BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1
Rijhoogte en pingelen
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    Rijhoogte en pingelen

    door Bart-Jan » zo aug 14, 2005 12:29 pm

    Hallo,

    Ik ben nieuw op dit forum, dus ik zal mij even voorstellen:
    Mijn naam is Bart-Jan Zwart en ik woon in het hoge noorden van Nederland; vlakbij Groningen. Sinds een aantal maanden heb ik een MGF VVC uit '96. Hoewel de auto bij de proefrit goed 'voelde', bleken er heel wat gebreken aan te zitten. De grootste daarvan was een scheef voor subframe. Ik heb dit probleem opgelost door een 2e-hands subframe te kopen, compleet met wielophanging en vering er aan vast. Zodoende kon ik de boel snel overzetten en had ik meteen een nieuwere voorkant. Dat kwam nl. van een MGF uit 2000 en had slechts 33.000 km op de teller, in tegenstelling tot mijn 160.000 km...

    Nadat ik het geheel omgebouwd had en de auto netjes weer op zijn goede rijhoogte heb gezet, zoals beschreven op Dieter's site, blijkt dat de voorkant van de auto goed staat, maar dat de achterkant veel te laag staat. Zelfs na vele ritten verandert deze scheefstand niet. Weet iemand misschien wat het probleem is? Verouderen de veerbollen misschien zodat je ze allemaal tegelijk moet vervangen? of zou ik iets verkeerd hebben gedaan bij het vullen? Het systeem is immers vrijwel helemaal leeg geweest omdat de slangen afgekoppeld moetsen worden.

    Een geheel ander probleem is de volgende:
    Ik ben net terug van een vakantie in de Alpen. Heerlijk touren en soms scheuren met de F over de bergpassen! Het opvallende is dat de auto erg vaak pingelt rond de 2500 toeren, zelfs met weinig gas geven. De remedie is dan een versnelling terug schakelen en meer toeren maken, maar de klopsensoren zouden het pingelen toch helemaal moeten voorkomen? Ik heb zelfs benzine met een octaangehalte van 98 geprobeerd, maar dat hielp helemaal niets. Ook de temperatuur was niet te hoog; koelvloeistof normaal en olie rond de 90 graden Celcius. Zouden mijn klopsensoren misschien stuk zijn? Of kan het iets zijn in het motormanagement?

    Alvast bedankt!
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » ma aug 15, 2005 11:23 am

    Volgens mij heeft de F helemaal geen klopsensor :?:
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma aug 15, 2005 12:39 pm

    Jupilerman schreefColonVolgens mij heeft de F helemaal geen klopsensor :?:


    Nope... het zou niet mogen gebeuren. Omschrijf eens precies wat je bedoelt met "pingelen" ? Het kan nml geen pingelen zijn.

    Tussen de knuckles van het veersysteem en de hydragas units zitten opvul ringen. Deze ringen heffen veschillen (afwijkingen) op. In de fabriek worden de afwijkingen opgemeten en een setje ringen speciaal specifiek voor jou auto gemonteerd. Misschien heb je dus andere ringen nodig, afhankelijk van hoe scheef de auto staat. Misschien een stomme vraag maar je hebt toch wel een hydragas pomp gebruikt ?
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » di aug 16, 2005 2:51 pm

    Misschien een stomme vraag maar je hebt toch wel een hydragas pomp gebruikt ?

    En toen bleef het stil....

    Gebeurt het 'pingelen' nadat er sportief (ook o.a. op de motor remmen) gereden is geweest ?

    Verder moet ik de voorgangers gelijk geven, geen knocksensor in onze K-series engine.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • mrcarribean
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1069
    GeregistreerdCOLON ma maart 29, 2004 9:42 pm
    WoonplaatsCOLON vosselaar

    door mrcarribean » di aug 16, 2005 8:42 pm

    hey bart-jan

    wat betreft dat scheef staan van jou auto het is toch toevallig niet dat de veerbollen van vooraan gewisseld zijn met achteraan want dan krijg je ook zo'n effekt.

    voor het pingelen zou ik is nakijken of er nergens valse lucht word gezogen want dan krijgt de ecu een verkeerd signaal en gaat hij de ontsteking teveel vervroegen waardoor pingelen ontstaat of wat ook nog een mogelijkheid is dat het membraam binnen in de ecu stuk is maar dat komt zelden voor.

    grtjs
    mg metro man
    8) 8) 8)
  • Luc
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 2025
    GeregistreerdCOLON di feb 03, 2004 10:21 pm
    WoonplaatsCOLON Schiplaken (Hever)
    CONTACTCOLON

    door Luc » di aug 16, 2005 8:49 pm

    Voor de niet techneuten onder ons .... wat wordt er bedoeld met "pingelen" ?? :?
  • mrcarribean
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1069
    GeregistreerdCOLON ma maart 29, 2004 9:42 pm
    WoonplaatsCOLON vosselaar

    door mrcarribean » di aug 16, 2005 8:53 pm

    amai hoe moet ik dat uitleggen
    dan is het precies of dat er iets gaat openscheuren in je moter zo klinkt dat.
    geluiden uitleggen is niet mijn sterkste vak :oops: :oops:

    mg metro man
    :lol: :lol:
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di aug 16, 2005 9:00 pm

    De brandstof komt tot ontploffing als de compressie slag nog niet geheel afgelopen is, de motor werkt zichzelf dan tegen. Dit kwam vroeger voor als je benzine met een te laag octaan gehalte tankte en kan nu nog voorkomen bij motoren met erg veel compressie. Meteen een reden dat opgevoerde wagens beter 98 tanken en er octaan booster gebruikt wordt.
    Building >200BHP K-series
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » di aug 16, 2005 11:21 pm

    Tjonge-jonge! Bedankt voor zo enorm veel reacties; had ik niet zo snel verwacht. Geweldig!!! :D

    Ik weet bijna zeker dat het pingelen is dat ik hoor; ik heb jarenlang (en nog steeds) een Mini gereden met zeer hoge compressie (en andere aanpassingen). Die pingelt ook als hij erg heet wordt. Maar dat verwacht je dan ook van een opgevoerde motor op basis van een oud ontwerp en carburateur. Maar van een moderne 16 klepper met ECU verwacht ik dat eigenlijk niet; zeker niet, omdat de hele motor met alle toebehoren nog origineel is.

    Ik hoor het geluid alleen als de motor goed warm is en dan sportief gebruikt wordt. Het treedt alleen op als er flink vermogen gevraagd wordt van de motor en dus alleen rond de 2500 toeren. Maar ook in de bergen als de motor goed heet is en ik trek normaal op. Op de motor remmen gebeurt niet heel erg veel; bij sportief rijden hoort ook sportief remmen :wink:

    False lucht zou inderdaad iets kunnen zijn; er gaat een slangetje het inlaat spruitstuk in aan de achterkant; erg goed zichtbaar vanuit de achterklep; deze heeft een beetje speling, was mij eerder opgevallen. Daar zal ik eens verder naar kijken.

    Wat betreft de scheefstand: ik heb zeker een hydragas pomp gebruikt; het ding was zeer oud, maar functioneerde nog goed. Wat ik mij wel afvraag is of er misschien nog lucht in het systeem zit; ik heb begrepen dat er een soort klepje tussen de voor en achter bol zit. Als daar lucht doorheen is gekomen, zou dat misschien de lage stand van de achterkant kunnen veroorzaken? Ik heb voor het ontluchten de auto 3x opgepompt en leeg laten lopen, telkens met 15 minuten tussenpauze; het lijkt mij dat alle lucht er dan wel uit moet zijn, toch?

    De vulringen is wel een goed tip. Ik heb mijn oude subframe nog; ik zal eens kijken of ik de hoogte van de ringen kan meten. Het zal mij niks verbazen als die malle Engelsen( :wink: ) dat tussen '96 en '00 een keer veranderd hebben.

    De veerbollen zijn naar mijn weten niet veranderd; wat ik wel zou kunnen proberen is om de veerbollen te kopen van de achterzijde van de sloopauto waar mijn subframe van komt. Of zal dat niet nodig zijn?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo aug 17, 2005 10:09 am

    Bart-Jan schreefColonDe vulringen is wel een goed tip. Ik heb mijn oude subframe nog; ik zal eens kijken of ik de hoogte van de ringen kan meten. Het zal mij niks verbazen als die malle Engelsen( :wink: ) dat tussen '96 en '00 een keer veranderd hebben.


    Het varieert van wagen tot wagenen is niet afhankelijk van het bouwjaar, het kan best zijn dat je met deze combinatie subframe/wagen weer een andere dikte ring nodig hebt. Je moet de dikte van de ring x4(?) nemen ivm de hefboom als je het effect ervan op de stand van de vering wilt weten. wat zijn de exacte hoogten momenteel ?
    Building >200BHP K-series
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » wo aug 17, 2005 11:38 pm

    Ik ben zojuist even de garage ingedoken om de rijhoogte te meten. Het is er nu 20 graden Celcius en ik heb de hoogte gemeten (in mm's) van hartlijn tot de onderrand van het spatbord (zoals op Dieter's website uitgelegd staat).
    De hoogtes zijn alsvolgt:

    Linksvoor: 358
    Rechtsvoor: 355

    Linksachter: 330
    Rechtsachter: 333

    Links een verschil van 28 mm en rechts van 22 mm; da's best veel; ziet er ook wel gek uit... :cry:

    Als ik van mijn oude subframe de ringen gebruik voor in het nieuwe subframe; zou het probleem dan opgelost zijn? Of zit hem de variatie ook in het subframe, draagarm en veerbol? Of is het een optie om de huidige ringen lager te maken op een freesbank?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do aug 18, 2005 1:36 am

    Dit veschil lijkt me normaal.
    Bij de meeste F'en staat de neus iets hoger dan de achterkant (bij mij is het net andersom :? ), maar dat er een verschil is tussen voor en achter is dus normaal.
    Het verschil tussen rechts en links is bijna perfect in mijn ogen (slechts 3mm).
    Dus ik denk, niks om u zorgen over te maken.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr aug 19, 2005 11:45 am

    Maar het verschil voor-achter is normaal gezien ongeveer 5mm en daar zou ik me wel zorgen over maken. Meet de dikte van de compensatie ringen eens op ? Je vloer is echt 100% vlak hè tijdens de meting ? En na een klein ritje rijden dus niet opgekrikt oid ?

    Heb je wel het subframe/veerbollen van een F en niet van een Trophy/(MK2 ?)

    Geen veerbollen van een mini gebruikt ?
    Achter wel de compenstatie ringen er tussen steken (bij vorige reparatie vergeten rondom vergeten en nu wel terug geplaatst ?)

    Kom je naar de kempenrit ?
    Building >200BHP K-series
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » vr aug 19, 2005 3:35 pm

    Hoe kan ik die dikte fatsoenlijk opmeten? Opkrikken, wiel eraf en dan schatten? Mijn vloer waarop ik gemeten heb is wel vlak; is een gestorte betonvloer; de zwaardtekracht heeftervoor gezorgd dat deze vlak is :wink: . Wel is de auto een flinke drempel opgegaan voordat ik mijn garage inkom. Misschien dat dat negatieve invloed heeft?

    Het nieuwe subrame is van een van de laatste MK 1's. Hij was van 2000 maar had nog het 'oude' interieur. En de veerbollen zijn gewoon degene die erop zaten. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat iemand de moeite heeft genomen om ze te verwisselen. Wat mij wel opviel was dat ze er zo goed als nieuw uitzien, terwijl mijn oude erg gecorrodeerd waren; misschien dat ouderdom ook wat doet met die dingen?

    Maar wat bedoel je precies met de achterste ringen? Die heb ik niet uit elkaar gehad. Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat er op mijn auto ooit verlagings knockels (of hoe heten die dingen) gemonteerd zijn; die zitten dan nu voor niet en achter wel. Zou dat het hoogte verschil kunnen veroorzaken?

    De Kempenrit lijkt mij super!!! Ik zou graag willen komen, maar ik kom uit Groningen en dan is het nogal ver; zijn er meer mensen die uit Noord Nederland komen en heen gaan of mee willen rijden? Ik heb nog een stoel over in dat geval. Daar wordt het al een stuk leuker van...
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr aug 19, 2005 4:08 pm

    Bart-Jan schreefColonMaar wat bedoel je precies met de achterste ringen? Die heb ik niet uit elkaar gehad. Wat natuurlijk wel zou kunnen is dat er op mijn auto ooit verlagings knockels (of hoe heten die dingen) gemonteerd zijn; die zitten dan nu voor niet en achter wel. Zou dat het hoogte verschil kunnen veroorzaken?


    Afbeelding

    het is de "washer ring" in the plaatje, die moet zowel voor als achter zitten en de dikte is precies afgestemd op jouw wagen.

    En kijk of je voor en achter de zelfde knuckles hebt:

    normaal:
    Afbeelding

    lowering knuckle:
    Afbeelding
    Building >200BHP K-series
BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten