door Kasper » do jul 05, 2012 12:35 pm
Wat bedoel je met "in de meeste gevallen"?
De coderingen zijn standaarden, het kan niet zo zijn dat een olie om de een of andere reden in dezelfde klasse valt en buitenproportioneel dikker of dunner is. Bij bepaalde temperaturen moet de olie een bepaalde viscositeit hebben, anders valt deze in een andere klasse. Voor motorolie heb je twee temperaturen: een koude en een warme waarmee in praktijk de koude start in de winter en warme rit in de zomer, een juiste viscositeit wordt aangegeven.
Voorwaar nooit eenvoudig omdat naast de temperatuur er nog vele andere zaken mee kunnen tellen in de viscositeit: een van de meest lastige in deze is de frictie.
Ik heb teveel viscositeitsmetingen gedaan (aan lastige vloeistoffen) om te weten dat het exacte wetenschap is en om het in een zwart-wit plaatje te gieten. Maar bij vergelijkbare producten (motorolie) ligt het meer dan redelijk goed vast.
MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel