BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
scheef trekken bij remmen
  • sindram
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 37
    GeregistreerdCOLON do jul 14, 2005 1:03 pm
    WoonplaatsCOLON Delft

    scheef trekken bij remmen

    door sindram » di aug 09, 2005 9:03 am

    Wanneer ik (hard) rem, dan trekt mijn mgf nogal naar links, het lijkt aan de voor-remmen te liggen, weet iemand of en hoe ik dat kan afstellen? ik heb een mgf 1.8i MKI (1996) zonder abs. Ook werkt de handrem nauwlijks, miscchieen heeft eea met elkaar te maken? Op zich remt de auto goed....
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di aug 09, 2005 10:05 am

    De handrem zal strakker gezet moeten worden maar het trekken zal opgelost moeten worden op met een uitlijnbeurt denk ik. Heb je vooraan wel 2 dezelfde banden liggen ?
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 09, 2005 10:21 am

    - ....En zijn deze banden evenveel gesleten ?
    - Is de rijhoogte links en rechts hetzelfde ?
    - Is er geen speling op de stuurkogellagers
    - Zijn de bushes van de spoorstang vooraan niet versleten ?
    - ......
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • sindram
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 37
    GeregistreerdCOLON do jul 14, 2005 1:03 pm
    WoonplaatsCOLON Delft

    door sindram » di aug 09, 2005 11:03 am

    Er zitten nieuwe banden op, van hetzelfde type. ik heb er pas een paar duizend kilometer op gereden en ze zijn nog nauwlijks versleten.
    Ik zal vanmiddag kijken hoe het met de speling, rijhoogte en bushes zit.
    mocht dit allemaal in orde zijn dan laat ik hem uitlijnen.

    bedankt voor de tips!
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    Re: scheef trekken bij remmen

    door John » di aug 09, 2005 5:58 pm

    ... trekt mijn mgf nogal naar links...
    Wat versta je onder 'nogal' ? Moet je echt sterk corrigeren, voel je het stuur meebewegen tijdens remmen ?

    ...het lijkt aan de voor-remmen te liggen...
    Dat lijkt het imo al snel, maar de oorzaak kan best ergens anders zitten.
    Als bijvoorbeeld van een achter-rem de zuiger blokkeert, dan komt in dat circuit meer druk op de bijhorende voor-rem (diagonaal gescheiden). Dan zit de werkelijke oorzaak dus bij de achter-rem terwijl het in de praktijk lijkt dat een voor-rem niet goed werkt.
    Ik zou dan ook als bovenstaande testen van Bruno geen duidelijke oorzaak opleveren een remmentest laten uitvoeren. Dan wordt duidelijk of er onbalans in het remsysteem zit.

    Ook werkt de handrem nauwlijks, miscchieen heeft eea met elkaar te maken?
    Dit kan idd een belangrijke aanwijzing zijn: bij een MGF hoeft de handrem nooit afgesteld te worden omdat de remmen achter zelfstellend zijn. Het enige dat je af kunt stellen is de speling op de kabels van de handrem-hefboom naar de remmen. Het is absoluut niet de bedoeling dat je daarmee de afstelling van de remmen regelt.
    Het niet werken van de handrem icm het scheeftrekken voor kan er dus op duiden dat er iets mis is met 1 van de achter-remmen. Ik zou dan ook eerst zeker stellen dat er geen probleem in 1 van de rem-circuits zit. Als bijv. zo'n zuiger blokkeert remt dat wiel ook bij gebruik van de handrem niet meer.
    Mocht het tóch nodig blijken: zoals Sander al aangeeft kun je de speling op de hefboom eenvoudig zelf afstellen. Een handige hulp hiervoor (alleen al voor de plaatjes): http://www.mgcars.org.uk/cgi-bin/gen5?r ... akead.html
    Op die site staat overigens ook uitdrukkelijk vermeld dat het niet de bedoeling is dat je op deze manier de remkracht afstelt maar zuiver en alleen de speling op de hefboom.
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: scheef trekken bij remmen

    door Sander » di aug 09, 2005 6:08 pm

    John schreefColonAls bijvoorbeeld van een achter-rem de zuiger blokkeert, dan komt in dat circuit meer druk op de bijhorende voor-rem (diagonaal gescheiden). Dan zit de werkelijke oorzaak dus bij de achter-rem terwijl het in de praktijk lijkt dat een voor-rem niet goed werkt.


    Er gaan bij de hoofdremcilinder maar 2 leidingen weg en die zijn één voor enkel voor en één voor enkel achter (achter zit een "splitter" voor links rechts) Ik denk dus dat ze niet diagonaal zijn gescheiden. Neemt overigens niet weg dat het scheeftrekken door een achterrem veroorzaakt kan worden. Al eens een lekker achterband gehad :shock:
    Check dus zeker ook de bandenspanning rondom.
    Building >200BHP K-series
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    door John » wo aug 10, 2005 12:42 pm

    Bedankt Sander !
    Heb ooit hier eens gelezen dat het systeem diagonaal gescheiden was, kennelijk is die info niet juist.
    Nog eens gecheckt in de EPC: de F heeft idd een voor/achter scheiding. Dat wordt overigens in deze enkel-circuit uitvoering bijna nooit gebruikt omdat de auto bij uitvallen van 1 circuit moeilijk rechtuit te sturen blijft. Er zit nl. altijd wel iets onbalans tussen links en rechts en als je dan alleen met voor of achter remt...

    Maar ook bij deze opbouw van de remcircuits kan het probleem in de achterremmen zitten. Vooral het niet werken van de handrem (op de achter-remmen) blijft imo een belangrijke aanwijzing voor het zoeken naar de oorzaak. Het geeft aan dat de achter-remmen niet goed werken ondanks de automatische afstelling. De normale onbalans tussen de beide voor-remmen gaat dan extra opvallen omdat de corrigerende werking van de achter-remmen ontbreekt.
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
  • sindram
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 37
    GeregistreerdCOLON do jul 14, 2005 1:03 pm
    WoonplaatsCOLON Delft

    door sindram » wo aug 10, 2005 12:54 pm

    Bedankt voor alle info! ik denk dat ik toch maar even naar een garage ga om de remmen na te laten kijken. Gisteren geken of er speling op zat, dat is volgens mij niet zo. Ook lijkt de rijhoogte gelijk. Hopelijk is alleen uitlijnen genoeg!
    @ John: ik voel het stuur meebewegen en moet sterk corrigeren. Ik ga vanmiddag kijken hoe het met de handrem-hefboom speling zit.
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten