koelvloeistof kookt
  • Avatar gebruiker
    The_Ripper
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 497
    GeregistreerdCOLON di aug 07, 2012 10:22 am
    WoonplaatsCOLON Hendrik-Ido-Ambacht

    koelvloeistof kookt

    door The_Ripper » wo okt 24, 2012 3:24 pm

    Mensen,

    Ik sta NU aan de kant van de weg. Er kwam ontzettende rook uit de motorkap, waar het kon direct gestopt. Motorkap open, blazen door de rook en zag dat de koelvloeistof in mijn tankje aan het borrelen/koken was, het leek de middelandse zee wel...
    Kan ik naar huis rijden en aan de hand van deze omschrijving kan ik concluderen dat?.....

    Bedankt alvast!!
    MG-F Antraciete 1997 met Trophy 160 blok, TF omgebouwd (int. + exter.)
    Mods: Milltek quad uitlaat, Spacers, 17" Evolution, Seat Leon splitter, Xenon, K&N filter, Ground Zero underseat subwoofer + versterker, Sparco versn. pook, LED's, Alcantara raamstijlen, Carbon achterklep + raamstijlen

    Daily: Mini Cooper S JCW 211pk, GP onderstel + Bastuck RVS Exhaust
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: koelvloeistof kookt

    door Tukker » wo okt 24, 2012 3:47 pm

    The_Ripper schreefColon aan de hand van deze omschrijving kan ik concluderen dat?.....


    Je pech hebt en de wegenwacht moet bellen. :?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    The_Ripper
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 497
    GeregistreerdCOLON di aug 07, 2012 10:22 am
    WoonplaatsCOLON Hendrik-Ido-Ambacht

    Re: koelvloeistof kookt

    door The_Ripper » wo okt 24, 2012 4:05 pm

    Had het al in een ander topic aangegeven maar nu verdenk ik een hgf al helemaal. Binnen een kilometer kookt hij al....

    Met wat ik hieruit moet concluderen bedoel ik dus wat het mankement (mogelijk) zal zijn...

    Had nog koelvloeistof in de auto liggen en heb dit bijgevuld tot normaal niveau, na nog geen kilometer weer koken en het koelvloeistofbakje voor de helft leeg.

    Trouwens ook soort olievlekjes zichtbaar op de koelvloeistof.
    MG-F Antraciete 1997 met Trophy 160 blok, TF omgebouwd (int. + exter.)
    Mods: Milltek quad uitlaat, Spacers, 17" Evolution, Seat Leon splitter, Xenon, K&N filter, Ground Zero underseat subwoofer + versterker, Sparco versn. pook, LED's, Alcantara raamstijlen, Carbon achterklep + raamstijlen

    Daily: Mini Cooper S JCW 211pk, GP onderstel + Bastuck RVS Exhaust
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: koelvloeistof kookt

    door Sander » wo okt 24, 2012 4:54 pm

    Lijkt op HGF.....
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    koelvloeistof kookt

    door RemcovanKuilenburg » wo okt 24, 2012 4:58 pm

    Lek in een slang? Dop stuk? Je verloor al vloeistof, als je systeem niet op druk kan komen ligt je kookpunt lager. Is het olie of roest wat in het systeem zit?

    Ik denk totaal niet aan een HGF aangezien je vloeistof kwijt raakt. Zal een scheur in een darm zijn.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    vanspeed
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 237
    GeregistreerdCOLON ma okt 19, 2009 9:10 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogblokland

    Re: koelvloeistof kookt

    door vanspeed » wo okt 24, 2012 5:50 pm

    Als er te veel koelvloeistof verloren is gegaan en je gaat bijvullen zit er nu vermoedelijk te veel lucht in je systeem.
    Dan wordt je koelvloeistof bij opwarmen van de motor er heel snel uitgewekt.
    1998 mgf vvc
    fase 1: modificaties: AP big brake kit,16" multispokes (75th Anniversary) wheels,MGTF conversion,chrome sidevents
    fase 2: K&N cold air filter,52mm TB,4-2-1 manifold,D-cat,scorpion twin dual exhaust
    car audio: alpine cda-9853R

    fase 3: DVA k06 kit, omega forged pistons, a Sander-head, piper vernier pulleys, EMS-4 bluetooth ecu, auto teknix road elise airbox, D1 oilcatch tank,315cc bosch ev6 injectors

    Mg ZR yellow
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: koelvloeistof kookt

    door D.B.C. » wo okt 24, 2012 11:54 pm

    Wat ik had:

    Ik vond het ten eerste verdacht dat mijn vloeistof telkens op laag niveau was, maar had voor de rest nooit complicaties of hoge temp what so ever.
    Ik heb een keer ook gehad dat mn auto een stoomboot leek en heb hem aan de kant gezet, vloeistof bijgevuld en gewacht en naar huis gereden.
    2de keer stoomboot was er een man van de ANWB ter plekke en hij zij dat het aan mn thermostaat zou liggen, maar na onderzoek deed mijn thermostaat het prima.

    En nu heb ik een HGF en zichtbaar overal mayo in mn olie, ik denk dus dat mijn vloeistof al lekkende was en doordat ik vloeistof verloor er te weinig was en daardoor te veel druk op bouwde en alles er uit spoot.

    Maargoed ik zou het goed in de gaten houden en zeker niet twijfelen
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    The_Ripper
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 497
    GeregistreerdCOLON di aug 07, 2012 10:22 am
    WoonplaatsCOLON Hendrik-Ido-Ambacht

    Re: koelvloeistof kookt

    door The_Ripper » vr okt 26, 2012 8:50 am

    Hgf heb ik daar (op de plek des onheils zat een renault garage) uit laten stellen, ze hebben het koelsysteem op druk gezet en met een soort spuit met vloeistof op het vloeistofbakje gehouden. De vloeistof moest geel worden bij een hgf maar was niet het geval.
    Woensdag maar bij mijn plaatselijke dealer afgooien, ver kan ik niet met de auto dus ik heb qua garages weinig keus...

    Hou jullie op de hoogte, tenzij iemand zich geroepen voelt om te komen kijken :p
    MG-F Antraciete 1997 met Trophy 160 blok, TF omgebouwd (int. + exter.)
    Mods: Milltek quad uitlaat, Spacers, 17" Evolution, Seat Leon splitter, Xenon, K&N filter, Ground Zero underseat subwoofer + versterker, Sparco versn. pook, LED's, Alcantara raamstijlen, Carbon achterklep + raamstijlen

    Daily: Mini Cooper S JCW 211pk, GP onderstel + Bastuck RVS Exhaust
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: koelvloeistof kookt

    door Tukker » vr okt 26, 2012 11:26 am

    Geen rookgassen in de koelvloeistof en geen lek. :)

    Ik neem aan dat de olie ook schoon is?


    Ik zou eens beginnen met een goede dop, goed ontluchten en checken of de waterpomp werkt.
    Ontluchten doe je zo.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: koelvloeistof kookt

    door Kasper » vr okt 26, 2012 12:46 pm

    Inderdaad zou ik ook eerst naar de dop van het expansievat kijken. Deze dient iedere twee jaar te worden vervangen, meestal wordt dat overgeslagen en komen er vanzelf problemen.

    Dat koelvloeistof kookt bij normaal gebruik is niet zo vreemd. De beperkte overdruk in het systeem zorgt ervoor dat het kookpunt hoger komt te liggen. Als de dop versleten (kapot) is, dan werkt dat niet meer en kookt de koelvloeistof.

    Koelvloeistof heeft bij een voldoende concentratie ook wel een effect van kookpuntsverhoging, dat alleen is echter niet voldoende.

    Doorrijden bij een dergelijke storing geeft uiteraard wel de genoemde bijeffecten zoals lucht in het koelsysteem (lucht koelt niet of nauwelijks) met sterk vergrote kans op verdere schade die zich meestal in een HGF uit.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    The_Ripper
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 497
    GeregistreerdCOLON di aug 07, 2012 10:22 am
    WoonplaatsCOLON Hendrik-Ido-Ambacht

    Re: koelvloeistof kookt

    door The_Ripper » vr okt 26, 2012 1:05 pm

    Ik probeer eerst wel een andere dop dan voordat hij woensdag bij de garage staat... Moet bekennen dat de dop erop draaien al 10 pogingen vereiste eer dat de dop er netjes op draaide, ik weet niet of ik dit onder 'kapot' moet verstaan? Moet het een dop van mg zijn? Want dan wordt voor woensdag denk ik moeilijk.. waar halen jullie dit over het algemeen?

    Ik moet erbij vermelden dat er ook vochtigheid (druppels) uit de uitlaat spuiten na het loslaten van het gas geven (en minimaal bij constant gas) en dat er aan het uiteinde van de dempers een laagje vloeistof ligt, ik verwacht dat dit koelvloeistof is? Ik weet niet of dit een gevolg is van een bepaald defect?

    Alvast dank voor de nuttige opties en support!
    MG-F Antraciete 1997 met Trophy 160 blok, TF omgebouwd (int. + exter.)
    Mods: Milltek quad uitlaat, Spacers, 17" Evolution, Seat Leon splitter, Xenon, K&N filter, Ground Zero underseat subwoofer + versterker, Sparco versn. pook, LED's, Alcantara raamstijlen, Carbon achterklep + raamstijlen

    Daily: Mini Cooper S JCW 211pk, GP onderstel + Bastuck RVS Exhaust
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: koelvloeistof kookt

    door Kasper » vr okt 26, 2012 1:14 pm

    Vocht in het uitlaatsysteem hoeft geen probleem te zijn, condensvorming treedt bij iedere buitenslaper op, zeker in deze tijd van het jaar.
    Dat er meer of minder vocht meekomt ligt aan de snelheid van de uitlaatgassen, dat is bij gas geven aanmerkelijk hoger dan bij stationair toerental.

    Waaruit maak je op dat het koelvloeistof is wat in de uitlaat zit? Als het daadwerkelijk koelvloeistof is, dan is dat geen goed teken.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    The_Ripper
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 497
    GeregistreerdCOLON di aug 07, 2012 10:22 am
    WoonplaatsCOLON Hendrik-Ido-Ambacht

    Re: koelvloeistof kookt

    door The_Ripper » vr okt 26, 2012 1:28 pm

    Kasper schreefColonWaaruit maak je op dat het koelvloeistof is wat in de uitlaat zit? Als het daadwerkelijk koelvloeistof is, dan is dat geen goed teken.


    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet kan garanderen dat het koelvloeistof is, maar condens is na 5 min rijden toch wel uit je uitlaatsysteem dacht ik? Omdat voor dit probleem mijn koelvloeistofpeil ook al daalde, maar dat kan ook al beginnend probleem geweest zijn van bijvoorbeeld een kapotte dop natuurlijk...

    Eerst moet ik ook mijn temperatuurmeter maken, die doet het niet...:$ maar d
    ze sensoren zitten op lastige plaatsen verstopt geloof ik he? Ik heb namelijk nog geen idee waar deze oorzaak zit.

    Gelukkig heb ik de auto niet nodig dus heb wel de tijd om wat te vogelen en de auto op deze manier beter te leren kennen, moet het alleen jammer genoeg wel op de oprit doen en daar werkt het weer niet echt meer bij mee...
    MG-F Antraciete 1997 met Trophy 160 blok, TF omgebouwd (int. + exter.)
    Mods: Milltek quad uitlaat, Spacers, 17" Evolution, Seat Leon splitter, Xenon, K&N filter, Ground Zero underseat subwoofer + versterker, Sparco versn. pook, LED's, Alcantara raamstijlen, Carbon achterklep + raamstijlen

    Daily: Mini Cooper S JCW 211pk, GP onderstel + Bastuck RVS Exhaust
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: koelvloeistof kookt

    door Rob » vr okt 26, 2012 5:58 pm

    Allereerst zit de sensor niet echt op een moeilijke plek maar je moet wel de afdekplaat van de engine bay losschroeven.
    Daarna kom je er makkelijk bij.
    Als jij de dop er niet fatsoenlijk opgedraaid krijgt kan dat duiden op een kapotte schroefdraad in dop of aan het tankje. Als het langs lekt krijg je geen drukopbouw in het systeem en de lagere kooktemperatuur enz enz.
    De dop moet bij het overschrijden van een bepaalde druk openen, daarom moet je dus ook een orginele dop gebruiken en niet een die bedoeld is voor een ander merk omdat deze op een andere druk kan werken.
    Het kan ook zijn dat je dop niet meer sluit dan ktijg je hetzelfde verhaal als een niet sluitende schroefverbinding.
    een dopje haal je bij een (ex)MG of Rover dealer.

    Wat de condens uit je uitlaat betreft denk ik niet dat 5 minuten draaien van de motor genoeg is om condensvorming in je uitlaatsysteem uit te sluiten.
    Je schrijft dat ze je koelsysteem onder druk gezet hebben. Mijn vraag is dan: "bleef het systeem onder druk"?
    In dat geval zou de dop wel eens de dader kunnen zijn.
  • Avatar gebruiker
    arjob
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON vr jul 06, 2012 4:39 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht
    CONTACTCOLON

    Re: koelvloeistof kookt

    door arjob » vr okt 26, 2012 6:04 pm

    anders mijn dop even halen kan je zien of dit een euvel is

    bij mij zat er een haar scheur in
    nu weer top !

    groet Arjo
    voor de fun: MGF 98
    voor de week: Volvo v50 2012
    voor de vrouw: Kia picanto 2012

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten