrouw gekocht toen onze dochter onze MX5 "plette".
    Ze zag hem staan en wou hem perse hebben, ik heb nog geprobeerd haar op andere gedachten te brengen omdat ik slechte ervaringen had met een Rover 3500 vandenplas die wij jaren daarvoor hadden gereden.
    Het F virus had mij snel te pakken en nu rijdt zij in mijn auto en ik in de hare.
    Om terug te komen op je olietemp. Als je deze wat hoger wil hebben wil ik wel even in je F rijden :lol:
    10W40 is prima heb ik ook, bij mij zit synthetische olie in maar dat heeft mijn garage bij de laatste beurt gedaan.
  • Avatar gebruiker
    hubertschilder
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 109
    GeregistreerdCOLON vr nov 30, 2012 10:05 am
    WoonplaatsCOLON Monnickendam

    Re: Olie temperatuur

    door hubertschilder » di jul 09, 2013 9:08 pm

    Tja, die temperatuur kan aardig oplopen.

    Ik was laatst wat rondjes aan het rijden in Spa, en daar kreeg ik mijn olie temperatuur ruim over de 150, totdat zelfs mijn olie lampje ging branden.... Die werkt dus ook. :mrgreen:

    Ik heb toen rustig uitgereden, en de auto een tijdje startionair laten draaien, en toen de temperatuur weer onder de 150C kwam ging deze weer uit. Alles doet het nog gelukkig :D
    MGF Trophy 160, nr 17/55, Trophy Black
    Cold airfeed, Custom IAT sensor, ZandF stage1&2, Flowed head, Race camshaft
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Olie temperatuur

    door Bruno » di jul 09, 2013 9:13 pm

    Een F heeft een oliekoeler nodig, eens je op circuit rijdt ! Op Zolder rij je een F na 3 toeren al in het rood.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    Olie temperatuur

    door Superboer » di jul 09, 2013 11:33 pm

    Mijn vorige F was een MK2 en bij deze schommelde de olietemperatuur altijd rond de 120 graden.
    Mijn huidige F is een MK1 en bij deze bedraagt de olietemperatuur circa 100 graden.
    Schijnt voor beide versies de gebruikelijke temperatuur te zijn, zo lees ik hier.
    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten