door Carl » za aug 18, 2012 3:36 pm
Ja, Stationnair kon de motor blijven draaien zonder problemen, maar beetje gas geven deed de boel koken.
Menig mens die kwam "helpen" stelde de diagnose: HGF, maar ik ben koppig (als ik ben) blijven doorgaan en kan je met zekerheid vertellen dat ik geen HGF had, want ik heb sinds het euvel opgelost werd toch een slordige 20.000 km (en bijna 4 jaar) zonder motorische problemen gereden - pas nu heb ik problemen met mijn CO gehalte, maar dat heeft er uiteraard niks mee te maken.
De jiggle valve met kogel kan je best testen door erin te blazen, in de ene richting gaat dat vlot, in de andere niet. Ik zou toch nog eens voor een andere koelvloeistofdop gaan, het is een gekend euvel dat die soms niet goed zijn, misschien is de nieuwe toevallig niet ok en dan blijf je zoeken.
De radiator bij mij was wel degelijk verstopt. toen ik de tuinslang gebruikte om de radiator te vullen kon ik hem in één richting vlot laten doorlopen, maar in de andere richting blokkeerde het en kon ik de radiator vullen zonder de andere opening af te dekken. Er kwam slechts een klein straaltje uit. Zeer bizar allemaal en gedeeltelijk onverklaarbaar, maar het was wel zo. Let ook op dat de radiator van de F mogelijks niet logisch aangesloten is wat toevoer en afvoer betreft. Ik heb een bang vermoeden dat het koude water bovenaan afgevoerd wordt - heb dit nog nooit verder onderzocht, maar ik herinner me dat ik iets onlogisch vond.
Pas met dit probleem wel enorm op, want ik kan me indenken dat de motor op het moment dat het koelwater begint te koken een enorme thermische schok krijgt en een HGF wordt zeker veroorzaakt door zulke mechanismes. Ik heb toen geluk gehad, maar dit geldt niet als een stelregel.
Veel succes met het zoeken naar de oorzaak, blijf voorzichtig volhouden en je zal vinden! Heb ik ook gedaan en was eerlijk gezegd achteraf een leuke uitdaging, maar op het moment zelf "deep shit"
MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
todo: genoeg voor de volgende jaren .
Save nature ! Drive a GREEN car!