door Bruno » di jun 12, 2012 11:39 pm
Tot voorbij de katalysator ? absoluut niet.
Heel kort uitgelegd waarover het bij Diesels gaat dus :
Bij diesels is het zo dat we met een aantal problemen zitten die met elkaar verbonden zijn. De dieselmotor (inlaat-uitlaat) is een circuit dat elkaar beïnvloedt wat de problemen betreft. een vicieuze cirkel als het ware.
De grond van de oorzaak bij Diesels is een verkeerd gebruik van de motor. Een dieselmotor moet immers af en toe in de toeren worden gejaagd en moet ook genoeg km ‘s af en toe doen per rit.
Waarom ? Simpel omdat een dieselmotor tegenwoordig een roetfilter heeft. Deze roetfilter dient af en toe te worden geregenereerd (gemiddeld om de 700 a 800 km). Hiervoor heeft de motor bedrijfstemperatuur nodig (dus ook langere ritten). Daarenboven bestaat de injectorgang van de inspuiting van de injectoren (met uitzondering van Multi point en van Piezo) uit 3 stappen, namelijk de voorinjectie, de hoofdinjectie en de postinjectie. De postinjectie zorgt ervoor dat we een temperatuurstijging krijgen in het uitlaatsysteem (lees dus ook roetfilter). Dit hebben we nodig om tot een regeneratie te komen van onze roetfilter. Indien de postinjectie niet meer plaats vindt, door vervuilde injectoren, zal er dus ook geen regeneratie meer plaatsvinden en zal de roetfilter dus verstoppen.
Indien de roetfilter verstopt, zal deze een tegendruk op de turbo geven waardoor ook deze vervuilt of zelfs stukgaat. De uitlaatgassen gaan de gemakkelijkste weg zoek op dat moment en dat is niet via de roetfilter de uitlaat uit, maar via de EGR terug in de inlaat. De EGR zorgt namelijk voor een uitlaatgas recyclatie (om NoX uitstoot te verminderen), maar als er meer gerecycleerd wordt dan voorzien, gaat ook de EGR uiteraard vervuilen en dus ook de inlaatcollector.
Samengevat begint de ellende dus bij een verkeerd rijgedrag wat vervuilde injectoren tot gevolg heeft. De rest lezen jullie dus hierboven.
Hoe dit oplossen ?
- Om te beginnen dienen we de injectoren te reinigen met een spoeling (injectorspoeling of zeer krachtig additief).
- Volgende stap is de roetfilter reinigen. Dit kan door de roetfilter te demonteren en te spoelen met een detergent en dan droog te blazen (vb. van zo'n product is Fab cleander van Kent). Indien er zeep of water achterblijft zal dit immers tijdens het regeneratieproces hotspots vormen in de roetfilter (plaatselijk kapot branden). Een andere manier is een additief toevoegen dat de benodigde temperatuur om tot regeneratie te komen in de roetfilter zal verlagen met 100 graden. Deze producten fungeren ook als chemische katalysator die roet gemakkelijker laten verbranden (C+O2=CO2). Tenslotte zijn zo'n producten ook van die aard dat ze na verbranding moleculaire deeltjes bevatten die teer oplossen. Teer is hetgeen roet overal in de roetfilter laat vastkleven (indien ze niet gecoat zijn) en ook laat vastkleven op de schoepen van de variabele geometrie van een turbo. Roet zelf kunnen we niet oplossen, alleen verbranden uiteraard. Zo'n product is bv. het product Turbo-Fab cleaner van Kent. Het wordt aan de brandstof toegevoegd. In deze fase reinigen we dus onze Turbo en onze roetfilter.
- laatste stap van ons systeem is het reinigen van de inlaatcollector. Dit wordt gedaan door een product in een fles te gieten die we onder druk zetten en aansluiten op een soort venturi die we voor de inlaatcollector schuiven. We demonteren dus wat nodig is hiervoor (vb. van zo'n product Kent air intake cleaner). De venturi wordt met 300 millibar aangezogen op de inlaatcollector. Het product wordt heel fijn verstoven in de inlaatcollector en dat terwijl de motor draait. (een vervuilde inlaatcollector kan met de venturi voor de inlaat geschoven meestal maximum een dikke 1000 toeren draaien met het gas helemaal ingeduwd. Eens deze gereinigd is, zal het toerental veel hoger liggen. Zeer geleidelijk zal de roet ophoping in de inlaatcollector nu opgelost worden en mee worden verbrand. Belangrijk te melden is, dat we de stekker van de EGR klep los trekken, opdat deze zich sluit, zo niet hebben we geen onderdruk in de inlaatcollector.
Indien we stap 2 (reinigen van DPF cleaner) nog niet hadden toegepast alvorens de inlaat collector te reinigen, kan dit wederom als gevolg hebben dat de roetfilter verstopt tijdens dit proces.
Met deze stap wordt de inlaatcollector gereinigd en tevens ook de inlaatkant van de EGR. Om ook de uitlaatkant van de EGR te reinigen, dienen we deze mechanisch te reinigen (bv. Door te demonteren)
Besluit :
Producten die zowel de inlaat als de uitlaatcollector reinigen zijn technisch niet realiseerbaar. De inlaatcollector vereist immers een detergent dat direct werkt. De uitlaatcollector en de Turbo, vereisen een product na verbranding als een soort detergent gaat werken (moleculaire deeltjes) en tevens ook gaat fungeren als katalysator om roet gemakkelijker te laten verbranden. Uiteraard kan je dit niet verkrijgen met 1 product, wat sommigen ook durven te beweren.
Tenslotte is het minder gebruikelijk zo’n producten te gebruiken voor een benzine motor, t.t.z. toch zeker niet de roet filter en turbo reiniger. Een benzine heeft ten hoogste last van wat olie in de inlaatcollector, doch geeft deze weinig problemen op enkele uitzonderingen na.
Wat de MG betreft, is dit volgens mij compleet zinloos. Af en toe een goed additief of injectiespoeling daarentegen is nooit verkeerd. Dit reinigt en smeert immers de injectoren en reinigt de verbrandingskamer.
Het tot in details uitleggen vraagt me teveel typwerk, dus vergeef me als het soms iets te moeilijk is.
MG's :
- VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
Non-MG's :
- Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
Racecars :
- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer