Rook? Brandlucht?
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    Rook? Brandlucht?

    door Johan V » vr maart 26, 2004 10:51 am

    Net stapte ik uit, en haalde wat uit de kofferbak....
    Rook ik een brandlucht, en zag ik een beetje rook uit de motorruimte komen, volgens mij een beetje van onderaf, want het kwam ook een beetje uit de luchthapper aan de rechterkant... :?
    Het was voor het eerst dat ik dat zag... :(

    Wat moet ik me daar nou bij voorstellen???

    Had wel een halfuurtje daarvoor het oliepeil gecontroleerd....
    Overigens lust ie volgens mij wel een slokkie olie ook.... :?
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr maart 26, 2004 11:10 am

    Eerste reaktie: defekte koppakking, check het koelvloeistofpeil.

    Wanneer de koppakking (join de culasse in 't Algemeen Vlaams) erdoor gaat is dit dikwijls langs de rechterkant, vooraan van het motorblok. Je krijgt dan een stoomontwikkeling (geen rook) die ontsnapt langs de openingen in het kofferdeksel en langs de rechter (passagiers) luchtinlaat.

    Het was voor het eerst dat ik dat zag...

    Euhm.... houden zo. Waarschijnlijk zie je dit geen 2de keer meer.... of 't zou zo een 40.000km later moeten zijn.

    Had wel een halfuurtje daarvoor het oliepeil gecontroleerd....
    Overigens lust ie volgens mij wel een slokkie olie ook....

    Heeft weinig met m'n vorige diagnose te maken.... schakel hiervoor misschien eens over naar een andere olie: 5W ipv. 0W
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr maart 26, 2004 11:12 am

    Shit JohanV... net ontdekt dat jij dit gepost hebt.

    't Zit je niet echt mee hé
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » vr maart 26, 2004 11:21 am

    Net koelvloeistof nagekeken (is toch dat doorzichtige vat naast het oliepeil stokje?) en dat staat nog precies op de helft, en zo stond het -dacht ik- een week geleden ook.....maar dat weet ik niet precies......

    Waar moet ik nu op letten???
    Wat kan ik nog meer doen om een goede diagnose te stellen??? :(
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Gast

    door Gast » vr maart 26, 2004 11:39 am

    Leg eens een stuk karton onder je auto 's nachts om te kijken of de motor ergens olie lekt.

    Een andere mogelijkheid is het schoonspuiten van het blok aan de onderkant en dan een stuk rijden, waarna je weer gaat kijken waar er olie of aanslag is ontstaan.

    Als het olie verbruikt kun je wat andere oliesoorten gebruiken, ik heb op het engelse forum gelezen dat sommigen zijn teruggegaan naar semi-synthethische olie.

    Johan
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » vr maart 26, 2004 11:44 am

    Dus het hoeft niet per definitie de koppakking te zijn?

    Zou ik dan het koelstofvloeitof niveau echt snel moeten zien dalen??

    Want het kan idd ook olie zijn wat op het blok lekt, waardoor ie gaat stomen, en stinken.....

    Kan ik er straks wel mee rijden???
    Wat moet ik dan HEEL GOED in de gaten houden??
    Koelvloeistof temp., het peil in gaten houden?
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr maart 26, 2004 12:04 pm

    Goed !!! 't water is niet echt gezakt, dat is al een hele opluchting.

    Als je de volgende maal gaat rijden:
    - check opnieuw het vloeistofpeil en laat dsnoods het zwarte gril en plaatsjes systeem thuis liggen. Dan heb je direkt zicht op het expansievatje. Check eveneens of de stop goed sluit op het vatje.... er moet immers druk opgebouwd worden (maar niet TE veel) in het systeem.
    - Tijdens het rijden kijk je regelmatig in de achteruitkijkspiegel... 't Is immers achter je dat het kan gebeuren.
    - Tijdens het rijden laat je de verwarming opstaan.... een teken is bvb. het wegvallen van de warme luchtstroom.
    - Stop regelmatig om het vatje eens te controleren.... er mag vloeistof ingepompt worden, maar het mag niet staan koken !!!
    - Let erop dat de voorste radiatorfan wel aanslaat als dat nodig zou zijn.

    Zoals eerder gemeld... er is een veschil in geur tussen rook en verdampende koelvloeistof.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » vr maart 26, 2004 1:51 pm

    Heb je misschien een lekke olieslang die op een heet deel staat te lekken. Ik heb dit wel eens gehad met een andere auto.

    Johan
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr maart 26, 2004 2:15 pm

    Of ben je gewoon door een (grote) plas of andere troep gereden alvorens te parkeeren ?
    Building >200BHP K-series
  • Gast

    door Gast » vr maart 26, 2004 3:00 pm

    Hij lekt olie, dat is inmiddels zeker.....

    Het zijn geen hele plassen maar er ligt een klein plasje olie onder de auto als ie een halfuurtje stilstaat.

    En het komt van bovenaf het blok uit.
    Er heeft net een MG-dealer naar gekeken, en hij -denkt- dat het een pakking is, van de VVC hupeldepup, of van een nokkenas huppeldepup....
    Het zal mij aan mijn reet roesten! Hij moet gemaakt worden!!

    Net gebeld met de verkoper, en ze zeggen dat ze het probleem snel gaan verhelpen.
    Er moet nog even gekeken worden wanneer ik terug kan met de MGF.

    Overigens kan ik waarschijnlijk wel rijden (naar de garage, alleen dus het noodzakelijke) zolang ik het oliepeil maar in de gaten hou, dus af en toe stoppen, het is niet anders.... :cry:

    Ondanks dit (en wat andere dingetjes in het begin) ben ik nog steeds verliefd.....dus.... :D

    Ik hou jullie op de hoogte bedankt voor de reacties!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr maart 26, 2004 3:06 pm

    vaak lekt bij een F het kleppendeksel. Dit moet bij de 1e beur aangedraaid worden maar triest genoeg vinden veel dealers het kennlijk een te grote moeite de kap open te maken.....

    Was bij mij ook, aandraaien heeft het verholpen.
    Building >200BHP K-series
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » vr maart 26, 2004 3:17 pm

    Vertel, vertel!!!!

    Want dan ga ik zo nog sleutelen....

    Heb je een plaatje, wan ik precies moet aan draaien??? (ik word ineens vrolijk!!!)
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr maart 26, 2004 3:35 pm

    * klemmen kap los
    * kap terug vouwen en met touwtje vast zetten
    * Stoffen bekleding eruit pakken
    * Isolatie schuim eruit pakken
    * plaat eraf welke de motorruimte afdicht (tig dop 10 boutjes, schroefboormachine bij de hand :) )

    * 2 kruiskoppen losdraaien en plaatje van bovenkant blok eraf zodat je de bougiekapjes ziet.

    Dan zijn het de 10 tot 15 boutjes (dop 8 ?) welke in de bovenkant van het blok zitten (= kleppendeksel):

    Afbeelding

    Maar als je geen olie tussen het kleppendeksel en de cilinderkop of langs deze boutjes ziet moet je het niet aan gaan draaien hè, en vast is vast !

    Is fluitje van een €-cent !


    Suc6
    Building >200BHP K-series
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » vr maart 26, 2004 3:49 pm

    Ik had er eigenlijk net zin in..... :D

    Maar ik krijg net een telefoontje van de verkopende dealer (waar ie over 1,5 week toch al naartoe moest voor wat garantie puntjes, en het vervangen van de distr. snaren) dat we 'm morgen kunnen brengen, en we krijgen een leen-auto (onze daar ingeruilde Twingo, leuk ruilen we 'm tijdelijk weer ff om) mee....

    DUS!!! Ik ga nu maar ff niet sleutelen, ik heb het wel aan ze doorgegeven, zodat ze er iig naar kunnen kijken.....
    Maar dan wordt gelijk alles gedaan, gelukkig.....

    Bedankt voor je snelle reactie Sander!
    Maar gelukkig komt het nu zeker goed.....
    (als ik ga sleutelen is niets zeker... :D )
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr maart 26, 2004 3:54 pm

    in de verhouding tussen mij en mijn dealer is dit net andersom :D
    Building >200BHP K-series

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten