HGF
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    HGF

    door Sander » ma aug 01, 2005 1:59 pm

    Jep, ook ik hoor nu bij de HGF club, maar ik blijf me onderscheiden, de mijne heeft niet zijn water naar buiten getuft maar zijn olie in het koelsysteem. Zal vanavond wel eens wat foto's posten van de ellende :?
    Building >200BHP K-series
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » ma aug 01, 2005 3:30 pm

    :shock: innige deelneming Sander, en dan net nog in het zomerseizoen. Hopelijk komt alles snel terug goed.
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » ma aug 01, 2005 4:22 pm

    Sterkte Sander
    Ik hoop dat het meevalt

    Thomas
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » ma aug 01, 2005 5:59 pm

    Balen hoor, en nu maar hopen dat alles weer klaar is voor de Kempenrit.

    Johan
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    door John » ma aug 01, 2005 7:02 pm

    oei oei, mijn welgemeende deelneming...
    Maar volgens mij komen we daar geen van allen ooit onderuit.
    Zoals door Johan al opgemerkt: hopen dat het lukt hem weer op orde te hebben voor de Kempenrit, maar met een beetje hulp (van mg-sp) moet dat wel lukken, toch ?

    Wat betreft foto's: kun je ook nog wat aanvullende info geven, km-stand, leeftijd, 1e hgf, etc.
    Beetje zoals in de hall of shame http://shame.4mg.com/setup.html
    Geeft imo een beetje een beeld of het binnen de 'norm' past of dat er meer aan de hand is.
    En waar ik ook benieuwd naar ben: ga je er terug een originele pakking inzetten ?

    Sterkte en suc6 !
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
  • johnnl
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 120
    GeregistreerdCOLON wo jun 01, 2005 1:22 pm
    WoonplaatsCOLON W8 London UK

    door johnnl » ma aug 01, 2005 7:36 pm

    Vervelend voor je. Ik hoop dat een en ander snel en met redekijke (lage) kosten opgelost kan worden. Ik vroeg mij echter iets af, is het niet een idee om dit soort autoblessures voor te zijn en de koppakking vervangen bijvoorvbeeld gelijk met de distributieriem ? Of is dit de duivel verzoeken ? Graag jullie mening hierover.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma aug 01, 2005 10:04 pm

    Jammer Joh.

    Je bent niet de eerste, zult niet de laatste zijn. maar daar heb je allemaal niets aan. Ik hoop voor je dat de schade meevalt en je snel weer op weg bent.

    Take care
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma aug 01, 2005 11:01 pm

    John schreefColonmet een beetje hulp (van mg-sp) moet dat wel lukken, toch ?


    idd, a friend in need is a friend indeed !

    John schreefColonkun je ook nog wat aanvullende info geven, km-stand, leeftijd, 1e hgf, etc.


    +-85.000km
    b.j. eind 1997
    bij mijn weten de eerste HGF

    John schreefColonEn waar ik ook benieuwd naar ben: ga je er terug een originele pakking inzetten ?


    Jup, maar wel het laatste exemplaar met de stalen bussen.

    johnnl schreefColonIk vroeg mij echter iets af, is het niet een idee om dit soort autoblessures voor te zijn en de koppakking vervangen bijvoorvbeeld gelijk met de distributieriem ? Of is dit de duivel verzoeken ? Graag jullie mening hierover.


    Ik zou het niet doen aangezien de dealer hiervoor €1000,- vraagt. Bovendien geeft het geen garantie, een HGF kan altijd optreden het heeft het vaak met iets ander te maken, lekkende koelpijpen, afgebroken radiateurontluchting :| of gewoon slecht onderhoud en zwarte belasting van de motor, met name koud. Het kan van alles zijn.

    De rotzooi is hier te bezichtigen:
    http://dennis.core-lan.nl/mgf/album65
    Building >200BHP K-series
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    door John » di aug 02, 2005 1:06 am

    Sander schreefColon+-85.000km
    b.j. eind 1997
    bij mijn weten de eerste HGF

    Thnx for the info, da's toch een respectabel aantal km's voor een hgf, toont imho aan dat opletten en voorzichtig zijn bij koude motor zoals Sander doet wel degelijk zijn nut heeft.

    @Sander: naar aanleiding van jouw opmerking:
    Sander schreefColon...de mijne heeft niet zijn water naar buiten getuft maar zijn olie in het koelsysteem.
    en de foto's die de ellende weergeven :cry:
    Je zult het waarschijnlijk al weten, maar voor de zekerheid: zorg dat je de boel goed schoon spoelt, op http://www.mgfcar.de/hgf/index.html is te lezen dat olieresten van de eerste hgf wellicht na 3000 km de tweede heeft veroorzaakt:
    Jon thinks the reason for this failure is that there was still oil remaining in the cooling system from the last HGF. Back then the system was flushed with clean water and I was told not to carry out any further cleaning.

    This time he'll try to find a cooling system cleaning chemical that is able to dissolve oil and do a proper clening before re-fill the system with antifreeze mixture.

    Verder hoop ik dat je een aanwijsbare oorzaak vindt, ik weet dat die vaak lastig te traceren is, maar het geeft toch altijd een beter gevoel. In dat kader: valt er aan de pakking iets te zien ? (foto ? )
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
  • Renno
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 175
    GeregistreerdCOLON zo dec 26, 2004 10:05 pm
    WoonplaatsCOLON Terneuzen (Nederland)
    CONTACTCOLON

    door Renno » di aug 02, 2005 11:23 am

    Hoe merk je dat je koppakking aan vervanging toe is? Of is dit alleen te zien aan de kleur van je koelwater?
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    door John » di aug 02, 2005 4:01 pm

    Het kan op verschillende manieren ontstaan, dus ook de wijze waarop het zich aandient is verschillend. Als je geluk hebt gaat het langzaam en tref je eerst een enkel spoor van olie in de expansie-tank van de koelvloeistof, ofwel daalt het niveau van de koelvloeistof. Da's dus een kwestie van regelmatig controleren en oplettend zijn.
    Als het snel gaat is de oorzaak meestal (plotselinge) oververhitting en die kan meerdere oorzaken hebben. Daar wordt je meestal echt door 'overvallen' dus dat is niet echt van tevoren in te schatten. Voor meer info: http://www.mgf.ultimatemg.com/hgf_diagnosis.htm

    Belangrijkste blijft de motor eerst goed warmrijden: onder 3000 rpm blijven totdat de olietemp op ca. 90 -100 graden is (exacte waarden verschillen meestal per raadgever). Vooral in de winter goed opletten vanwege de bekende 'koude klap' door de middenmotor-constructie.
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
  • MGF
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5834
    GeregistreerdCOLON do feb 10, 2005 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam en Heiloo

    door MGF » wo aug 03, 2005 5:09 pm

    Geen prettig verhaal, hopen dat het allemaal gaat lukken!
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » wo aug 03, 2005 7:47 pm

    idd, geen prettig verhaal. Jammer dat de kosten voor de pakking 1/100 van de kosten van de werkuren zijn :cry:

    Zit de olie enkel in de purgeerleidingen (bleedlines) naar het koelwaterreservoir of zit het echt overal zoals de radiator? Dus alle koelwaterleidingen gaan eraf? :roll:

    Ik weet dat er een mooie silikonen slangen kit van Samco voor de Elise bestaat. Een deel ervan kan alvast op de *F* geplaatst worden. Misschien een idee?
  • Rene
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 160
    GeregistreerdCOLON ma okt 25, 2004 11:05 pm
    WoonplaatsCOLON Koningsbosch, Nederlands Limburg
    CONTACTCOLON

    door Rene » wo aug 03, 2005 10:44 pm

    [quote="Jupilerman"]idd, geen prettig verhaal. Jammer dat de kosten voor de pakking 1/100 van de kosten van de werkuren zijn :

    Wat gaat een dergelijke reparatie nu ongeveer kosten?

    Rene
    MG TF 135, Anthracite (zwart metalic), carbon-insite

    enne,.... standaard, ...... origineel.........oem !!!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do aug 04, 2005 2:53 am

    De leidingen en radiateur spoel ik zo schoon mogelijk.
    Een HGF reparatie begint bij €1000,- afhankelijk wat je laat doen.
    Ik ben aan onderdelen en materiaal ook al €500,- verder maar dan het ik ook letterlijk alles vervangen, ik had ik ook voor minder dan €200,- kunnen doen maar ik doe het altijd liever meteen goed.... :?
    (en dan reken ik de underbody pipes die ik al had en de radiatuer en metalen koelpijpen nog niet eens mee)

    We hebben een aantal potentieële HGF veroorzakers gevonden:
    - bleeding schroef radiateur afgeknakt (door Erik*)
    - zware verontreiniging van het thermostaat door roest in de voorliggende metalen pijp
    - verminderde capaciteit radiateur ivm roest

    Ik ga morgen nieuwe koel pijpen (die over het blok) bestellen omdat ik niet het risico wil lopen dat alles weer verontreinigd. Een nieuwe aluminium radiateur staat ook al in bestelling bij MG-SP :)

    De kop staat in elkaar en de distributieriem ligt er weer op met dank aan Paul en Bruno 8)
    Zodra de koelpijpen er zijn ga ik alles weer afmonteren en kan hopelijk de F-un weer beginnen !



    * inside joke ;)
    Building >200BHP K-series

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 8 en 0 gasten