BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1
startmotor met eigen willetje
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    startmotor met eigen willetje

    door Rob » wo jan 02, 2013 2:30 pm

    Even voor de kerst wilde mijn Fje niet meer starten, startmotor gaf geen kik.
    Contacten zagen er niet echt verontrustend uit, toch maar schoongemaakt en, voila het werkte weer.
    Een paar dagen later weer niks, nog een keer opengemaakt en contacten zorgvuldig gekuist en weer aangesloten. Starten.. en hopla, lopen als een zonnetje. Het hele zootje weer dicht gemaakt toen weer starten en weer niks. :twisted: :twisted: :twisted:
    Na het voorgaande zou je toch zeggen dat het in de aansluitingen zit maar ik weet het even niet meer.
    Heeft iemand nog suggesties?????

    Ik was van plan het nog eens met een extra massa kabel te proberen, ik neem aan dat dit de op de startmotor de linker (kleine) aansluiting is.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: startmotor met eigen willetje

    door Sander » wo jan 02, 2013 3:04 pm

    Bedoel je de "koolborstels ?" Ik heb nooit een startmotor van een F open gezien. Koolborstels kunnen er normaal gezien perfect uitzien maar wel korter zijn geworden waardoor de veerdruk te laag is om goed contact te maken.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: startmotor met eigen willetje

    door Carl » wo jan 02, 2013 3:06 pm

    NEEEE! Deze kleine aansluiting niet met de massa verbinden !

    Je startmotor neemt massa van het chassis, dwz daar waar hij gemonteerd zit op de wagen. De grote aansluiting is de + die ongezekerd direct met de batterij is verbonden, de kleine aansluiting is de bekrachtiging, dus het signaal van je contact.

    De meeste problemen met slechte contacten en starten zitten ter hoogte van je batterij. Je merkt dit als bij het starten alle lampjes uitgaan.
    Als dit niet het geval is moet je luisteren of je een stevige klik hoort bij starten :
    als die klik er wel is maar je startmotor draait niet dan kun je richting slecht contact aan de startmotor zelf zoeken.
    Een andere mogelijkheid is de verbindingskabel waar het hele motorblok massa mee krijgt van het chassis, of de startmotor zelf.
    Als deze defect geraakt dan heb je dikwijls "dode" plekken, als de startmotor toevallig op zo'n dode plek stilvalt na de laatste startbeurt dan werkt ie de volgende keer niet, tenzij hij een zetje krijgt. Dit is het gevolg van te korte koolborstels zoals Sander al aangaf.

    Ik vermoed niet dat je je starter zelf uit elkaar hebt genomen toch ?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: startmotor met eigen willetje

    door Rob » wo jan 02, 2013 4:58 pm

    @Carl :lol: :lol: die NEEEE van jou was wel duidelijk, was ik zelf trouwens al achter. Ik vermoed dat de magneetschakelaar zelf van binnen gecorrodeerd is.
    Heeft iemand deze al eens uit elkaar gehaald? volgens Dieter moet dat kunnen.

    http://www.mgfcar.de/starter/solenoid.htm

    Jammer dat deze niet los te krijgen is.

    Ik kom trouwens tot mijn conclusie omdat na een tikje op de schakelaar de auto weer gewoon start.
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: startmotor met eigen willetje

    door ovi » wo jan 02, 2013 6:46 pm

    Als hij na een tikje wel werkt kan het ook de bendix zijn die naar de vaantjes is! :wink:
    En je kan wel een extra massa kabel van één v/d bevestigings bouten naar het chassis of koetswerk leggen want dat heb ik bij mijn camper ook moeten doen ondanks dat ik alle andere massa verbindingen al had gedemonteerd en opgeschuurd? Toch nog af en toe een weigering v/d starter dus heel eigenaardig? :?

    De vorige eigenaar had de starter enkele maanden voor ik de camper gekocht heb laten vervangen toen hij in Duitsland in panne stond dus die starter was gewoon nieuw en kon ik vrijwel voor 100% uitsluiten dat die het probleem was. thumbsup

    En de meeste starters kan je prima zelf reviseren dus normaal geen enkel probleem.
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: startmotor met eigen willetje

    door Rob » do jan 03, 2013 5:25 am

    Denk dat ik maar gewoon voor een hele nieuwe ga, heb ebay eens afgestruind en voor 100 euri's heb je hele nieuwe.
    Ik wordt wel gek van die "part numbers", wat een rommeltje Geen enkel nummer lijkt hetzelfde. Ik ga maar gewoon op de beschrijving van de verkoper af.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: startmotor met eigen willetje

    door Carl » do jan 03, 2013 9:38 am

    je hebt verschillende types voor verschillende versies en dan zijn ze in de loop van de tijd ook nog eens allemaal veranderd.
    moraal van het verhaal is dat ze allemaal passen en werken.
    Indien je meer info wil over de partnummers; eens gaan kijken op de site van dieter
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: startmotor met eigen willetje

    door ovi » do jan 03, 2013 3:00 pm

    Rob schreefColonDenk dat ik maar gewoon voor een hele nieuwe ga, heb ebay eens afgestruind en voor 100 euri's heb je hele nieuwe.

    Heb je uw massa's nu al eens onder handen genomen anders gaat ook die nieuwe niet werken! :mrgreen:
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: startmotor met eigen willetje

    door Carl » do jan 03, 2013 4:16 pm

    Als de massa's het probleem waren dan zouden er ook klachten komen over het niet zo erg lekker lopen van de motor.

    de tik op de starter die alles terug doet werken doet écht wel vermoeden dat de starter en/of de bendix het grootste probleem zijn.

    In dit geval lijkt me vervangen zeker geen slechte optie om te beginnen.
    Uiteraard kan het testen van de spanning op de motor tov het chassis tijdens een onsuccesvolle startbeurt erg snel uitsluitsel geven, en toegeven , een massakabel is veel goedkoper dan een startmotor.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: startmotor met eigen willetje

    door schrokke » vr jan 04, 2013 9:29 pm

    Rob schreefColon Ik vermoed dat de magneetschakelaar zelf van binnen gecorrodeerd is.
    Heeft iemand deze al eens uit elkaar gehaald? volgens Dieter moet dat kunnen.

    http://www.mgfcar.de/starter/solenoid.htm


    Ik heb ooit eens voor het buggyboys forum een how to gemaakt ivm herstelling van een startmotor. Ik zal eens proberen via PB door te sturen. Let wel dat het hiet niet om een MGF startmotor gaat. Maar in grote lijnen is dat ongeveer gelijk. Alleen denk ik dat de F starter geen veldwikkelingen heeft. het startrelais is practisch hetzelfde.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: startmotor met eigen willetje

    door Carl » vr jan 04, 2013 11:22 pm

    Zou dat niet beter staan in de how-to sectie van dit forum ?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: startmotor met eigen willetje

    door schrokke » za jan 05, 2013 5:09 pm

    Ik denk van niet. Het is niet exact dezelfde starmotor. Ik heb het gemaakt in een word bestand en het is dan door de site administrator in een pdf bestand gezet.
    Ik krijg dat bestand zelfs niet op deze site gezet.
    Dus Rob, als je het echt wil hebben moet je je email adres eens doorgeven.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: startmotor met eigen willetje

    door ovi » za jan 05, 2013 6:12 pm

    Carl schreefColonAls de massa's het probleem waren dan zouden er ook klachten komen over het niet zo erg lekker lopen van de motor.

    Dat zou kunnen maar is niet altijd zo dus toch even nakijken die massa's!
    Baat het niet dan schaad het niet zeg ik altijd! :wink:
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: startmotor met eigen willetje

    door Rob » za jan 05, 2013 9:08 pm

    Heb een losse magneetschakelaar/relais of hoe je het ook noemen wilt uiteindelijk weten uit te halen bij Damen en Kroes (where else) op advies van.........Rimmer. Deze had ik een mail gestuurd of een andere schakelaar die ze wel hadden ook zou passen. Kreeg ik een reply dat deze niet zou passen maar dat het juiste onderdeel in Boxtel op voorraad zou moeten zijn.
    Had ik zelf ook achter kunnen komen maar toch, een warme douche voor Rimmer.
    Vanmorgen schakelaar uitgewisseld en we rijden weer. thumbsup
BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten