Koelvloeistof zonder water
  • Avatar gebruiker
    Gydotron
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 359
    GeregistreerdCOLON vr apr 06, 2012 4:55 pm
    WoonplaatsCOLON Wijnegem
    CONTACTCOLON

    Koelvloeistof zonder water

    door Gydotron » za jan 19, 2013 9:30 pm

    Deze week zag ik naar Wheeler Dealer en daar waren ze een Triumph TR6 aan het opmaken. De koelvloeistof werd vervangen door een type welk geen water bevat. De vloeistof zou levenslang kunnen meegaan. Ed China haalde de dop van het expansiebakje en niks drukopbouw bij een warme motor.
    Wie kent deze vloeistof en heeft er iemand ervaring mee?
    Misschien iets voor onze MGF (T)'s?

    Grtn Guido
    MGF
  • Avatar gebruiker
    Gydotron
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 359
    GeregistreerdCOLON vr apr 06, 2012 4:55 pm
    WoonplaatsCOLON Wijnegem
    CONTACTCOLON

    Re: Koelvloeistof zonder water

    door Gydotron » za jan 19, 2013 11:48 pm

    Toch even zelf wat gezocht en vond dit:

    http://www.evanscoolants.nl/faqs.html
    MGF
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Koelvloeistof zonder water

    door Rob » zo jan 20, 2013 12:07 am

    interessant, wel redelijk prijzig (€ 90,- voor 5 liter) maar wel het overdenken waard
  • Avatar gebruiker
    Gydotron
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 359
    GeregistreerdCOLON vr apr 06, 2012 4:55 pm
    WoonplaatsCOLON Wijnegem
    CONTACTCOLON

    Re: Koelvloeistof zonder water

    door Gydotron » zo jan 20, 2013 12:26 am

    De vloeistof zou je normaal gezien nooit meer hoeven te vervangen. (indien je ze aflaat kan je ze, best eerst even filteren, voor je ze opnieuw gebruikt)
    Ik kan me perfect voorstellen dat de waterpomp beter werkt door gebrek aan cavitatie. Ook het feit dat je geen extra druk meer opbouwt in het systeem lijkt me gunstig.

    Grtn Guido
    MGF
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Koelvloeistof zonder water

    door Rob » zo jan 20, 2013 12:40 am

    Idd Guido, alleen ben ik altijd huiverig als de slager zijn eigen vlees keurt. Ik zou eigenlijk een onafhankelijke test willen zien voor ik het zou aandurven.
  • Avatar gebruiker
    Gydotron
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 359
    GeregistreerdCOLON vr apr 06, 2012 4:55 pm
    WoonplaatsCOLON Wijnegem
    CONTACTCOLON

    Re: Koelvloeistof zonder water

    door Gydotron » zo jan 20, 2013 1:12 am

    Begrijp ik maar af en toe moet je in't leven een berekende gok nemen.
    Ik ga eerst mijn draagarmen vervangen (de voortrein ga ik er helemaal onderuit halen en dan moet de koelvloeistof er toch af) en dan ga ik voor de koelvloeistof van Evans.
    Een wondermiddel zal het niet zijn, maar ik heb er toch vertrouwen in.

    Ik weet niet hoe ik het filmpje van Dealer Wheeler hier kan plaatsen (dat laat ik over aan de slimme koppen hier), maar dit is de link.

    http://youtu.be/s-NfA17q0MQ

    Grtn Guido
    MGF
  • Avatar gebruiker
    RobT
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12
    GeregistreerdCOLON za sep 15, 2012 5:44 pm
    WoonplaatsCOLON Culemborg
    CONTACTCOLON

    Re: Koelvloeistof zonder water

    door RobT » zo jan 20, 2013 11:17 am

    Interessant artikel!

    Zeker de moeite waard om het te proberen, baat het niet dan schaad het niet!

    Het enige mogelijke probleem is om echt al je water uit het koelsysteem te krijgen.
    Stel er zit 5 liter koelvloeistof in dan is 5% 250 ml, uitgaande van een 50/50 verhouding (water/glycol) is dat nog 125 ml.

    Er is nog zo'n wonder middel maar dan voor de motorolie, namelijk TSL
    de motor gaat soepeler draaien, minder brandstof verbruik enz...

    zelf heb ik dit aangeschaft op de beurs in Houten, moet het alleen nog toevoegen

    wie heeft hier ervaring mee?

    [url][/url]zie www.lare.nl
    Rob

    MGF 2001 for pleasure with a stepspeed
  • Avatar gebruiker
    Gydotron
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 359
    GeregistreerdCOLON vr apr 06, 2012 4:55 pm
    WoonplaatsCOLON Wijnegem
    CONTACTCOLON

    Re: Koelvloeistof zonder water

    door Gydotron » zo jan 20, 2013 12:17 pm

    Voor je de koelvloeistof gebruikt moet je eerst een "pre" vloeistof gebruiken. Die reinigt en haalt het water uit het systeem. Pas nadien de koelvloeistof gebruiken.

    Grtn Guido
    MGF
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Koelvloeistof zonder water

    door camiel456 » zo jan 20, 2013 4:31 pm

    Is dat niet ook al de g12+, ook geen water bijvoegen.
    Ik had aflevering ook gezien!
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Re: Koelvloeistof zonder water

    door Janmgf » zo jan 20, 2013 4:34 pm

    Ik lees nergens iets over de soortelijke warmte van het Evanscoolant.
    Water heeft een grote soortelijke warmte en is daarom een geschikte koelvloeistof (omdat het in staat is véél warmte op te nemen en te transporteren naar de radiateur).

    Het is zelfs zo dat teveel antivries in het koelwater de koelcapaciteit van het systeem nadelig kan beinvloeden omdat de soortelijke warmte van deze koelvloeistof (te) laag wordt.

    Daarom denk ik dat de motor met Evanscoolant op een (veel) hogere temperatuur zal gaan werken, en ik weet niet of dat wel zo goed is.
    Zie ook http://www.3si.org/forum/f11/dumping-evans-coolant-go-back-conventional-setup-206021/

    In dit artikel staat dat Evanscoolant maar 60% van de koelcapaciteit van water heeft.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Janmgf, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Koelvloeistof zonder water

    door Bruno » zo jan 20, 2013 4:58 pm

    Ken ik al heel lang, en ben zelfs aan het overwegen om het hier ook even op de professionele markt te gooien.
    Er zit alleen maar voordelen aan dit "koelwater" : Geen water in het mengsel, dus geen oxidatie, begint veel later te koken, dus geen kookproces, en dus ook geen drukopbouw.... Heus geloof me, ik verdiepte me er al een jaar geleden in, en heb al lang contact met de fabrikant. T'is echt wel superspul, en inderdaad, jammere is misschien de aankoopprijs, maar ook de beter koelvloeistof is niet echt goedkoop te noemen.

    RobT schreefColonEr is nog zo'n wonder middel maar dan voor de motorolie, namelijk TSL
    de motor gaat soepeler draaien, minder brandstof verbruik enz...

    zelf heb ik dit aangeschaft op de beurs in Houten, moet het alleen nog toevoegen

    wie heeft hier ervaring mee?

    [url][/url]zie http://www.lare.nl



    Wat TSL betreft :
    Jammer genoeg al ontdekt dat dit een rasecht marketing-cowboy-verhaal betreft, waar ik iedereen voor wil waarschuwen :

    TSL is een olieadditief dat gedemonstreerd wordt met een machine, met contra-gewichtjes. Het lijkt allemaal fantastisch, maar eigenlijk is het SCHADELIJK !!!
    Dit product bevat gechloreerde parafines. Deze parafines etsen in het metaal (wat uiteraard verre van gunstig is), en laten een film na die NIET met olie reageert. Daarenboven werken zo'n producten in de motor niet echt, omdat de dosis veel te klein is. De wrijving in een motor is uiteraard ook veel te klein (en maar goed ook), en gaat niet verkleinen indien je gechloreerde parafines (zelfs in de juiste dosering zou gebruiken). Tenslotte bestaat dit bestanddeel al 100 jaar, kost 2X niks, maar wordt wel voor de goudprijs verhandeld in leuek flesjes met een overtuigende demo (als je niet in de branche zit). Eigenlijk een regelrechte schande. En eerlijk is eerlijk enkele jaren geleden trapte ik er ook in.
    Een gewaarschuwd man.....
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Koelvloeistof zonder water

    door ttdesign6 » zo jan 20, 2013 5:02 pm

    Interessant dit. Zeker het overwegen waard de volgende keer dat het koelwater afgelaten moet worden. En die €90,-, wat is duur als het je een hoop andere kosten misschien kan besparen?
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Koelvloeistof zonder water

    door Carl » zo jan 20, 2013 10:20 pm

    Janmgf schreefColonIk lees nergens iets over de soortelijke warmte van het Evanscoolant.
    Water heeft een grote soortelijke warmte en is daarom een geschikte koelvloeistof (omdat het in staat is véél warmte op te nemen en te transporteren naar de radiateur).

    Het is zelfs zo dat teveel antivries in het koelwater de koelcapaciteit van het systeem nadelig kan beinvloeden omdat de soortelijke warmte van deze koelvloeistof (te) laag wordt.

    Daarom denk ik dat de motor met Evanscoolant op een (veel) hogere temperatuur zal gaan werken


    Water is de vloeistof met de hoogste warmtecapaciteit, daar kan niets bovenop.

    Valt dus af te wegen wat het ergste is : een hogere temperatuur of het vormen van bellen.
    Strikt genomen vermoed ik dat de waterloze vloeistof hogere temperatuurverschillen in het motorblok toelaat en dat is erg slecht.
    Bovendien moet je ook weten dat bij de verdamping van water er enorm veel energie nodig is, wat dus ook een afkoelend effect geeft bij vorming van bellen. (als ze maar snel genoeg wegzijn)

    Al bij al interessant, maar toch verrassend dat er geen cijfers zijn over warmtecapaciteit.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    Gydotron
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 359
    GeregistreerdCOLON vr apr 06, 2012 4:55 pm
    WoonplaatsCOLON Wijnegem
    CONTACTCOLON

    Re: Koelvloeistof zonder water

    door Gydotron » zo jan 20, 2013 10:46 pm

    Een paar bedenkingen:

    Als de waterloze koelvloeistof slechter koelt dan water dan zal de motor eerder op temperatuur zijn, of zie ik dat verkeerd? Is dat dan geen voordeel?

    Het klopt dat water een hoge warmtecapaciteit heeft, maar als de motor op temperatuur is, maakt dat dan nog iets uit? Je thermostaat regelt je motor toch op zo'n constant mogelijke temperatuur.

    Is het gewone koelwater "kouder" na de radiator in plaats van waterloze koelvloeistof? Krijgt de motor op die manier dan iets "warmere" koelvloeistof in de terug weg en zodoende minder koeling bij bv zwaardere belasting?

    Dat koelwater een warmtetransport is begrijp ik, maar dat is toch niet het totale plaatje?

    Guido
    MGF
  • mgf_stefke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 765
    GeregistreerdCOLON zo okt 19, 2008 11:27 pm
    WoonplaatsCOLON Kalmthout

    Re: Koelvloeistof zonder water

    door mgf_stefke » zo jan 20, 2013 10:49 pm

    Hoi allemaal
    Inderdaad ferm product er is wel enkele aandacht punten voor
    Nodig als je hier in wild investeren
    Zijn alle koelleidingen vernieuwd? Anders loop je de kans dat op een moment er eentje scheurt door ouderdom en/of slijtage
    Koelleiding onder auto
    Voorste radiator in welke conditie is deze?
    Als je dit koelwater verliest op korte tijd is het best kostelijk
    en je heb ook 10,5liter nodig om het koelsysteem te hervullen
    90x2 = 180 euro + halve liter 9euro (18€de liter)

    Hier ga ik ook eens wat meer info over opzoeken bij Evans' of
    Kent Kent dit product ook in de bestellijst ?
    Mvg stefan
    0472770333

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten