verschil f / tf
  • cindy
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 9
    GeregistreerdCOLON di nov 22, 2011 4:57 pm
    WoonplaatsCOLON hechtel

verschil f / tf

door cindy » ma nov 05, 2012 12:47 pm

weet er iemand wat de verschillen tussen een f en een tf zijn ? vooral motorisch ? is hgf bij beiden een probleem ? wij gebruiken onze tf eigenlijk heel weinig en wordt over het algemeen rustig mee gereden , en zeker heel goed warm gereden vooraleer gas gegeven wordt ! de auto heeft nu net iets meer dan 90d km , zijn er dan reeds problemen te voorzien ? wat is een normale olietemperatuur ? misschien wel wat veel vragen , maar we zijn aan het twijfelen of we hem dan wel houden als tweede wagen als er problemen te voorzien zijn ....
    alvast bedankt voor de reacties
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

Re: verschil f / tf

door Kasper » ma nov 05, 2012 1:13 pm

Hoi Cindy,

Voor wat betreft de motor zijn er wel een aantal verschillen tussen een F en een TF, maar niet echt op het gebied van hgf's. Daar is past met modeljaar 2005 verandering in gekomen.

Maar waarom je zelf zo druk maken over een probleem wat misschien ooit komt? Er zijn meerdere (T)F's bekend die gewoon 200kkm hebben gereden zonder hgf.

Er is in mijn ogen geen enkele reden om met 90kkm te vrezen dat er juist dan een hgf komt, als er al een waarde aan te geven is, dan is dit ca 35-45 kkm. En dan binnen een paar duizend weer (prutswerk van de mechanieker) of zeer lange tijd niet meer. Let wel allemaal gemiddelden, er zijn dus best mensen die anders hebben ervaren.

Ben er vooral wel van bewust dat op een forum mensen past iets posten als ze problemen hebben, de vele anderen die geen problemen kennen, hebben geen reden om een posting te doen. Vandaar dat het vaak lijkt dat sommige problemen altijd voorkomen. Zonder te willen zeggen dat het motorblok van een (T)F het voorbeeld van duurzame koppakkingen is.

Wat wel zinvol is, is om een laag niveau sensor in het expansievaatje te monteren. Dan ben je er tijdig bij als er een waterlek is en voorkom je dure gevolgschade.
    Een waterlek kan het gevolg zijn van een hgf maar net zo goed de oorzaak!

Olietemperatuur in een warmgereden blok:
    Rustig 90graden, 130 op de autostrada ca 120 graden. (maar de schaal is niet altijd precies, afwijkingen komen dus voor)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • cindy
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 9
    WoonplaatsCOLON hechtel

door cindy » ma nov 05, 2012 1:46 pm

hey kasper

alvast bedankt voor de reactie . we hebben onze tf (135 ) nu al een jaar en hebben zelf nog helemaal niks kapot gehad aan de auto , dus we zijn wel heel tevreden over de auto !!
    maar de motor van een f , is die anders dan van een tf ? heb al eens horen zeggen dat het eigenlijk een honda is ? of is dit onzin ?
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

door gille » ma nov 05, 2012 3:15 pm

Hoi
    Bij mijn weten is de motor van de f en de tf op enkele aanpassingen na dezelfde.
    toch bij die 2 die hier staan :wink: Zal toch zeker geen honda motor zijn.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

door Carl » ma nov 05, 2012 3:28 pm

google even op rover k-engine en eventueel powertrain project (ptp)
    je vindt een schat aan informatie!

er zijn updates geweest aan de motor in een vroeg stadium (oa steel dowels ipv plastic dowels (nl: centreerbussen) en veranderingen in gebruikte koppakkingsmaterialen waardoor de motor steeds iets betrouwbaarder werd)

Als er 1 reden is waarom de faling van Rover een schande was dan is het wel de K-engine. Deze was zijn tijd erg vooruit en is nu nog een voorbeeld van een moderne motor.

Het is erg logisch dat je veel plezier beleefd aan een auto waar goed voor gezorgd wordt, strikt genomen is de tf een moderne westerse auto met een hoge betrouwbaarheid.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » di nov 06, 2012 12:51 pm

cindy schreefColonhey kasper

alvast bedankt voor de reactie . we hebben onze tf (135 ) nu al een jaar en hebben zelf nog helemaal niks kapot gehad aan de auto , dus we zijn wel heel tevreden over de auto !!
    maar de motor van een f , is die anders dan van een tf ? heb al eens horen zeggen dat het eigenlijk een honda is ? of is dit onzin ?

Hoi Cindy,

Als een echte techneut meteen in de details gedoken, maar zoals door de anderen al aangegeven is het voor een F of TF gewoon dezelfde motor.

Het is wel begrijpelijk dat mensen zeggen dat het een Honda blok is wat in een F ligt, ten slotte hebben Honda en MG-Rover vele jaren samengewerkt. Voor velen is de naam Honda op een motorblok synoniem met kwaliteit en sportiviteit. Niet negatief over deze motoren, maar ik ben toch blij dat MG-Rover een eigen ontwerp op de markt heeft gezet.

De motor is zeker geen Honda product en lijkt in geen enkele vorm daarop. Het is in eerste instantie ontwikkeld als een blokje voor kleine stadsauto's. Compact, licht in gewicht, weinig koelwater in het blok, dus snel warm.

Ook in de latere vormen (grotere motorinhoud) doet deze motor in niets onder voor de meeste blokken van andere merken in dezelfde vermogensklasse. Met name de vvc motoren zijn nog steeds vele autofabrikanten ver voor. (al is dat stukje techniek niet door MG-Rover zelf ontwikkeld maar een paar decenia eerder door een stel Britten)

Overigens heeft er zeker 1 MGF bestaan met een Honda blok. Deze auto met een Engelse eigenaar bestond onder de naam Goldenwheels. In zijn zoektocht naar meer vermogen heeft de eigenaar een Honda blok achterin een F geplaatst. Helaas bestaat de auto nu alleen nog op foto's die eenvoudig op het internet zijn te vinden.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • cindy
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 9
    WoonplaatsCOLON hechtel

door cindy » di nov 06, 2012 10:29 pm

zo te horen moeten we ons dan geen zorgen maken over ons autootje dan :)
    hij zal zich wel wat verwaarloosd voelen denk ik , want we hebben een dieseltje bijgekocht ... misschien in de lente toch maar een nieuw baasje voor zoeken , dan kan er nog iemand plezier aan hebben :(
    alvast bedankt voor de reacties iedereen !!!
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » di nov 06, 2012 11:38 pm

Fjes en TFjes vinden het helemaal niet erg als ze enkel voor speciale gelegenheden en enkel voor plezier worden gebruikt. Hou hem maar en begin te genieten van elke km.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » wo nov 07, 2012 12:01 am

cindy schreefColonhij zal zich wel wat verwaarloosd voelen denk ik , want we hebben een dieseltje bijgekocht ... misschien in de lente toch maar een nieuw baasje voor zoeken , dan kan er nog iemand plezier aan hebben

De mensen die het hier écht goed voorhebben met hun MGF hebben allemaal een andere auto om hun dagelijkse km's mee te doen. De mijne komt in de winter en als het regent niet buiten, of het moest niet anders kunnen, bvb onverwachte regen enz.
    Ik doe er voor één of andere onverklaarbare reden nog 5000 km per jaar mee, maar het voelt alsof hij 99% van de tijd in de garage stat.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.

ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

door ovi » di nov 13, 2012 5:17 pm

Dezelfde motor van onze F/TF zat trouwens in de Lotus Elise dus.... thumbsup
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » di nov 13, 2012 7:04 pm

Carl schreefColonDe mensen die het hier écht goed voorhebben met hun MGF hebben allemaal een andere auto om hun dagelijkse km's mee te doen.

Hier moet ik je toch even tegenspreken Carl. De F is mijn daily, en ik heb het ontzettend goed met hem voor. Ik ben helemaal verzot op de auto en rij nog liever een paar kilometer om naar huis om er zo lang mogelijk in te kunnen zitten. Koop ik een vervanger voor de F, wordt het een TF. HEt heeft maar één nadeel, en dat is de km stand die veel te snel oploopt...

In de winter met de auto rijden, tja, het heeft zijn voors en zijn tegens. Pekel is rotzooi, maar de F kan net zo goed als elke andere wagen in de winter rijden, mits je een goed setje winterbanden hebt. Althans, zo zie ik het :wink:
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

MG TF 135

Flying Dutchman
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » di nov 13, 2012 11:22 pm

Het is erg simpel : je kan je F niet 25 jaar elke dag laten rijden zonder dat hij achteruitgaat.
    Mijn F was in veel slechtere staat dan de jouwe, volledig akkoord, maar hij gaat er wel elk jaar stilaan op vooruit qua algemene toestand.
    Uiteraard mag je de commentaar hierboven niet persoonlijk opnemen, ik weet wel erg zeker dat je je F echt graag hebt, en Bruno heeft mij ooit eens gezegd dat er maar 1 manier is om van een F te genieten en dat is ermee rijden. Waarheid als een koe....

ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » di nov 13, 2012 11:56 pm

Ik geef je volledig gelijk wat gebruik betreft. Het blijft niet eeuwig een parade paardje als je er duizenden km's mee maakt en hem uiteindelijk op rijdt. Maar da's hoe ik hem het liefst gebruik. Als hij op is, komt er gewoon weer een nieuwe!

MG TF 135

Flying Dutchman
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » wo nov 14, 2012 10:26 am

ttdesign6 schreefColonAls hij op is, komt er gewoon weer een nieuwe!

Daar wringt nu net 't schoentje : Ze worden niet meer gemaakt :-) de F dan toch.

Binnen 10 of 20 jaar is de F gegarandeerd een collectors item. Er zijn er al niet gigantisch veel van gemaakt en ze worden tegen een waanzinnig tempo verschroot. Let op m'n woorden : 't wordt een zeldzaam zicht, ooit.
    Op Antwerp Classic Car is trouwens ooit in een toespraak de F vermeld als een van de beste investeringen die je kon doen als je heel veel tijd hebt.

ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » wo nov 14, 2012 11:39 am

Klopt Carl. Het liefst zou ik mijn F voor altijd houden, is het niet dat ik altijd al helemaal gek ben geweest van de TF en ik eigenlijk een veel jongere MG met nog minder km's zoek. Wie weet blijf ik de F houden, maar als je nog zo jong bent is niets zeker :) Een MG gaat sowieso blijven, daar ik in de afgelopen 3 jaar compleet ben opgevreten door het merk...

MG TF 135

Flying Dutchman