door Carl » wo okt 03, 2012 7:19 pm
Kijk, bij erg veeleisend gebruik kan je inderdaad te hoge olietemperatuur als probleem kennen. Voor alledaags gebruik en korte ritjes heb je eerder een probleem met te lage olietemperatuur. In combinatie met het drukverlies zou ik dus eerder opteren voor geen drukverlies en een risico op te hoge olietemperatuur. kwestie van op tijd de voet van de gas te halen, de boel wat minder belasten en dan hoppa, terug verder.
In competie gelden natuurlijk andere dingen, maar toch zou ik niet opteren voor lagere oliedruk.
Een andere mod is een oplossing met dezelfde adapter aan de filter maar een erg kort traject naar een warmtewisselaar die direct aan de motor zit en verbonden is aan het koelwater.
Op die manier heb je best of both worlds: je olie wordt door het koelwater sneller op werkingstemperatuur gebracht (90° ) en bij hogere temperatuur dan gewenst wordt de warmte via het koelwater afgevoerd naar de radiator.
Het koelwatertraject naar de radiator heeft best nog wel wat reserve, dus in principe is het gewoon een andere weg om warmte van de motor af te voeren, veel efficienter dan enkel via het water.
MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
todo: genoeg voor de volgende jaren .
Save nature ! Drive a GREEN car!