Upgrade olie temp. meter P2
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Upgrade olie temp. meter P2

    door Ultimate » di jul 03, 2012 3:40 pm

    Wie kan dit bevestigen / ontkrachten:

    Ik heb 2 maanden terug mijn olie vervangen.
    Ik heb er Castrol GTX 10W40 in gedaan.
    Sinds die tijd neem ik waar dat mijn olietempratuur hoger oploopt dan normaal.
    Ik heb in de 2 jaar dat ik mijn F nu heb nooit het rode (150+) in de olietemp. meter aangeraakt, nu dus wel.
    Dit gebeurd wel alleen wanneer ik constant 150+ rij, maar toch, heel vervelend.

    Kan het komen door de nieuwe olie dat de tempratuur hoger wordt?
    Laatst bijgewerkt door 2 op Ultimate, in totaal 0 keer bewerkt.
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door Tukker » di jul 03, 2012 3:46 pm

    Dat is niet normaal.

    Toeval of dikkere olie met een slecht werkende olie pomp.?

    Is er verder nog iets aan de auto gedaan?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door ttdesign6 » di jul 03, 2012 3:48 pm

    Het is dat je het zegt, de F van mijn collega waarin ik laatst reed gaf ook zéér hoge temperaturen aan op de oliemeter. Bij normaal rijden ging die al dik over de 120 graden.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Re: Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door Ultimate » di jul 03, 2012 3:55 pm

    120 graden is bij mij standaard.
    De olie die er in zat was ook 10W40
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door ttdesign6 » di jul 03, 2012 3:56 pm

    Da's al 30 graden meer dan bij mij standaard :P
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    Re: Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door Andros » di jul 03, 2012 6:08 pm

    Zelfde verhaal hier. Als ik em bij de garage heb binnen gebracht voor een beurtje krijg ik em niet boven de 120 graden, tenzij een langer stuk 180+ op autobahn. Heb er wel es andere olie bij gegooid, wel 10W40 volgens mij maar dan zie ik em ook snel naar 150 op de snelweg, ook bij legale snelheden. Kwestie van juiste olie gebruiken lijkt me.
    De nachtspotter!
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door Rob » di jul 03, 2012 8:11 pm

    Ik heb op de terugweg van luxemburg afgelopen zondag (via Duitsland) eigenlijk constant 170 gereden op de autobahn maar ik kom hooguit tot net boven de 120 graden.
    Ik zou zeggen aftappen die olie en opnieuw proberen dan weet je het gauw genoeg.
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door ttdesign6 » di jul 03, 2012 10:53 pm

    ^^ Zo gaat het hier ook.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door RemcovanKuilenburg » wo jul 04, 2012 8:51 am

    Castrol 5W40 bij mij en normaal 90+ graden bij normaal rijden. Bij gas geven iets over de 120 graden. Maar hoe zuiver zijn onze meters en wat is het verschil onderling?
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door Rob » wo jul 04, 2012 10:28 am

    RemcovanKuilenburg schreefColonMaar hoe zuiver zijn onze meters en wat is het verschil onderling?



    Vreselijk onnauwkeurig dat ben ik met je eens, maar je "warning lights" moeten uit blijven.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door Kasper » wo jul 04, 2012 12:28 pm

    Volgens de "regelen der afleeskunst van meetinstrumenten" mag je gewoonweg niet tussen onbenoemde schaalstreepjes in aflezen. de meter geeft gewoonweg een indicatie met wat getalletjes erbij.
    Naast de meter heeft ook de weerstand in de bedrading, de ECU en de opnemer invloed op de meetwaarde.

    Olie wordt aangeleverd volgens bepaalde klassificaties de codering zoals bijvoorbeeld 5W40 geeft ruimte in viscositeiten aan bij verschillende temperaturen. Uiteindelijk wordt de viscositeit bij toenemende temperatuur bij vrijwel alle (ook motorolie) dunner. Mocht de temperatuur van de motor daadwerkelijk veel dunner worden dan zou dat moeten resulteren in dunnere olie en dus minder weerstand in het oliecircuit.

    Ik denk dat de benadering: "zolang het lampje niet brandt" nog niet zo'n onaardige is.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door Tukker » wo jul 04, 2012 1:48 pm

    Bij mij staat de meter altijd rond de 120°c en als ik vlot rij gaat hij richting de 140°c.
    Laatst gecontroleerd met een infrarood meter op het olie filter welke zo'n 20°c minder aan gaf.

    Het enige verschil is dat het bij mij altijd zo geweest is. :)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door RemcovanKuilenburg » do jul 05, 2012 12:20 am

    Kasper schreefColon Uiteindelijk wordt de viscositeit bij toenemende temperatuur bij vrijwel alle (ook motorolie) dunner. Mocht de temperatuur van de motor daadwerkelijk veel dunner worden dan zou dat moeten resulteren in dunnere olie en dus minder weerstand in het oliecircuit..


    Ik heb het daar dus met de mensen van Kroon over gehad. Het is dus zo dat een 5W in vele gevallen dikker is dan een 10W in onder warme omstandigheden. Ik vond dit in het begin ook raar maar de uitleg was goed. Vandaar dat ik ben overgestapt.

    En ja er stond Castrol in mijn vorige postingmmaar moet Kroon zijn welke ik in de MG heb zitten.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door Kasper » do jul 05, 2012 12:35 pm

    Wat bedoel je met "in de meeste gevallen"?
    De coderingen zijn standaarden, het kan niet zo zijn dat een olie om de een of andere reden in dezelfde klasse valt en buitenproportioneel dikker of dunner is. Bij bepaalde temperaturen moet de olie een bepaalde viscositeit hebben, anders valt deze in een andere klasse. Voor motorolie heb je twee temperaturen: een koude en een warme waarmee in praktijk de koude start in de winter en warme rit in de zomer, een juiste viscositeit wordt aangegeven.

    Voorwaar nooit eenvoudig omdat naast de temperatuur er nog vele andere zaken mee kunnen tellen in de viscositeit: een van de meest lastige in deze is de frictie.

    Ik heb teveel viscositeitsmetingen gedaan (aan lastige vloeistoffen) om te weten dat het exacte wetenschap is en om het in een zwart-wit plaatje te gieten. Maar bij vergelijkbare producten (motorolie) ligt het meer dan redelijk goed vast.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Herbie
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 536
    GeregistreerdCOLON di aug 22, 2006 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Bremen (D)

    Re: Nieuwe olie, hogere tempratuur

    door Herbie » vr jul 06, 2012 3:20 pm

    Mischien hebt u F ook deze fout ? :?:
    http://mgfcar.de/oil/temp_failure.htm
    MGF 1.8i / 1998 MK1 / Nightfire Red
    Daytona - 52mm TB - TF Steering Rack - Compliance Washers - Clear Indicators - Assorted Bling

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten