Start problemen
  • Sergiosios
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 267
    GeregistreerdCOLON vr mei 13, 2011 7:45 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    Start problemen

    door Sergiosios » ma apr 08, 2013 4:50 pm

    Zoals sommigen misschien al weten net eerste zomerse rit achter de rug.
    Kleine 120km met leuke bochten en landelijke wegen. Rit verliep super.
    Alleen op de terug weg deed zich een klein probleem op.

    -Gas klom in de vrij naar zo'n 3 á 4 duizend touren.
    -Zwarte walm uit de uitlaat en erg onregelmatig lopen

    Nu staat hij thuis en wilt hij niet meer starten.
    Vanalles is al gecontroleerd en vervangen ik zal het even opsommen:
    Olie - voldoende
    Koelvloeistof - nog altijd evenveel
    Temperaturen waren ook oke
    Er branden geen gekke lampjes
    Spanning - werkt
    Benzinepomp - werkt
    Verdere benzine druk ook aanwezig direct bij contact.
    Bougies - vervangen en getest op vonken.
    Rotor kapje en ontstekings kabel vervangen (occasion)

    Afbeelding


    Rotor arm tijdelijk vervangen (occasion)
    Afbeelding
    (links nu / rechts oud)

    Volgens toen ik de kabel van de bobine ging controlen constateerde ik dit
    Afbeelding

    De kabel was bij de verbinding naar de bobine zo porreus geworden dat deze waarscheinlijk gebroken is. Maar ook dit verhielp het probleem helaas niet na het vervangen.
    Toen heb ik een andere bobine geprobeerd wat ook geen succes bleek te zijn.

    Lambada sonde misschien nog? Dat dit ook de zwarte rook verklaard

    Hier nog even een video met een geluid dat ik niet kan plaatsen, en hopelijk meer verteld.
    Vanaf 6sec. goed luisteren. ( dit geluid word gemaakt door de stekker die je rechts onder de letters injection ziet. )
    Link: http://www.youtube.com/watch?v=64wFWe3JlMU

    Geluid van start verzoek:
    http://www.youtube.com/watch?v=tfmyf0FYlxg

    HELP?
    MGF 1.8mpi 1997 BRG 1997™
    Far from factory standard
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    Re: Start problemen

    door Kevin » ma apr 08, 2013 5:07 pm

    Video is privé geeft youtube aan...
  • adaerts
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 337
    GeregistreerdCOLON di jul 05, 2011 2:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt Limburg Nederland

    Re: Start problemen

    door adaerts » ma apr 08, 2013 5:09 pm

    Werkt de benzinepomp?
    En bij starten lijkt het of de accu bijna leeg is, startmotor gaat langzamer draaien.
    Laatst bijgewerkt door 1 op adaerts, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Sergiosios
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 267
    GeregistreerdCOLON vr mei 13, 2011 7:45 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    Re: Start problemen

    door Sergiosios » ma apr 08, 2013 5:09 pm

    Kevin schreefColonVideo is privé geeft youtube aan...


    Gelijk gewijzigd, dit was een foutje in de settings. Nu zou deze het moeten doen.
    Bedankt! thumbsup
    MGF 1.8mpi 1997 BRG 1997™
    Far from factory standard
  • Sergiosios
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 267
    GeregistreerdCOLON vr mei 13, 2011 7:45 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    Re: Start problemen

    door Sergiosios » ma apr 08, 2013 5:10 pm

    adaerts schreefColonWerkt de benzinepomp?


    Benzine pomp werkt
    MGF 1.8mpi 1997 BRG 1997™
    Far from factory standard
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    Re: Start problemen

    door Kevin » ma apr 08, 2013 5:14 pm

    Ergens een zekering gesprongen nadat de kabel kapot is gegaan?
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Start problemen

    door Carl » ma apr 08, 2013 5:44 pm

    Bon,
    ervanuitgaand dat je inderdaad een vonk hebt en een werkende benzinepomp (dit kan je ook merken aan het geluid bij het maken van contact) Zou het probleem bij de injectie kunnen liggen.

    Heb je een benzinegeur aan de uitlaat na de startpoging?
    De lambdasonde enzo kan je gerust uitsluiten aangezien deze niet werkend moet zijn om te starten.
    Zonder krukassensor heb je gewoon geen vonk.

    Een mogelijk scenario is dat de ecu beschadigd is geraakt door de defecte kabel bij de ontsteking en dat daardoor de injectie niet goed meer werkt. Uiteraard is het ook mogelijk dat je verbindingen met de injectoren niet goed zijn. Het kan ook zijn dat de bobijn defect is.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Start problemen

    door Bruno » ma apr 08, 2013 6:18 pm

    Onregelmatig lopen en niet starten kan dikwijls wijzen op verkeerde bougies. Jammer dat ik het je de laatste keer niet heb getoond op één van de racers met verschillende bougies en de symptomen. Heb je de juiste bougies ? De verkeerde en hij start gewoon niet, of loopt heel slecht.
    Haal ze er even uit na het starten, ze zullen wel helemaal nat zijn, dus starten zit er dan ook niet meer in !
    En als ze alle 4 nat zijn, weet je ook dat er een benzine inspuiting is. Oorzaak is dan waarschijnlijk ontsteking.
    In volgorde van checken :
    - bougies
    - rotor (is de 2de handse wel ok ?)
    - rotorkap ( " )
    - bougiekabels
    - bobijn

    om dan vervolgens sensoren te bekijken...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Start problemen

    door schrokke » ma apr 08, 2013 8:17 pm

    Sergiosios schreefColonHier nog even een video met een geluid dat ik niet kan plaatsen, en hopelijk meer verteld.
    Vanaf 6sec. goed luisteren. ( dit geluid word gemaakt door de stekker die je rechts onder de letters injection ziet. )
    Link: http://www.youtube.com/watch?v=64wFWe3JlMU


    Dat geluid komt van uw stepper, die zit waarschijnlijk vast in de volledig open stand. Daardoor krijg je dat verhoogd stationair toerental, de ECU schakelt telkens de injectie uit boven de 3500tr/min en daarna terug in om de motor draaiend te houden. Het geeft wel een verhoogd onstabiele motorloop bij gas los.

    Normaal zou dit geen startprobleem mogen geven, maar je weet maar nooit. Ik zou als eerste de stepper demonteren en los(werkend) maken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Sergiosios
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 267
    GeregistreerdCOLON vr mei 13, 2011 7:45 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    Re: Start problemen

    door Sergiosios » ma apr 08, 2013 8:45 pm

    Bruno schreefColonOnregelmatig lopen en niet starten kan dikwijls wijzen op verkeerde bougies. Jammer dat ik het je de laatste keer niet heb getoond op één van de racers met verschillende bougies en de symptomen. Heb je de juiste bougies ? De verkeerde en hij start gewoon niet, of loopt heel slecht.
    Haal ze er even uit na het starten, ze zullen wel helemaal nat zijn, dus starten zit er dan ook niet meer in !
    En als ze alle 4 nat zijn, weet je ook dat er een benzine inspuiting is. Oorzaak is dan waarschijnlijk ontsteking.
    In volgorde van checken :
    - bougies
    - rotor (is de 2de handse wel ok ?)
    - rotorkap ( " )
    - bougiekabels
    - bobijn

    om dan vervolgens sensoren te bekijken...



    Bedankt voor je snelle reactie!
    -Gisteren nog de bougies schoon gemaakt en vandaag waren ze weer even zwart.
    Afbeelding
    Ze waren allen wat nat maar de 3e net iets meer.
    Ik heb de onderdelen provisories even uitgewisseld met die van de andere (HGF) motor omdat ik daarvan weet dat deze delen nog in werking waren. Om naderhand te wisselen tegen nieuwe.
    -Alle bougiekabels ook even gecontroleerd en voorzien van wat contactspray.
    -Bobijn op de zelfde manier getest.


    @Carl
    Er is benzine geur aanwezig aan de uitlaat na een start poging. Vanmiddag starte hij bijna maar dan slaat hij af alsof hij verzuipt. En op gas reageerde hij dan ook niet.

    Voor de zekerheid nog even een andere ecu aangekoppeld (mpi) ook dit gaf geen verschil.

    Ik vermoed zelf iets met de injectie maar zou niet precies weten wat het is.
    MGF 1.8mpi 1997 BRG 1997™
    Far from factory standard
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Start problemen

    door Carl » ma apr 08, 2013 10:14 pm

    Als je een andere ECU probeert dan heb je het fenomeen dat hij even aanslaat en direct terug stilvalt, dat komt omdat de ecu en de alarmmodule niet gematched zijn.
    Is dit het geval bij de andere ecu dan mag je er zeker van zijn dat de ene ECU defect is.
    De oplossing is in dit geval de reserve ecu terug te matchen met een T4 (of compatibel systeem), ofwel de bijhorende alarmmodule met bijhorende afstandsbedieningen van de reserve ecu monteren.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Carl, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Start problemen

    door ttdesign6 » di apr 09, 2013 9:33 am

    En waar komt de zwarte rook dan vandaan eens de auto draait en wegrijdt? Dit was ook wel heel opvallend.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Start problemen

    door Carl » di apr 09, 2013 11:52 am

    Zwarte rook wijst normaal op roetvorming, dus een extreem tekort aan lucht.

    Je hebt toch niet plots een verstopping van je luchtfilter?
    Extreem door een hele diepe plas of sloot gereden (waden noemen ze dat bij 4x4's ) of plots een buis die toegeknepen is?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Start problemen

    door camiel456 » di apr 09, 2013 12:10 pm

    Nou, water lag er niet zondag, dus dat zal t niet zijn.
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Sergiosios
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 267
    GeregistreerdCOLON vr mei 13, 2011 7:45 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    Re: Start problemen

    door Sergiosios » di apr 09, 2013 2:10 pm

    Ik vermoed dat het een kapotte steppermoter is. Toen we de lucht buis van de gasklep afhalden en dicht knepen wou hij bijna starten. Maar sloeg gelijk weer af. Vanavond even verder uitpluizen. Ideën zijn welkom. Bedankt voor alle tips zover allen!
    MGF 1.8mpi 1997 BRG 1997™
    Far from factory standard

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten