Een dringend advies aan iedereen:
Als je je koelvloeistof laat vervangen, zorg dan dat je het doet bij iemand die weet hoe die dat moet doen bij een F.
Bij een F is het zaak dat het systeem eerst vacuum getrokken wordt, alvorens je er (OAT) koelvloeistof in laat lopen. Dit om airpockets te voorkomen.
Als je dit niet doet maar ook niet goed ontlucht op een andere manier, kan het zomaar zijn dat je een liter te kort vloeistof in je systeem hebt, waardoor de K motor op bepaalde plekken niet optimaal koelt.
Dit kan er voor zorgen dat je koppakking naar zijn grootje gaat doordat de kop te heet wordt.
Zie:
http://www.mgfcar.de/bleed/index.htmZorg er ook voor dat je de TF koeltank met vloeistof niveau melder hebt. Weet je het heel snel als er te weinig in zit, waardoor je een warmloper kunt voorkomen.
http://www.mgfcar.de/expansion_tank/level_sensor.htmOh, en als je een nieuwe koppakking nodig hebt, koop dat de MLS (Multi Layered Steel) versie van (Land)Rover.
Ik heb zelfs een thermostaat met een klein gaatje er in om te zorgen dat het hele circuit rustig warm wordt en dat je niet met een kick down een enrome sloot koud water over de kop krijgt. Dat fenomeen staat bekend als "Thermal Shock" en wordt wel als de grote boosdoener genoemd voor de falende koppakkingen (schuivende kop door onevenredig in en uitzetten waardoor de silicone lijntjes op de originele koppakking los laten)
Het was de MGF Trophy 160,
Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen:
Youtube kanaal 1 en
Youtube kanaal 2