Dagrijverlichting
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Dagrijverlichting

    door Mr. Dj M. » vr apr 05, 2013 11:04 pm

    Aangezien mijn auto geen mistlampen heeft en ik deze ook niet echt nodig vind, ben ik op zoek naar een mooie set dagrijlampen. Alles moet wel gewoon OEM lijken.

    Alleen kan zo'n set altijd gewoon gemonteerd worden en kan de set bijvoorbeeld op de stadslicht stand aangesloten worden, zonder problemen te krijgen bij de APK?

    Zo vond ik o.a. deze set op Ebay KLIK

    Afbeelding

    Een optie?
    Afbeelding
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Dagrijverlichting

    door Rob » za apr 06, 2013 12:43 am

    Zolang de voorziening werkt is APK geen probleem.
    Op het stadslicht aansluiten kan maar zou ik niet doen, dan moet je licht alsnog aanzetten.
  • Avatar gebruiker
    Mykel
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 168
    GeregistreerdCOLON vr jul 22, 2011 11:39 pm
    WoonplaatsCOLON Schwalmtal (Duitsland)

    Re: Dagrijverlichting

    door Mykel » za apr 06, 2013 7:17 am

    Op mijn F zijn de dagrijlampjes geschakeld via een omschakelrelais. Pin 30 krijgt stroom van het contactslot (pos 2) en via pin 87a zijn de lampjes angesloten. Pin 86 gaat naar grond en pin 85 is verbonden met de instrumentenverlichting, zodat de DRL uitgeschakeld worden als het normale licht aan gaat.

    Dit is conform met de ECE voorschriften, DRL auto inschakelen als het auto rijdt, auto uitschakelen als normale verlichting gebruikt wordt.
    MGF: bouwj 1997, 290tkm (!), BRG HAM, zwart leer
    MGTF: bouwj. 2004, rechtsstuur, Monogram Spectre, zwart leer, Chrome en Sports Pack
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Dagrijverlichting

    door Rob » za apr 06, 2013 12:05 pm

    Mykel schreefColon
    Dit is conform met de ECE voorschriften, DRL auto inschakelen als het auto rijdt, auto uitschakelen als normale verlichting gebruikt wordt.



    Dan vrees ik toch dat jouw auto de enige is die aan de ECE voorschriften voldoet. Ik ken geen enkele autofabrikant die de DRL uitschakeld bij ingeschakeld dimlicht. Bij mijn weten doet alleen Audi de DRL dimmen bij dimlicht en gebruik van de richtingaanwijzer.
    Bij mijn Lexus blijft de DRL in ieder geval gewoon branden bij dimlicht.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Dagrijverlichting

    door Tukker » za apr 06, 2013 12:11 pm

    Volgens mij is dit afhankelijk van waar de lamp is geplaatst, vormt het één lichtpunt met het dimlicht dan mag het blijven branden.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Dagrijverlichting

    door Mr. Dj M. » za apr 06, 2013 1:33 pm

    Tukker schreefColonVormt het één lichtpunt met het dimlicht dan mag het blijven branden.


    Dat dacht ik ook, maar er zijn wel uitzonderingen op de weg die de regel ontkrachten. Kijken we bijvoorbeeld naar de Megane, dan heeft de Gt(line) de dagrijverlichting onder in de bumper en is het niet aanééngesloten met de koplampen....

    Het mooiste zou ik het hoe dan ook vinden, als de dagrijverlichting met de achterlichten samen kan branden. Als het echt licht is, dan hoeft het van mij niet te branden en is het wat donkerder, dan kan je langer met de led verlichting blijven rijden. Alleen is het APK waardig?

    Hebben jullie overigens een idee of deze set gaat passen en mooi aanluit op het mistlamp gat?
    Afbeelding
  • adaerts
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 337
    GeregistreerdCOLON di jul 05, 2011 2:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt Limburg Nederland

    Re: Dagrijverlichting

    door adaerts » za apr 06, 2013 4:23 pm

    Wij hebben gisteren een splinternieuwe Citroen C1 gehaald en daarvan gaat de dagrijverlichting uit zodra het stadslicht en/of dimlicht wordt aangezet.
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Dagrijverlichting

    door Mr. Dj M. » za apr 06, 2013 8:21 pm

    Ja de C1 en Ds3 doen dat inderdaad (Ds4?) en dat is ook de regel dacht ik, zij het dat ik wel uitzonderingen op die regel kan benoemen....
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Dagrijverlichting

    door Tukker » za apr 06, 2013 10:10 pm

    Mr. Dj M. schreefColon zij het dat ik wel uitzonderingen op die regel kan benoemen....


    Klopt maar die hebben dan wel een type goedkeuring en die heb je niet op de MG. :(


    Het zijn van de wazige regels net als bij motoren, bij de ene krijg je een bon om dat hij 90dB produceert terwijl de ander 100 dB mag maken.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    Re: Dagrijverlichting

    door Andros » za apr 06, 2013 11:22 pm

    Ben ik nou de enige die die dingen zwaar niet nuttig vind? Elke auto is voorzien van normaal licht en groot licht en ik rij altijd gewoon met licht op. Ben daardoor zichtbaar, zowel overdag als 's nachts. Waarom zou ik de boel gaan aanpassen met extra dagrijverlichting? Da's toch gewoon dubbelop?
    De nachtspotter!
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Dagrijverlichting

    door Rob » za apr 06, 2013 11:45 pm

    Daar heb je wel gelijk in Andros, voor mij hoeft het ook niet zo nodig.
    Als je veiligheidstechnisch gaat kijken is overdag verlichting beter.
    Volvo gebruikte hierom al jaren de standaard verlichting ook overdag. Dit was vooral bij de oudere modellen wel een extra aanslag op je accu. LED's gebruiken maar weinig vermogen vandaar dat iedereen overstapt op de DRL die wij nu kennen.
    Op een F vind ik DRL eigenlijk niet zo mooi passen maar dat is een kwestie van smaak.
    Op een TF staat het m.i. al beter afhankelijk van de uitvoering (niet van die Sjonnie LED stripjes) . Aan de andere kant begrijp ik best dat als je twee uitsparingen in je voorbumper hebt dat je er ook iets mee wil doen.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Dagrijverlichting

    door Tukker » zo apr 07, 2013 12:17 am

    Andros schreefColonBen ik nou de enige die die dingen zwaar niet nuttig vind? Elke auto is voorzien van normaal licht en groot licht en ik rij altijd gewoon met licht op. Ben daardoor zichtbaar, zowel overdag als 's nachts. Waarom zou ik de boel gaan aanpassen met extra dagrijverlichting? Da's toch gewoon dubbelop?


    Probleem is dat als je de lampen van de F gebruikt er een moment komt dat ze dof worden. :( Ik rij 99% overdag en heb dus geen koplampen nodig.
    Met daglampen kan ik overdag licht voeren zonder het risico dat hij volgend jaar niet door de keuring komt.


    Ik wil dan ook een oplossing die niet het uiterlijk van de auto veranderd. :)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Dagrijverlichting

    door Carl » zo apr 07, 2013 11:04 am

    DRL in scandinavië hebben zeker nut.

    Bij ons op een klare dag of in nog zuidelijker gedeeltes zijn ze belachelijk.
    's winters kan ik het begrijpen, 's zomers is het voeren van lichten idioot, wet of geen wet.

    Op een (bijna) classic car ( F) ga je toch geen DRL steken?
    Als je een moderne auto met veel snufjes wil dan moet je een moderne auto met veel snufjes kopen, simpel als dat.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    Mykel
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 168
    GeregistreerdCOLON vr jul 22, 2011 11:39 pm
    WoonplaatsCOLON Schwalmtal (Duitsland)

    Re: Dagrijverlichting

    door Mykel » zo apr 07, 2013 1:56 pm

    Rob schreefColonDan vrees ik toch dat jouw auto de enige is die aan de ECE voorschriften voldoet. Ik ken geen enkele autofabrikant die de DRL uitschakeld bij ingeschakeld dimlicht. Bij mijn weten doet alleen Audi de DRL dimmen bij dimlicht en gebruik van de richtingaanwijzer.
    Bij mijn Lexus blijft de DRL in ieder geval gewoon branden bij dimlicht.


    Rob, er is een verschil tussen DRL die als standaard zijn ingebouwd of retrofits. Voor vanaf fabricatie aanwezige lichten gelden andere voorschriften, maar voor onze MGF / TF is er alleen de regel ECE 87/48. Jammer heb ik dit slechts op Duits:
    Nachrüstung nach R87 / R48
    Entsprechend der ECE-R48-Regelung sind bei der Montage separater Tagfahrleuchten einige Bestimmung bezüglich des Montageortes und der Funktionsweise zu beachten:
    Montageort: Fahrzeugfront
    Abstand vom Boden: mindestens 250 mm, maximal 1500 mm
    Abstand zwischen den Leuchten: mindestens 600 mm
    Abstand zwischen Fahrzeugaußenkanten und Tagfahrleuchten: maximal 400 mm
    Tagfahrleuchten müssen sich bei Aktivierung des Abblendlichtes automatisch abschalten und dürfen nicht zusammen mit dem Stand-, Abblendlicht oder Fernlicht leuchten (Ausnahme: Lichthupe).
    Die Leuchten müssen eine (E)-Nummer und die Bezeichnung RL tragen.
    MGF: bouwj 1997, 290tkm (!), BRG HAM, zwart leer
    MGTF: bouwj. 2004, rechtsstuur, Monogram Spectre, zwart leer, Chrome en Sports Pack
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Dagrijverlichting

    door Mr. Dj M. » wo mei 22, 2013 3:29 pm

    Wat denken jullie hiervan (wat de looks betreft):

    Afbeelding

    http://dx.com/p/10w-1-led-800-lumen-300 ... -26v-94138

    Een set mooie lenzen, wat denk ik mooi aansluit bij de lenzen van de koplampen.
    Afbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten